S: Leasing-forslag kan blive en bombe under det danske skattesystem

DEBAT: Et forslag fra EU-Kommissionen gør det lovligt at køre med en leaset bil fra udlandet. Vel at mærke til udenlandske priser. Hvis forslaget bliver vedtaget, bliver det en bombe under det danske skattesystem, skriver Christel Schaldemose (S).

Af Christel Schaldemose (S)
Medlem af Europa-Parlamentet 

Tanken om at køre i en helt ny stor, lækker tysk eller svensk bil i Danmark, og til tyske eller svenske priser, kan nok få mange til at blive vilde i varmen.

Det er en klassisk drengedrøm, som mange af hunkøn også deler. Nu er et lovforslag fra EU-Kommissionen på vej igennem, som kan bringe drømmen tættere på opfyldelse. Desværre.

Jeg under bestemt folk en lækker bil, men ikke på grund af et dårligt lovforslag fra EU. Forslaget behandler vi i Udvalget for indre marked og forbrugerbeskyttelse. Forslaget er fremsat af to hensyn, dels fordi en undersøgelse af EU-borgeres Top 20-bekymringer viser, at mange finder det svært og tidskrævende at få sin bil med sig fra et land til et andet EU-land. Og dels fordi leasing og billejeindustrien har lobbyeret Kommissionen til at give dem bedre vilkår.

Bombe under det danske skattesystem
At der er vanskeligheder med genregistrering, er uacceptabelt. I nogle tilfælde kan det tage flere måneder, der findes også enkelte eksempler på, at genregistrering tager et år.

Det er en barriere, der sagtens kan løses. For eksempel ved at medlemslandene kikkede mod Danmark. Jeg købte for nogle år siden en flere år gammel Mercedes i Tyskland. Da jeg fik den hjem, tog det mig præcis tre timer, så havde jeg danske plader på. På tre timer nåede jeg bilsyn, besøg hos SKAT til værdiansættelse af bilen og et smut forbi politiet for at hente de nye plader. Enkelt, smidigt og nemt.

Sådan bør det være for alle. Og det kan sagtens løses med en enkelt lovgivning. Men bilindustrien i Europa, ikke mindst leasing-firmaerne og biludlejningsfirmaerne, påvirkede EU-Kommissionen til i samme ombæring at øge disse firmaers levebrød. Og så opstår problemet. For med forslaget lægger EU-Kommissionen op til, at det skal være lovligt at køre med en leaset bil fra for eksempel Tyskland i Danmark. Til tyske priser forstås.

Hvis forslaget bliver vedtaget, som det ligger nu, så er dette en bombe under det danske skattesystem. Bilskatterne udgør en væsentlig indtægt til den danske stat, og disse vil blive udhulet ganske betragteligt, hvis det er muligt at lease en bil i Tyskland, Sverige eller Polen og køre lovligt i den i Danmark uden nævneværdig betaling.

Danmark står ikke alene
Heldigvis står Danmark ikke helt alene i kritikken af forslaget. Blandt andet er Finland og Malta også bekymrede for skatterne. Tyskland er bekymret for trafiksikkerheden, for hvordan holdes der styr på, at bilerne overholder regelmæssige bilsyn. Hvordan skaffes hurtig information om ejer og bruger, i tilfælde af at bilerne i stor stil er leaset i andre lande?

Jeg synes ikke, det er op til EU at bestemme, hvordan det danske skattesystem skal indrettes. Det skal være en dansk beslutning foretaget i Folketinget. Derfor arbejder jeg imod forslaget om genregistrering af køretøjer. Allerhelst så jeg det blev trukket tilbage, men som alternativ løsning, at vi i hvert fald ikke åbner for en ny leasingfidus.

Drengedrømmen om en stor ny og billig bil tiltrækker mange, men hvis konsekvensen er, at der skal skæres i velfærden, eller at skatterne skal findes andre steder, så bliver drømmen hurtigt til et mareridt.

Forrige artikel Rina Ronja: Terror må ikke forplumre debat om retsforbeholdet Rina Ronja: Terror må ikke forplumre debat om retsforbeholdet Næste artikel Udenrigsministeren: EU-Domstolen kan blive endnu bedre Udenrigsministeren: EU-Domstolen kan blive endnu bedre
  • Anmeld

    Bo Nielsen

    Trafiksikkerheden glemmes. Støt dog forslaget!

    Kære Christel,
    Du nævner slet ikke trafiksikkerhed og virkeligheden i Danmark.
    I Danmark har vi i alt for mange år været nødt til at køre i ældre biler, der oftest er alt for farlige ved uheld. Med 25 % moms og 180 % afgift er biler alt, alt for dyre i Danmark
    Det har kostet mange døde og kvæstede danskere i trafikken. Og kunne formentlig have været undgået med moderne og sikre biler. Det er en frygtelig og forkert politisk beslutning. Og kun fordi staten skal bruge enorme og stadigt stigende skatteindtægter.
    Din argumentation er tynd og uholdbar, Christel.
    Det er helt urimeligt, at vi i Danmark for manges vedkommende er nødt til at køre i ældre, usikre biler. Forstå dog, at almindelige danskerne ikke har råd til eller skal bruge så stor en del af indtægten på en sikker og god bil. For det er et grundlæggende præmis, at rigtigt mange mennesker har brug for en bil for at få hverdagen til at hænge sammen.
    Det kan ikke være socialdemokratisk politik at være lodret imod bedre og trafiksikre biler. Det handler om menneskeliv ikke om øget skattebyrde for danskerne.

    Jeg synes, at du bør tænke dig om og støtte forslaget, så vi kan få nye og sikre biler i Danmark til fornuftige priser.



  • Anmeld

    Johan J. M. Jepsen

    Det nuværende bilbeskatningssystem er allerede et mareridt for en del danskere!

    En del danskere (herunder bilejere) oplever bilregistreringsordningen i DK, og bare det simple faktum at eje en bil, som et konkrete eksempel på elendigt politisk værk, tangerende mod afpresningen og uretfærdighed. Kort sagt, en lille del af befolkning (bilejere) skal bære en kæmpestor del af byrden for at finansiere velfærdsystemet. Men et velfærdsystem hvor en af de væsentligste komponenter fuldstændigt mangler: dvs. et ordentligt offentlig-transportsystem til en ordentlig og forsvarlig pris. Dette burde være den logiske følge af opkrævningen af de mange milliarder, som bilejere bidrager til statskassen med. Men nej, dette er stadigvæk ikke til at finde. At eje en bil i DK ifølge mange landets politikere er lige med at være (ufortjent) velhavende, medlem af den kapitalistiske overklasse, en svinsk forurener, en umoden drengerøv, osv. osv. Det er svært, at få det billed, der ligger til grundlag for denne tangerende skatteafpresning, til at hænge sammen med virkeligheden, når man tænker på udkants Danmark og nødvendigheden for mange borgere af at have en bil for at kunne overleve. Det samme gælder, når man tænker på de mange børnefamilier, som afhænger af bilen til at kunne få deres daglige dag til at hænge sammen -selv i storbyerne, mellem at nå at komme på arbejde til tiden, eftersom den offentlige transport er flere steder ikke til at regne med, at nå at købe ind og at tage sig af deres børn uden at stresse mere end nødvendigt. Til syvende og sidst, står den væsentlige point om retfærdigheden og lovgivningsbetydningen usammenhængende : der findes ikke længere nogen saglig grund til fortsat at afvise EU borgernes frie bevægelighed på tværs af EU-grænserne. Idag, kan kapital, arbejdskraft og goder i princippet godt og uforhindredet krydse EU-grænserne. Det hænger ikke sammen, når man fortsat vil gå imod dette væsentlige princip af EU-fællesskabet ved at forhindre en del borgere retten til en ægte fri bevægelighed gennem et bilbeskatningssystem baseret på vanvittige registreringsafgiftsniveauer, der er uden hold eller begrundelse i borgernes daglige virkelighed, og som ligner en uheldig blanding af en fortsat skjult toldafgift indenfor EU-grænserne og en pengeafpresning af en befolkningsafsnit. Dette er den virkelige mareridt. Så et EU forslag, som kan bidrage til fjernelsen af dette hykleriske system kan kun være velkommen!

  • Anmeld

    Frederik Damgaard

    LAs økonomiske plan demonterer effektivt bomben

    Liberal Alliances økonomiske plan, som er blåstemplet af Schaldemoses partikammerat finansminister Bjarne Corydon, viser hvordsn vi kan skabe vækst, 124.000 flere arbejdspladser og overskud på de offentlige finanser selv om registreribgsafgifteb fjernes. Så løzningen også på dette problem ligger lige foran dig, Schaldemose.

  • Anmeld

    Albani

    Registreringsafgift fastsættelse

    Prøv du i dag at hente en bil i udlandet og få skat til at fastsætte afgiften. De påberåber sig retten til at bruge minimum 6 uger, men det tager gerne længere tid, da som de siger : "har meget travlt"
    Hvis du ikke kan støtte dette forslag, hvad så med at sætte afgifterne ned i DK, og så få nogle skatter ind på brugerbetaling af motorveje. Det fungere fint i mange lande.

  • Anmeld

    PerPost

    225.000,- i reg. afgift på en Ford Mondeo - er det rimeligt?

    Kære Christel,
    Med henvisning til ovenstående er det så rimeligt at du og jeg skal betale 425.000,- for en Ford Mondeo med 1,5 ltr. motor?
    En helt almindelig mellemklassebil. Intet luksus over en familie Ford, men en nødvendighed for at at børnene kommer til sportsaktiviteter, i børnehave, dagpleje, gøre indkøb og i det hele taget få en hverdag til at fungere med alt hvad det indebære når arbejdet også skal passes.
    Reg. afgiften udgør på en Ford Mondeo 1,5 ca. 225.000,- Og uden at dette skal udvikle sig til en privatøkonomisk indlæg, så skal min hustru og jeg tjene ca. 400.000,- før skat for at betale reg. afgiften og lidt mindre for at betale for en trafiksikker, opdateret og relativ miljøvenlig bil (hvis en sådan findes).
    Derfor håber jeg at der kan findes en EU-løsning så kongerigets vognpark kan fornyes og danskerne ikke forsat skal brandbeskattes (også) på biler. Fjernes reg. afg. helt, så bør det alt andet lige indføres betaling for kørsel på vores vejnet, så den bil der kører 50.000 km årligt betaler mere end den der kører 12.000 km. På den måde så bliver bilkørsel en variabel månedlig udgift for danskerne og ikke en investering på linje med køb af fast ejendom i provinsen.

  • Anmeld

    anders berner

    Hmm ... så nemt går import af biler langtfra altid

    Import og indregistrering på 3 timer. Det er vist mere usædvanligt end vanlig rutine. Du kan være uheldig at SKAT ender med at værdiansætte bilen anderledes end de første forhåndsskøn - SKAT har det med at forregne sig, og så er den bil, du fik forhåndsvurderet måske lige 30-50.000 kr. dyrere end du regnede med til at begynde med - hvilket betyder at hele fordelen ved at købe i udlandet kan forsvinde. Dét er også rutine for danske bilister, der køber biler i udlandet.

  • Anmeld

    Autoelsker

    Du lever på en anden planet.

    Hvor er det typisk politikere at udtale sig så skråsikkert uden at have den fjerneste viden om, hvordan det er at importere en bil til Danmark. Det system du importerede din gamle Mercedes under er væk og borte. I dag har bureaukratiet taget over. Tidligere kunne du få en forhåndsvurdering, betale afgiften med det samme og køre i bilen. Senere blev beløbet måske reguleret og du fik penge tilbage eller en regning. Sådan fungerer det slet ikke i dag. Når din nye importbil er toldsynet kan du pænt stille den i garagen, for der går lang tid inden skat får lavet en vurdering på din bil. Hvis du er heldig tager det 2 måneder...og hvis skat har travlt kan det tage op til et halvt år. Andre lande skal under ingen omstændigheder kigge mod Danmark, når det handler om tage sin bil med til udlandet. Vi har et hamrende ineffektivt skattevæsen. Tænkt at skulle vente i ugevis på at 'få lov til' at betale et 6-cifret beløb til statskassen. Var skat en privat virksomhed, var de gået konkurs for længst...

  • Anmeld

    Finn

    Det reelle billede ved import

    Kære Christel

    dit indlæg er noget misvisende, om det er pure ignorans til de virkelige tilstande hos SKAT eller manglende kendskab vides ikke, men jeg vil gerne prøve at give dig et korrekt billede af det danske import marked.

    Jeg flyttede tilbage til Danmark i Juni 2014. Min bil blev synet og toldsynet i Danmark på trods af gyldigt syn i Tyskland. En måned senere var bilen vurderet til en alt for høj pris. Jeg kontakte derefter SKAT og selvom medarbejderen kunne se at han ikke havde fuldt nogen af SKATs egne procedure mhp. import, var hans hovedrystende forklaring: "Klag hvis du er utilfreds". I November skrev SKAT tilbage at jeg havde fuldstændig ret i min klage, og at afgiften dengang var alt for høj. Man havde nu reduceret prisen med 15 %, hvilket er en betragtelig reducering, men ifølge SKATs interne dokumenter var min bil stadigvæk vurderet på et forkert grundlag.
    I januar måned fik jeg medhold fra Skatteankestyrelsen (SANST). Beløbet var nu atter reduceret med 50 % i forhold til SKATs første bud.
    Den dag i dag, 8 måneder efter venter jeg stadigvæk på at betale afgift af min bil. SANST ønsker at se bilen, men de tilbyder kun en dag pr. måned. Således kan bilen først fremvises i slutningen af Marts. Den endelig afgift kan jeg regne med at få i April måned, 10 måneder efter at jeg flyttede til landet.

    Nu skulle man tro at dette er et enkelt tilfælde. Et tilfælde hvor en borger ikke var villig til at smide sine hårdt optjente kroner og ører efter et system der har fejlet gevaldigt. Jeg har i dette år samlet på eksempler af disse "enkle tilfælde" blandt bilfora og bekendte. I alle disse tilfælde er der tale om reducering efter klage mellem 20-50 %! Bearbejdningstiden strækker sig op til 1.5 år i disse sager.

    Hvis du virkelig mener at dette er en fair og retfærdig behandling, så skal du naturligvis fortsætte med at gå i mod denne EU lov. Alle os andre vil lease tyske biler dagen efter EU-forslaget er bleven godkendt.

    Det danske system ved Import er uretfærdig, ugennemsigtig og alt for dyr, og det er os som borger der betaler, både med tålmodighed, manglende mobilitet og en del penge.

    Tilgengæld kan de rige slippe for at betale afgift, helt legalt - de køber nemlig bare en Tesla Model S. En bil der snart findes 1000 gange på de danske veje, og med en sparet registeringsafgift på 1.000.000 kr (en million kroner) så har det kostet os andre 1.000.000.000 kr (en milliard kroner).... Meget fair ikke?

    Med venlig hilsen

    Finn

  • Anmeld

    Nicky

    Afgifts-DK

    Kære Christel.


    Du skulle tage at komme en tur uden for hovedstaden og eksempelvis Lolland-Falster. her vil du hurtigt opdage at det er mere end nødvendigt at have bil, det vil faktisk for langt størstedelen af folk i "udkants Danmark" være umuligt at passe et arbejde, have børn eller bare skulle ind til byen for at stemme! Offentlig transport er på et niveau hvor det grænser sig til det pinlige, og har reelt ikke en kinamands chance, uanset hvor mange fantasillioner der blev kastet efter det.

    Omvendt så har vi et boligmarked der gør at de fleste vil kunne købe et rimeligt hus billigere end en stationcar til barnevognen, men er det det du kalder fair og det du vil kæmpe for?


    MVH

    Nicky

  • Anmeld

    Thomas H.

    Grænsende til komisk...

    Hvor er det dog nærmest komisk, at man taler helt uden om det faktum, at vi betaler så grotesk meget i afgift og i stedet prøver at dreje debatten over på, at I nok skal hjælpe os stakkels danskere, ved at gøre importsystemet lidt lettere. ....man ved sgu ikke helt, om man skal grine eller græde.

    Men mit bedste bud er, at selvom forslaget bliver vedtaget, så får Danmark nok en særregel eller finder en smutvej, så I stadig kan indkræve 180% afgift på biler og sikkerhedsudstyr.
    I er blevet opfordret i 20 år til, gradvist at få sænket de afgifter, så de passer til EU's niveau, men I nægter at gøre det, nu ender det med at I får hele turen på én gang, og så skal man høre på jeres tuderi og snakken uden om - begriber ikke, hvorfor I ikke skammer jer.


  • Anmeld

    Thomas H.

    Grænsende til komisk...

    Hvor er det dog nærmest komisk, at man taler helt uden om det faktum, at vi betaler så grotesk meget i afgift og i stedet prøver at dreje debatten over på, at I nok skal hjælpe os stakkels danskere, ved at gøre importsystemet lidt lettere. ....man ved sgu ikke helt, om man skal grine eller græde.

    Men mit bedste bud er, at selvom forslaget bliver vedtaget, så får Danmark nok en særregel eller finder en smutvej, så I stadig kan indkræve 180% afgift på biler og sikkerhedsudstyr.
    I er blevet opfordret i 20 år til, gradvist at få sænket de afgifter, så de passer til EU's niveau, men I nægter at gøre det, nu ender det med at I får hele turen på én gang, og så skal man høre på jeres tuderi og snakken uden om - begriber ikke, hvorfor I ikke skammer jer.


  • Anmeld

    Michael Ladum

    Behandling af forslag - Hvornår ?

    Kort og godt, kan man nogen steder se hvornår forslaget behandles, evt. følge med i beslutningen?

  • Anmeld

    tim

    svar

    Vi skal ha alle eu's dårligdomme men så snart der kommer noget positivt skal det skydes ned med samme.VVelfærdsstaten er allerede under afvikling med eller uden leasing fiduser.Så harmonisering skal kun komme staten tilgode tilgode eller har jeg misforstået noget

  • Anmeld

    Liberalisten

    Hvornår behandles forslaget?

    Ingen steder står forslagets behandlingsdato eller nummer nævnt, så man kan få en opfølgning på sagen uanset udfald.. Nogen der kan oplyse hvornår forslaget behandles og evt. hvor man kan finde yderligere info?

  • Anmeld

    Jan Møgelbjerg

    Selvskabt problem

    De skiftende EU-begejstrede danske regering har selv skabt dette problem ved at tillade EU at få magt over så mange områder. Klynkeriet fra Schaldemose hjælper ikke, hvis man ikke erkender at EU - især det såkaldt 'Indre marked' er gået for vidt.
    Uden en hel eller delvis løsrivelse fra dette tyranni vil der ikke være nogen vej uden om at opgive de danske bilafgifter. Og hvis ikke vi erkender at vi har brug for en reform af de offentlige indtægter, hvor samfundsskabte værdi går til samfundet og ikke til de heldigste og rigeste borgere - ja så vil bilafgifterne blive erstattet af en højere skat på vores arbejdsindsats. Fuldstændigt fantsiløst som man plejer at gøre det.

  • Anmeld

    Listmann

    Det kan være det kan få regeringen i omdrejninger!

    Det er jeg helt for. Men jeg vil givedig ret i det er noget vi selv bør justere. Men da det jo ikke er blevet gjort (selvom LA demonstrerer det er ganske muligt) og afgifterne på biler er fuldstændig urimelige som det er, jo så er det sku godt regeringen her får en lille "øjen-åbner!"

  • Anmeld

    Thomsen

    Endelig et godt forslag fra EU

    Godt at læse, at EU vil tage fat på en helt urimelig høj afgift på biler, som danske politikere ikke formår at gøre noget ved. De fleste politikere har desværre en lige så snæver indsigt som Christel. Afgifter på biler er misundelsesafgifter, og gør ikke noget godt for den danske økonomi. Flere undersøgelser viser at omsætningen i autobranchen stiger, vi får mere sikre og mere miljørigtige biler på vejene, og der kan endda komme flere penge i statskassen, hvis vi som svenskerne 'kun' har 25% moms på og ingen afgift. Håber forslaget går igennem til glæde for både trafiksikkerheden, miljøet og statskassen. Det vil være en gevinst for alle.

  • Anmeld

    Henrik

    Så kræv da pengene ind på en anden måde

    bilskatterne er høje i dk fordi importen i 70 erne og 80 var ved at ødelægge betalingsbalancen. Det problem har vi jo alle bekendt ikke i dag. Alligevel brandbeskatter vi helt alm biler. Selv kører jeg i en lille Aygo men mit naturlige valg hvis skatten var på niveau med andre EU lande ville være en volvo. Hvorfor skal alm hårdtarbejdende danskere ikke undes den velstand at køre en ordenlig bil som man kan i Norge og Sverige. Vil hellere betale 1500 mere i skat om måneden en at lægge 300000 i statskassen hver fang jeg køber bil

  • Anmeld

    peter ruben

    Skatten

    det er sjovt at i mener at det er ok at EU skal bestemme at borger der ikke bor i dk skal have børnecheck osv.
    Men når det kommer til danske borger skal nyde lidt så går grænsen,
    Socialisme ophøre den dag borgerne ikke har mere staten kan tage.

  • Anmeld

    Svend

    Afskaf registreringsafgiften

    Fjern registreringsafgiften og forhøj 'den grønne ejerafgift'. Det har i mange år været et vanvittigt system at skulle betale hele afgiften på en gang og ikke i takt med at varen forbruges. Det er også dobbelt afgift først at skulle betale registreringsafgift og derefter løbende at blive opkrævet ejerafgift. Ved at afskaffe registreringsafgiften vil der heller ikke kunne blive snydt med den. Opkrævning af ejerafgift er jo sat i system og fungerer upåklageligt, så kan man jo bare forhøje den , så det udligner den manglende registreringsafgift - billigt og nemt ik'?

  • Anmeld

    René

    Bilejernes lån til staten

    Jeg læste et sted at den anslåede værdi af den danske bilbestand er ca. 245 mia. kr. Hvis man antager at ca. halvdelen af dette beløb er registreringsafgifter, så har bilejerne lånt den danske stat ca. 122,5 mia. kr. Renten på mit billån i banken er ca. 7% pr. år. Det er nok meget gennemsnitligt. Nogen betaler mere, nogen mindre. Jeg antager at Nationalbanken kan låne pengene noget billigere i lånemarkedet, end vi bilejere kan individuelt - Skal vi sige 1%. Med min simple hovedregning, så betaler vi bilejere altså 7,35 mia. kr. i renter hvert år, mere end Nationalbanken skulle betale hvis de skulle finansiere velfærden i stedet for bilejerne. Jeg tænker så - Hvorfor skal skal vi betale gildet og hvem vinder egentligt på det? Jo, bankerne og finansieringsselskaberne er da de helt store vindere. De har garanteret et kæmpe udlån til bilejere, som er tvunget til at finansiere velfærden gennem bilafgifterne. Staten vinder naturligvis også for gælden til bilejerne optræder næppe i nationalregnskabet. Hvem betaler som altid? Det gør bilejerne.....

    Jeg fatter ikke at vi finder os i det.

  • Anmeld

    robert milutin

    Kom ind i kampen

    Altid tages velfærden som gidsel, Hvorfor. I politikere har siden indførelsen af afgifterne på bilerne skovlet milliarder ind, Var disse penge virkelig gået til velfærd, og ikke slendrian, så havde velfærden været intakt og i topform. Tyskland, Sverige og mange andre EU Lande har velfungerende velfærdssystemer TRODS ALT. I har siden opførelsen af Lillebæltsbroen pålagt 10 øre ( pr liter brændstof til finansiering af denne, hvornår er den bro lige betalt Christel? Jeg fik, af skat, oplyst at min gamle GD 1991 250 fra Tyskland på hvide plader ville koste ca 15500 kr pr år i grøn afgift----mens man i Tyskland slipper med 170 Euro. I er, undskyld, splitter ravne sindssyge. En lastbil på 10 ton betaler sgu ikke engang halvdelen.
    Ikke engang vejene kan i lave, men jagte bilister med en nidkærhed, som ikke engang overgår rockere, -----fotovogne, p-vagter og jeres forpulede afgifter det mestrer i.
    Folk burde sgu droppe at købe ny bil i 3 år, så skal du få velfærden at føle.........
    Kom ind i kampen.........

  • Anmeld

    Michael Dufke

    helt på hovedet

    så når der endelig kommer noget godt fra EU må vi danskere altså ikke få gavn af det.
    Istedet bliver i ved med at røvpule hæderlige folk på bunden der kæmper for at få en hverdag til at hænge sammen med et helt afsindigt sindsygt beskatningssystem, tak, det er da helt rart at tænke på at man altid har været socialdemokrat.
    Så det er da godt at viðe at i sandelig "slås vores sag i EU" så vi kan skattebetale lidt mere til bankpakker( så bankerne kan gebyrpresse os lidt mere), fallerede firmaer der snyder i skat, grækenland og andet godt.

    Stemmer sgu på Tesfaye næste gang, der er brug for flere politikere der har haft et rigtigt arbejde, i andre der har gået 2 år på uni ved ikke en skid om livet for almendelige mennesker.

    Jeg kan kun anbefale alle der læser denne tråd at skrive til Merkel og de ansvarlige EU politikere at hvis de vil vinde Danskernes hjerter for EU i en tid hvor der er voksende lede imod Unionen i DK, så skal de underkende vores politikere i den her sag.

  • Anmeld

    Morten S

    Skat på biler finansierer velfærd(!)

    ... og der har vinder så lige sort på hvidt: "Drengedrømmen om en stor ny og billig bil tiltrækker mange, men hvis konsekvensen er, at der skal skæres i velfærden". Det danske afgiftssystem er disproportionelt med omkostningerne til at drive velfungerende infrastruktur og skal også finansiere såkaldt "velfærd". Kunne det tænkes at lavere afgifter ville forøge trafiksikkerheden, mindske miljøbelastningen og forøge mobiliteten uden at koste alverden på statsbudgettet? Der er talrige eksempler på at den nuværende model gør det eksakt modsatte.