Virksomheder vil sammen hive F35-arbejde hjem til Danmark

FORSVARSINDUSTRI: To danske forsvarsvirksomheder har etableret et samarbejde, som gerne skal være med til at hive kontrakter på vedligehold af komponenter på F35- fly fra flyvevåben verden over hjem til Danmark.

Direktør Jens Maaløe fra Terma (tv.) og vicedirektør Søren Pedersen fra Scandinavian Avionics (th.) med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (tv.) og generalmajor Henrik Lundstein (th.) i baggrunden.
Direktør Jens Maaløe fra Terma (tv.) og vicedirektør Søren Pedersen fra Scandinavian Avionics (th.) med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (tv.) og generalmajor Henrik Lundstein (th.) i baggrunden.Foto: Andreas Krog
Andreas Krog

Terma og Scandinavian Avionics vil sammen byde på vedligehold og reparation af ikke mindre 394 komponenter på F35-flyene. Opgaver, som netop nu er sendt i udbud af Joint Program Office med svarfrist i næste måned. Desuden er vedligehold af en række kompositkomponenter sendt i udbud igen efter at være udbudt uden succes for to år siden. Dem byder Terma og Scandinavian Avionics også ind på.

Det igangværende udbud er det andet af en række udbud af den globale vedligehold af F35. Britiske virksomheder og til dels hollandske virksomheder løb med al komponentvedligehold i Europa i det første udbud. Derfor ligger det i kortene, at danske og norske virksomheder bør have en del af kagen nu. Terma bød også i første runde, men fik ikke noget. Nu har virksomheden teamet op med en anden dansk virksomhed, da det tilsyneladende har en vis betydning, at flere virksomheder fra det samme lande byder sammen. Det nationale kort fylder åbenbart mere, end man troede. Det er også i praksis det danske kampflykontor i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), som screener og godkender de danske bud, inden kampflykontoret sender dem videre til JPO's udbudskomité.

Den nyeste kunde
Den langtrukne danske kampflykonkurrence og et typevalg, der eksempelvis først fandt sted næsten otte år efter det norske typevalg, har været stærkt medvirkende til, at danske virksomheder ikke har fået en særlig stor bid i udviklings- og produktionsfasen af F35. Derfor ligger det også i kortene, at Danmark – hvis vores virksomheder kan levere konkurrencedygtige bud – bør have en god portion af vedligeholdelsesarbejdet. Vi er også den nyeste kunde, hvor blækket næsten ikke er blevet tørt endnu, og hvor der stadig hersker en vis skepsis overfor typevalget af F35. Kombineret med fortsat politisk pres så står vi relativt højt på opmærksomhedsskalaen hos JPO og Lockheed Martin.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00