Debat

Direktør: Vi er ved at skynde os til en fiasko for Power-to-X

DEBAT: På nuværende tidspunkthar vi hverken nok brintproduktion, brintaftagere eller VE-strøm nok at producere grøn brint, skriver Hanne Christensen.

På nuværende tidspunkt er der hverken nok brintproduktion, tilstrækkeligt mange brintaftagere eller vedvarende strøm nok til at producere det grønne brint, skriver Hanne Christensen. 
På nuværende tidspunkt er der hverken nok brintproduktion, tilstrækkeligt mange brintaftagere eller vedvarende strøm nok til at producere det grønne brint, skriver Hanne Christensen. Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For ikke længe siden samlede Force Technology sammen med DGC, Energinet og Rambøll 700 mennesker til en digital workshop om transport af brint.

For så smalt et emne var det mange deltagere, og begejstringen for de nye muligheder i Power-to-X-teknologierne var ikke til at tage fejl af. Alle led i kæden kan se nødvendigheden. Alle led i kæden vil gerne bakke op.

Alligevel står særligt én bekymring tilbage: Er vi ved at skynde os til en fiasko? Mange af workshoppens deltagere gav udtryk for, at vi står i et hastværkets dilemma.

På den ene side er de helt med på nødvendigheden af en hurtig omstilling til Power-to-X-teknologier. Når det gælder klimaet, har vi ikke råd til at nøle.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].  

På den anden side har vi på nuværende tidspunkt hverken nok brintproduktion, tilstrækkeligt mange brintaftagere eller vedvarende strøm nok til at producere det grønne brint.

Bekymret for sikkerheden
Samtidig er vi slet ikke klar med standarder på området. Leverandørerne af udstyr har intet at læne sig op ad og ved ikke, hvad de skal gørefor at gøre deres udstyr klar til brint.

En stor del af branchen fokuserer på, at sikkerheden skal være i højsædet. At man fra officiel side er for optimistiske i forhold til, hvad der kan lade sig gøre i et snuptag

Hanne Christensen
Direktør, Force Technology

Og en stor del af branchen fokuserer på, at sikkerheden skal være i højsædet. At man fra officiel side er for optimistiske i forhold til, hvad der kan lade sig gøre i et snuptag. Og at vi helt lavpraktisk ikke er klar til at håndtere de sikkerhedsmæssige aspekter af eksempelvis brinttransport.

Så måske er det tid til at spørge: Kan vi skynde os så meget, at vi glemmer at få grundforudsætningerne for Power-to-X på plads?

Kan vi skynde os så meget, at etableringen af en brintinfrastruktur falder over sine egne ben, fordi alt skal ske på samme tid?

Kan vi skynde os så meget, at vi fejler og ikke ender med at få dén danske erhvervssucces ud af teknologierne, som vi håber på?

Hastværkets dilemma
I en tid, hvor polerne smelter med uhørt fart, og alle synes at være enige om, at teknologien skal redde os fra klimaforandringerne, så er det kætterske spørgsmål. For selvfølgelig skal vi ud over isen, når det gælder Power-to-X – for klimaet og for dansk erhvervslivs skyld.

Men vi er nødt til at forholde os til det hastværkets dilemma, vi står i. Uden et fundament af forskning og udvikling kommer dansk erhvervsliv ikke til at indtage en førende position.

Netop i denne slags teknologiske transformation er det afgørende med erfaring. Det kræver, at man før har stået overfor det ukendte – og har ikke alene en grundlæggende faglig kompetence, men også erfaring i at håndtere forandring. Og det kræver mod, vilje, handling og styring.

Danmark lykkedes med at blive verdensførende på vindmøller, men udviklingen tog mange årtier. Så lang tid har vi ikke med Power-to-X, så vi skal skynde os – men ikke så meget, at vi glemmer at få grundforudsætningerne på plads.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00