Løkkegaard: Dansk skattepolitik skal ikke i hænderne på andre EU-lande

DEBAT: Socialdemokratiet vil gøre størrelsen af selskabsskatten til et EU-spørgsmål. Men det risikerer at binde danske politikere på hænder og fødder og vil dermed gå ud over dansk økonomi, mener Morten Løkkegaard (V).

Af Morten Løkkegaard (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

Socialdemokratiet ønsker at gøre størrelsen af selskabsskatten til et EU-spørgsmål. Men det frygter vi vil binde danske politikere på hænder og fødder og gå ud over dansk økonomi. 

I Danmark er det danske politikeres opgave at fastlægge skatten og sikre dansk økonomi. Det vil Socialdemokratiet ændre og gøre størrelsen af selskabsskattesatsen til en EU-kompetence. Flere gange har S argumenteret for en fælles bund under selskabsskatten i EU for at stoppe såkaldt ræs mod bunden. Det lyder mistænkeligt nemt og enkelt, men virkeligheden er dog mere kompleks.

Spørgsmålet er, hvordan man har tænkt sig at skabe enighed om selskabsskattebunden i EU. I dag er der stor forskel på selskabsskattesatserne – i nogle lande er den 15 procent, i andre 34. Når Socialdemokratiet lover en skattebund, glemmer de altså at forklare, hvordan enderne mellem landene kan mødes. Skattespørgsmål i EU skal desuden vedtages i enstemmighed og alene af den grund, forekommer forslaget meget letkøbt.

Bliver EU-landene mod forventning alligevel enige, bør Socialdemokratiet som minimum give svar på, hvordan satserne fremover skal fastsættes. Skal det ske ved et simpelt flertal i Rådet, Parlamentet eller i Kommissionen? Og vil det betyde, at danske politikere får mindre indflydelse på den danske selskabsskattesats end for eksempel tyske eller italienske? 

V vil skattesnyd til livs
Socialdemokratiet glemmer også at forholde sig til, at Danmark er et åbent land, hvor økonomi og arbejdspladser er afhængig af handel og eksport. Selskabsskatten er gennem tiden brugt som et håndtag til at skrue samfundsøkonomien rigtig sammen – eksempelvis sænkede den tidligere S-ledet regering i 2013 satsen fra 25 til 22 procent. Det var med til at skabe vækst og arbejdspladser.

Det er slutteligt også vigtigt at passe på grundlæggende principper om kompetence mellem det nationale og fælleseuropæiske niveau, så vi ikke i vores forståelige iver efter at få gjort op med snyd ender med at afgive et af de absolut vigtigste værktøjer for en nationalstat. 

I Venstre arbejder vi naturligvis også for at komme skattesnyd til livs. Men vi ønsker ikke at lægge dansk skattepolitik i hænderne på de andre EU-lande og derved binde det danske folketing og regeringen på hænder og fødder i al fremtid. 

Forrige artikel L&F: Vi bør kunne skyde ulven, når den truer naturplejen L&F: Vi bør kunne skyde ulven, når den truer naturplejen Næste artikel EL: Velfærdskroner går til kugler og kampfly EL: Velfærdskroner går til kugler og kampfly
Det sker i EU: Brexit og EU-mindsteløn tilbage i rampelyset

Det sker i EU: Brexit og EU-mindsteløn tilbage i rampelyset

OVERBLIK: Det er – endnu en gang – sidste udkald i brexit-forhandlingerne inden et spændt afventet topmøde, og så tager EU-Kommissionen næste skridt mod en europæisk mindsteløn, der får den danske regering op i det røde felt.