Debat

Drivkraft Danmark: El-monopolernes ringe kundeservice forsinker den grønne omstilling

Dårlige vilkår og manglende økonomi er ofte netselskabernes forklaring på den langsomme eltilslutning. Var de ikke monopoler, ville flere af dem blive udkonkurreret. Med aftalen om nye økonomiske rammer for selskaberne bør deres klagesang stoppe, skriver Jeppe Hartmann.

Den dårlige kundeservice er allerede et stort problem i dag, og det bliver et endnu større problem fremover, hvor vi blandt andet&nbsp;skal have fart på elektrificeringen af den tunge transport, skriver&nbsp;Jeppe Hartmann.&nbsp;<br>
Den dårlige kundeservice er allerede et stort problem i dag, og det bliver et endnu større problem fremover, hvor vi blandt andet skal have fart på elektrificeringen af den tunge transport, skriver Jeppe Hartmann. 
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jeppe Hartmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

El-netselskaberne i Danmark er såkaldte naturlige monopoler. Det betyder, at der kun er et netselskab i hvert forsyningsområde.

Fordelen er, at der ikke ligger konkurrerende elkabler side om side, og at vi dermed udnytter infrastrukturen bedst muligt. Ulempen er, at der ikke er konkurrence om at sikre den bedste kvalitet til den laveste pris. 

Det sidste mærker Drivkraft Danmarks medlemmer konsekvensen af i det daglige, når der skal tilsluttes ladeinfrastruktur over hele landet. Lange tilslutningstider, ugennemskuelig sagsbehandling og dårlig kundeservice er nogle af de tilbagemeldinger, vi ofte får. 

Vi hører om telefoner, der i flere uger ikke bliver taget. Opkald, der afbrydes. Nettilslutninger, der rykkes flere måneder på selve dagen, og underlige, lokale fortolkninger af reglerne. For et par måneder siden måtte et af vores medlemmer skrive et opslag på LinkedIn for endelig at komme i kontakt med det netselskab, som man allerede havde betalt over en million kroner for nettilslutning til.

Netselskaber mangler fokus på kunden

Eksempler som disse bør netselskaberne og politikerne tage meget mere alvorligt, hvis vi skal i mål med elektrificeringen.

Her er det vigtigt at bemærke, at der er store geografiske forskelle. Hvor det i visse områder går relativt gnidningsfrit, findes der nemlig netselskaber i andre områder, som efter min bedste overbevisning aldrig ville overleve i direkte konkurrence.

Den store variation i kvaliteten viser, at det ikke kun handler om økonomi. Det handler i den grad også om manglende fokus på kunden og om prioritering. 

Læs også

Den dårlige kundeservice er allerede et stort problem i dag, og det bliver et endnu større problem fremover, hvor vi blandt andet skal have fart på elektrificeringen af den tunge transport.

Ladeoperatørerne bruger mange ressourcer på at sikre eltilslutning så gnidningsfrit som muligt for kunden. I fremtiden vil både store og små vognmænd banke på el-monopolernes dør for at få lagt relativt store kabler til depotladning af lastbiler over hele landet.

Fra politisk side bør der komme mere fokus på, at netselskaberne faktisk leverer den service, de er sat i verden for.

Jeppe Hartmann
Politisk chef, Drivkraft Danmark

De vognmænd har ikke samme ressourcer som ladeoperatørerne til at oprette specialafdelinger for at fremme eltilslutning.

De må enten selv løse den ofte meget komplicerede opgave eller indgå aftaler med ladeoperatørerne, som konkurrerer om at være de bedste til at kommunikere og forhandle med el-monopolerne.

I den forbindelse kunne man ønske sig, at elsektoren i højere grad tog deres opgave alvorligt, så monopolernes kundeservice i det mindste nærmede sig den, man kan forvente af kommercielle virksomheder. 

Monopol-status hæmmer konkurrence 

Vi hører ofte fra netselskaberne, at der gøres rigtig meget. Men det går simpelthen alt for langsomt. Hvis ikke de havde fordelen af at være monopoler, ville flere af dem hurtigt blive udkonkurreret af nye aktører med mere fokus på kunderne.

Temadebat

Hvordan skal elnettet fremtidssikres?

Danmarks elnet skal udvides, men målet sætter nye krav til netselskaberne.

Altinget Energi og Forsyning inviterer til debat om fremtiden for det danske elnet og de udfordringer, som energi- og forsyningsbranchen kræver svar på.

Vil du deltage i debatten, kan du kontakte Sophie Bavnhøj.

Undskyldningen er ofte dårlige rammebetingelser og manglende økonomi. Med den nye politiske aftale 'Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi', som netop er indgået, bør den klagesang ophøre.

Samtidig bør der fra politisk side komme mere fokus på, at netselskaberne faktisk leverer den service, de er sat i verden for.

Det handler ikke kun om økonomi. Det handler i den grad også om fokus og prioritering.

Uden den kommer vi ikke i mål med elektrificeringen af den tunge transport.

Vi fortsætter gerne den konstruktive dialog om, hvordan det bliver bedre. Men vi har brug for, at der kommer mere handling bag ordene. Ellers må politikerne på banen. 

Læs også
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Hartmann

Politisk chef, Drivkraft Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024