Et halvt år efter oprettelse af ny cyberhotline: Et hit hos borgerne, men virksomhederne mangler
Sikre passwords, phishing-mails og identitetstyveri er bare nogle af de ting, som statens cyberhotline nu kan hjælpe med. Et halvt år inde i hotlinens levetid er det især borgere, der ringer efter hjælp, men virksomhederne har faktisk en særlig interesse i at benytte cyberhotlinen.
Magnus Garde-Strandberg
JournalistDet er nok de færreste, der ved det. Men hvis du har trykket på en phishing-mail, eller ved en fejl har givet koden til din mail væk, kan du ringe til Statens såkaldte cyberhotline.
I et halvt år har borgere og virksomheder nemlig kunnet kontakte hotlinen for rådgivning til forebyggelse og akut hjælp ved cyberangreb.
Cyberhotlinen blev oprettet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Center for Cybersikkerhed i marts i år. Ifølge en pressemeddelelse blev hotlinen oprettet, fordi ”cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark”. Siden da har man modtaget 770 opkald og 77 e-mails fra borgere og virksomheder.