Debat

Skifergas må ikke undergrave vores klimapolitik

DEBAT: Den europæiske skifergas må ikke skabe en klimapolitisk deroute, der kan koste terræn i kampen for mindre CO2-udledning og flere grønne arbejdspladser, skriver Britta Thomsen (S).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Britta Thomsen (S)
Medlem af Europa-Parlamentets Energi- og Klimaudvalg

I sidste uge gav den britiske klima- og energiminister, Ed Davey, grønt lys til at påbegynde udvinding af skifergas i Storbritannien. Og i sidste måned annoncerede den polske vicemiljøminister, at Polen næste år begynder en kommerciel udvinding af skifergas. Herhjemme foretages der omfattende miljøundersøgelser i Nordjylland, hvor det franske firma Total forventer at starte de første prøveboringer i sensommeren 2014.

Det kan ikke undre, at Europa søger nye energiressourcer, for vi er stærkt afhængige af importeret fossilt brændstof, som dækker mere end halvdelen af vores samlede energiforbrug i EU.

Et land som Polen baserer i dag 90 procent af dets el-produktion på kul og importerer to tredjedele af det årlige forbrug af naturgas fra Rusland. Derfor har Polen om noget europæisk land brug for at omstille energiforsyningen.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Miljømæssige konsekvenser
Men måske leder polakkerne de forkerte steder, for vi kender endnu ikke de miljømæssige konsekvenser af skifergasudvinding. Sidste år indstillede briterne tre prøveboringer, da de dybe boringer skabte jordskælv i undergrunden. Forudsætningen for at fylde vores undergrund med kemikalier er en grundig undersøgelse af de miljømæssige konsekvenser – ikke mindst i forhold til drikkevandet.

Som den nuværende europæiske miljølovgivning er skruet sammen, omfatter den ikke skifergasudvinding, da udvinding af naturgas kun skal gennemgå miljømæssige konsekvensvurderinger, hvis der er tale om en udvinding over 500.000 kubikmeter om dagen. Udvindingen af skifergas er ofte mindre, og derfor kan man reelt undgå en konsekvensvurdering.

Skifergas er kun et midlertidigt middel til et mindre afhængigt energimarked.

Britta Thomsen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

I Europa-Parlamentet har vi erkendt, at det er en uholdbar situation. Med et snævert flertal fik vi i oktober 2013 vedtaget, at EU's direktiv for vurdering af projekters indvirkning på miljøet, det såkaldte VVM-direktiv, skal revideres. Som følge heraf bliver konsekvensvurderinger i fremtiden obligatoriske uanset mængden af energiressourcer der udvindes og dermed altså også skifergas.

Må ikke undergrave klimapolitik
Udvinding af skifergas bør imidlertid ikke medføre, at vi revurderer vores klimapolitiske ambitioner.

Vi skal passe på, at skifergas ikke fjerner fokus fra omstillingen til vedvarende energi. Lige nu sidder jeg begravet i forhandlingerne om en betænkning om EU's klima- og vedvarende energipolitik frem til 2030. Der skal ikke herske tvivl om, at Europas forsyningssikkerhed er af afgørende betydning for alle parter, og derfor er forhandlerne på tværs af alle partier da også enige om, at medlemslandene skal udnytte deres egne energiressourcer bedst muligt.

Men kun under forudsætning af, at de respekterer Unionens langsigtede energi- og klimamål. Samtidig skal medlemslandene sikre miljømæssige, bæredygtige og socialt acceptable fremgangsmåder – også, når det handler om udvinding, som eventuelt kan forårsage grænseoverskridende skader.

Den europæiske skifergas må ikke skabe en klimapolitisk deroute, der kan koste terræn i kampen for mindre CO2-udledning og flere grønne arbejdspladser. Skifergas er kun et midlertidigt middel til et mindre afhængigt energimarked. Det må ikke undergrave vores klimapolitik.

Europa-Parlamentets energiudvalg stemmer om betænkningen 9. januar 2014.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Britta Thomsen

Fhv. MEP (S) 2004-2014, i bestyrelsen for EU's agentur for energi (ACER)
cand.mag. i historie og portugisisk (Aarhus Uni. 1983)

0:000:00