Alternativ forsyningsstrategi er ikke konkret nok til ministerens smag

TAL: Branchen råbte højt, da regeringen ville liberalisere forsyningssektoren og score gevinster på 7,1 milliarder kroner. Nu har man så fremlagt sin egen strategi – uden konkrete effektiviseringsmål.

Lars Therkildsen fra Danva åbnede forsyningsdebatten på Nationalmuseet.
Lars Therkildsen fra Danva åbnede forsyningsdebatten på Nationalmuseet.Foto: Søren M. Osgood
Klaus Ulrik Mortensen

Jeg vil gerne slå fast med syvtommersøm, at regeringen ikke vil - og heller ikke kan - sælge forsyningssektoren. Hverken til kapitalfonde, McKinsey, Gasprom eller Donald Trump.

Lars Christian Lilleholt (V)
Energi-, forsynings- og klimaminister

I en fyldt Festsal på Nationalmuseet i København forsøgte en forenet forsyningssektor onsdag eftermiddag at tale sig ud af McKinseys regneark.

Resultatet er den 40 sider lange folder “Vi forsyner Danmark”. Et skrift, der kan læses som alternativ eller supplement til den forsyningsstrategi, som den tidligere regering med Lars Christian Lilleholt (V) i spidsen fremlagde i efteråret.

Bag den alternative strategi står de fem brancheorganisationer Dansk Fjernvarme, Danva, Dansk Affaldsforening, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker og Danske Vandværker. Foreninger, som i modsætning til eksempelvis Dansk Energi, der er fraværende i arbejdet, alle er gået hårdt til angreb på regeringens strategi, som de mener forsimpler debatten til udelukkende at handle om økonomiske effektiviseringer.

Dokumentation

De fem brancheforeninger Dansk Fjernvarme, DANVA, Dansk Affaldsforening, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker og Danske Vandværker præsenterede onsdag et fælles alternativ til som regeringens forsyningsstrategi.

Den alternative strategi er baseret på syv bærende principper:

 

  • Forsyning skal være så billig for brugerne som muligt. Det kræver effektiv drift og en regulering, så eventuelt provenu betales tilbage til brugerne eller bliver i selskaberne til nye investeringer i eksempelvis grøn omstilling.
  • Forsyningsselskaber er forpligtet til at efterspørge ny teknologi og viden, som eventuelt kan udvikles i et samspil med private virksomheder. Løsninger, der efterfølgende kan eksporteres, hvilket kan medvirke til at skabe lokal vækst og arbejdspladser.
  • Der skal være en rimelig geografisk balance, så priserne ikke yderligere skævvrides mellem de større byer og andre dele af landet.
  • Reguleringen bør være smidig og let, så der ikke bindes penge i opbygningen af nye bureaukratiske systemer.
  • Brugerne skal beskyttes mod forhøjelse af priserne udover de reelle omkost­ninger – såvel OPEX som CAPEX - for produktion og distribution.
  • Alle ejere pålægges at udarbejde ejerstrategier, lige­som selskaberne bør kunne overholde eller forklare sig i forhold til en række anbe­falinger om god selskabsle­delse i forsyningssektoren.
  • Forsyningsselskaberne pålægges at tage et samfundsansvar som en væsentlig aktør i den grønne omstilling.

Principperne skal i løbet af det næste halve år omsættes til konkrete forslag. Det skal ske gennem otte opfølgende indsatser:

  • Værdiansætte den sammenhængskraft, der skabes af forsyningssektoren
  • Klarlægge nationale og internationale erfaringer med forsyninger i kommercielt ejerskab
  • Fremlægge bud på, hvordan eksport fremmes inden for hver enkelt forsyningsart
  • Udarbejde plan for, hvordan forsyningssektoren kan bidrage til dansk realisering af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling
  • Fremkomme med forslag til god selskabsledelse i forsyningssektoren
  • Udarbejde forslag til principper for et stærkt, uafhængigt tilsyn
  • Fremlægge forslag til fremtidig effektivisering af de enkelte forsyningsgrene
  • Udarbejde system for måling af forsyningernes samfundsværdi og deres betydning for flere bundliner

 


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00