Debat

Jørgen Henningsen: Grundig Eldrup-rapport overser EU's muligheder

DEBAT: Eldrup-kommissionen har afleveret en meget grundig rapport, der dog burde have anbefalet regeringen en betydeligt mere aktivistisk linje i forhold til EU, skriver Jørgen Henningsen. 

Elbilskommissionens formand, Anders Eldrup, fremlagde sin rapport mandag. 
Elbilskommissionens formand, Anders Eldrup, fremlagde sin rapport mandag. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørgen Henningsen
Debattør, seniorrådgiver hos Concito og forhenværende direktør i EU-Kommissionen

Reaktionerne på Eldrup-kommissionens rapport i de første dage efter offentliggørelsen har ikke været overstrømmende (”too little, too late”; ”for lidt fokus på de fossile biler” også videre).

Der er imidlertid meget at rose kommissionen for, især hvis man læser rapporten i forhold til det mandat, kommissionen har haft for sit arbejde, og som i parentes bemærket jo var formuleret af den tidligere regering, og ”længe” før et bredt politisk flertal besluttede sig for 70 procents reduktion af drivhusgasudslippet i 2030.

Måske kunne man bebrejde den nuværende regering, at den ikke opdaterede kommissoriet i lyset af den nye udvikling. Så havde vi formodentlig undgået, at kommissionen anvender en helt urealistisk CO2-pris, og dermed kommer til alt for høje omkostninger ved overgangen til el-biler.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Hvorfor accepterer uafhængige eksperter i øvrigt gang på gang at basere deres vurderinger på Finansministeriets ofte misvisende forudsætninger?

Meget grundigt arbejde
Rapporten bør imidlertid roses for sin grundighed. Grundighedsniveauet er størrelsesordener over det, der karakteriserede rapporterne fra de 13 partnerskaber, der tidligere på året leverede deres vurdering af reduktionspotentialet i de respektive sektorer.

Dernæst er det godt, at rapporten uden forbehold slår fast, at vores EU-medlemskab indebærer, at vi ikke kan forbyde salg af biler, der i øvrigt (med Danmarks billigelse) er godkendt til salg i det indre marked.

Og endelig, men mindre åbenlyst, bemærkningen om at effekterne af de foreslåede modeller er behæftet med stor usikkerhed. Debatten ville være tjent med, at alle lagde skråsikkerheden på hylden i den nuværende situation. Det er bare lidt ærgerligt, at oplysningen om usikkerheden står på siden før oversigten over alle de usikre effekter. Det er ikke alle, der læser hele teksten.

EU er en mulighed
Når det er sagt, er der alligevel et par punkter, hvor kommissionen efter min mening kunne have været lidt dristigere.

Det gælder især forholdet til EU. Læseren af rapporten må få det indtryk, at kommissionen ser EU-lovgivning som en betonklods, der ikke kan flyttes, og som i de kommende år vil blokere vejen til en ønsket udvikling.

EU er lige så meget en mulighed! Vi så det i slutningen af 1980'erne og i begyndelsen af 90'erne, hvor EU løftede miljølovgivningen op på et niveau, ingen ville have troet muligt få år tidligere. Det er smukt at sige, at Danmark i EU skal ”arbejde for at stramme CO2-kravene mest muligt”. Er det andet og mere end ”stating the obvious”?

Hvorfor foreslår kommissionen ikke en mere aktivistisk linje overfor EU? Regeringen, hvis den mener det alvorligt, bør i næste folketingssamling sikre vedtagelse af et lovforslag, der påbyder alle nye biler, der indregistreres i Danmark at være udstyret med el-drive og et batteri, der muliggør for eksempel 100-150 kilometers kørsel på el.

Indtil videre ikke noget forbud mod en samtidig benzin- eller dieselmotor. Da det er billigere at køre på el (med mindre nogen scorer urimelige profitter ved at sælge el fra offentligt tilgængelige, private ladestandere), er der ringe risiko for, at anvendelse af benzin- eller dieselmotoren bruges, hvor el er en mulighed.

Kan afvises i EU
Ovennævnte lovforslag skal selvfølgelig notificeres i Bruxelles. I princippet kan kommissionen afvise det med samme begrundelse som et forslag om forbud mod salg af benzin- og dieselbiler. Men det vil være meget sværere at afvise.

Kommissionen står selv med en klimaudfordring, der ikke er meget mindre end den danske, og der er grund til at tro, at et betragteligt antal medlemslande, og ikke mindst en stor del af Europa-Parlamentet, vil være positive over for forslaget.

Kommissionen bør gøre forslaget til sit, og selv om det ikke garanterer, at det bliver vedtaget, er der stadig muligheden for at en række mere progressive lande kan få lov til at gå foran, dækket af traktatens mulighed for ”forstærket samarbejde” mellem et begrænset antal medlemslande.

Usikkerhed om EU-engagement
Muligheden for at engagere EU stærkere i omlægningen af bilernes energiforsyning er i øvrigt også af stor betydning for den usikkerhed, som rapporten selv påpeger omkring effekterne.

Et af de store usikkerhedselementer er er prisen på elbiler i de kommende år. Så længe der er tale om et nichemarked på europæisk niveau vil omkostningerne ved produktion af elbiler være væsentligt højere end for konventionelle biler.

En europæisk løsning vil reducere behovet for nationale subsidier og i øvrigt også reducere bekymringen for, i hvilket omfang det vil være muligt at køre i el-bil uden for landets grænser.    

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Eldrup

Formand, Innovationsfonden, bestyrelsesmedlem, CIP Fonden, bestyrelsesmedlem, Innargi, bestyrelsesmedlem, Norlys Energi
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1972)

Jørgen Henningsen

Debattør, seniorrådgiver, European Policy Centre, seniorrådgiver, Concito, fhv. direktør, EU-kommissionen
Civilingeniør (kemi), DTU, 1965

0:000:00