Debat

Lektor og CSR-chef: EU's grønne tekstilstrategi vil vende op og ned på modeindustrien

Ny tekstilstrategi varsler et opgør med fast fashion i EU. Men strategien fokuserer for meget på genanvendte materialer og glemmer alt det, der kan gøres i designprocessen for at sikre tøjets levedygtighed, skriver lektor Else Skjold og CSR-chef Ellen Marie Friis Johansen.

Selv det mest miljørigtige produkt, der er lavet af cirkulært eller bæredygtigt materiale, kan ende med aldrig at blive brugt, skriver Else Skjold og Ellen Marie Friis Johansen.
Selv det mest miljørigtige produkt, der er lavet af cirkulært eller bæredygtigt materiale, kan ende med aldrig at blive brugt, skriver Else Skjold og Ellen Marie Friis Johansen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Else Skjold
Ellen Marie Friis Johansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I slutningen af marts lancerede EU-kommissionen en ny grøn tekstilstrategi, som varsler et radikalt paradigmeskifte i modebranchen.

Fra hurtig mode til langsom mode. Fra mange kollektioner til få. Fra tøj, der bruges kort og som ikke holder, til tøj, der holder længe og som kan genbruges igen og igen.

Når strategien forventeligt bliver omsat til konkret lovgivning og regulering inden for de næste fem år, bliver det umådeligt svært at operere inden for nuværende lineære forretningslogik og vækstmodel. Kort sagt.

Modebranchen står overfor nogle kæmpe udfordringer, og der vil blive vendt op og ned på det modebegreb, vi har kendt de seneste årtier.

Mange misforståelser om cirkulær tøjproduktion

EU’s fokus på mode- og tekstilindustrien er meget kærkommen. Det er en branche, der er gået under radaren alt for længe, når vi ser på de miljø- og klimamæssige følgevirkninger den har.

I EU ligger forbruget af tekstiler nummer fire på listen over de mest skadelige sektorer for miljø og klima og tredjehøjest på opgørelser over forbrug af land og af vand.

Selv det mest miljørigtige produkt, der er lavet af cirkulært eller bæredygtigt materiale, kan ende med aldrig at blive brugt

Else Skjold og Ellen Marie Friis Johansen
Hhv. lektor i bæredygtighed og design, Det Kongelige Akademi og CSR-chef, Dansk Erhverv

Samtidig har vi at gøre med en branche i hastig vækst. Den globale tekstilproduktion blev næsten fordoblet mellem 2000 og 2015 og forventes at stige med 63 procent i 2030. Derfor er der ikke nogen vej tilbage. Der skal store og nødvendige forandringer til.

Dansk Erhverv og Det Kongelige Akademi afholdt en debat i forbindelse af Forskningens Døgn for nyligt, hvor vi stillede spørgsmålet: Hvordan kan nye designstrategier hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at leve op til EU’s nye strategi? Hvor starter man som virksomhed, og hvilke værktøjer kan man tage i brug?

EU’s strategi fremhæver først og fremmest vigtigheden af at producere tekstiler af kvalitet, der kan holde længe og indgå i cirkulation og at der udvikles forretningsmodeller, der understøtter gensalgsmarkederne så vi undgår den voldsomme brug-og-smid-væk-kultur.

Men på trods af estimater på at cirka 80 procent af et tekstilprodukts miljøaftryk besluttes i designfasen, inkluderer strategien ikke spørgsmålet om, hvad det langtidsholdbare design er, som kan skabe værdi for både forbrugere og erhverv. Selvom der er mere end 20 års forskning på området.

Det skaber en falsk forståelse af, at cirkulær økonomi primært handler om såkaldt recyclede materialer, hvor man laver gammelt kasseret tøj om til nyt stof. Eller at cirkulært og bæredygtigt design næsten udelukkende handler om hvilket materiale, det er lavet af, og hvor stor miljøpåvirkning, det enkelte materiale har.

Op mod en tredjedel tøj når aldrig en forbruger

Sat på spidsen kan selv det mest miljørigtige produkt, der er lavet af cirkulært eller bæredygtigt materiale, ende med aldrig at blive brugt.

For hvis det er designet forkert, uden forståelse for kundernes kroppe, smag og brugsbehov, så er der ingen, der vil købe det – eller bruge det.

Det sker alt for ofte i dag, hvor op imod 60 procent varer returneres, hvor op imod en tredjedel af alt produceret tøj aldrig når en forbruger. Den danske modebranche destruerede i 2021 677 tons dødt lager. Det estimeres at kun mellem tre og ti procent af vores kasserede tøj reelt skaber værdi på det cirkulære marked, mens resten møder en uvis skæbne.

På det Kongelige Akademi forskes der i hvordan brugerne anvender tøj, hvilke typer tøj, de værdsætter længe – og hvordan den viden kan anvendes til at flytte indtjening over i den cirkulære økonomi igennem eksempelvis gensalg eller services.

Vi har i dag outsourcet stort set al produktion af tøj, med et kæmpe innovationstab til følge

Else Skjold og Ellen Marie Friis Johansen
Hhv. lektor i bæredygtighed og design, Det Kongelige Akademi og CSR-chef, Dansk Erhverv

Det handler blandt andet om at bryde med kun at designe til en idealfigur, som kun de færreste har. Undersøgelser viser, at meget lidt af det tøj, der produceres, passer til kunderne. Derfor skal vi begynde at designe til de mennesker, der rent faktisk skal gå med tøjet – både i forhold til kropstype og smag.

Hiv produktudviklingen hjem til Danmark

Derudover ændrer vores kroppe sig gennem hele livet, og tøjet skal kunne benyttes af andre, når det skal gensælges. Derfor forskes der også i at designe tøj og i designtilgange, der kan understøtte services til at reparere og justere tøjet igennem hele dets levetid.

Skal denne forskning sættes i spil, kræver det en hel eller delvis tilbagetrækning af produktudviklingen til Danmark.

Vi har i dag outsourcet stort set al produktion af tøj, med et kæmpe innovationstab til følge. Vi har mistet håndværk, know-how og viden, som skal genskabes og revitaliseres i samspil med ny teknologi og nye måder at tjene penge på.

Så når EU varsler et gigantisk skift i sektoren, åbner der sig derfor en række nye spørgsmål der fordrer ny viden og praksisser.

En ting er sikker: Vi er nødt til at sætte langt mere fokus på designfasens betydning for produktionernes bæredygtighed fremover. Vi skal forske i og uddanne til at designe bæredygtigt og lade disse kompetencer bliver afgørende for, at dansk mode bevarer sit stærke brand i en helt ny bæredygtig og cirkulær æra.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ellen Marie Friis Johansen

CSR-chef, Dansk Erhverv, næstforkvinde, Etisk Handel Danmark
cand.jur. (Københavns Uni.), HD(O) (CBS)

Else Skjold

Lektor, Ph.d. i design og bæredygtighed på det Kongelige Akademi
Cand. Mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling, KU (2003), ph.d. i design og bæredygtighed, doktorantskolen for organisation og ledelse på CBS samt produktdesign/beklædning på Designskolen Kolding (2014)

0:000:00