Borgmestre truer staten med retssag i kystkrig

KYSTSIKRING: Tre borgmestre står klar til at sagsøge staten, hvis ikke der kommer nationale penge til sikring af Sjællands nordlige kyst. Alternativt efterlyses en ny landsdækkende fond for kystbeskyttelse.

Kommuner vil udnytte, at staten ejer grunde langs kysterne til at tvinge nationale midler til kommunale kystsikringsprojekter.
Kommuner vil udnytte, at staten ejer grunde langs kysterne til at tvinge nationale midler til kommunale kystsikringsprojekter.Foto: Henning Bagger/Scanpix
Kim Rosenkilde

Hvis ikke staten selv kommer til lommerne og bidrager mere til den fremtidige sikring af de danske kyster, så må staten tvinges.

Det er budskabet fra borgmestrene i Gribskov, Helsingør og Halsnæs oven på, at regeringen i sidste uge præsenterede sin analyse af de danske kysters beskaffenhed.

Med den i baghovedet er borgmestrene nu parat til at gå i offensiv for at sikre en mere ligelig fordeling af omkostninger forbundet med at sikre kysterne.

Dokumentation

Statens udgifter til kystsikring

Staten (Kystdirektoratet) og en række vestjyske kommuner har i fællesskab gennemført en kystsikring langs en del af kysten gennem de sidste mange år.

På den centrale del af vestkysten (fra Agger i nord til syd for Hvide Sande) samt ved Blåvand har Kystdirektoratet ansvaret for kystbeskyttelsen mens der ved Lønstrup og Skagen er indgået samarbejdsaftaler omkring kystbeskyttelse.

Samarbejdet mellem Staten og de enkelte kommuner fungerer ved hjælp af 5-årige aftale som aftales mellem staten og kommunerne samlet. I 2009 startede de første 5-årige aftaler mellem staten og de involverede kommuner og de nuværende 5-årige aftaler løber fra 2014-2018.

Den 5-årige aftale mellem Kystdirektoratet og de enkelte kommuner er sammensat så det ikke nødvendigvis er præcis de samme arealer som kystsikres hvert år eller tilføres samme sandmængde hvert år. Dette beror på en konkret vurdering af kysten.

Som udgangspunkt er det Kystdirektoratet som tager initiativ til aftalerne. Kystdirektoratet gennemgår kyststrækningen, laver en analyser og et teknisk notat som forelægges Miljø- og Fødevareministeriets departementet.

Kystdirektoratet får herefter et forhandlingsmandat til forhandling med kommunerne. Den fælles 5-årige aftale udarbejdes i samarbejde med kommunerne, og der er tale om en fælles aftale for alle kommunerne,

Betalingsmodellen mellem staten og de enkelte kommuner er at staten som udgangspunkt betaler 90% af udgiften mens kommunerne betaler de resterende 10%. Kommunernes andel er som gennemsnit 10%, men de enkelte kommuner betaler efter hvor lang en kyststrækning som sikres.

År Statens udgifter ialt
(mio. kr.)
2012 138,1
2013 46,6
2014 80,3


Variationerne mellem årene skyldes skyldes, at der er forskel på bevilling og forbrug fra år til år, da der er tale om 5 årige projektbevillinger med adgang til overførelse fra år til år. Den gennemsnitlige årlige bevilling er på 90 mio. kr. (PL 2014).

Hertil kommer ca. 13 mio. kr. årligt kommunal medfinansiering fordelt på de forskellige lokaliteter.

Som en del af den tidligere regerings 'Kickstart 2011' blev der i øvrigt fremrykket 50 mio. kr. af bevillingen i 2013 til 2012.

Læs mere her.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00