EU laver nye spilleregler for den digitale økonomi

EU-Kommissionen rykker på reguleringen af den digitale økonomi i disse måneder. En stribe oplæg til ny lovgivning skal tilsammen skabe den nye ramme og de nye spilleregler for de digitale tjenester og den måde, de driver forretning på.

EU-kommissionens kommende udspil til digital regulering er især rettet mod techgiganterne.
EU-kommissionens kommende udspil til digital regulering er især rettet mod techgiganterne.Foto: Johanna Geron/Ritzau Scanpix
Peter Hesseldahl

Jeg har omhyggeligt hørt efter, hvad deres CEO'er har sagt ved forskellige kongreshøringer om, at det er nødvendigt at regulere. Og det gør vi så.

Margrethe Vestager
EU's konkurrencekommissær

EU-Kommissionen har længe arbejdet på en regulering, der kan holde snor i de store globale platforme og modvirke de stærke tendenser til monopoler og koncentration af magt, som præger den digitale økonomi. 

15. december ventes Kommissionen at spille ud med to centrale regulativer: DSA, Digital Services Act, og DMA, Digital Markets Act, som begge især er rettet mod techgiganterne. 

Allerede inden præsentationen er de grundlæggende principper blevet meldt ud. Det centrale begreb i de nye love er ’gatekeeper’. Det er de digitale platforme, der er oppe i en størrelse, hvor Kommissionen mener, at det er nødvendigt at være særlig emsig i reguleringen for at undgå monopoltilstande.

0:000:00