Grøn luftfart sikrer billigere CO2-reduktioner end de fleste baneprojekter, viser analyse. Men professor er skeptisk

Investeringer i grønne flybrændstoffer, der kan realisere regeringens ambitioner for indenrigsluftfarten, giver langt billigere CO2-reduktioner end de fleste jernbaneinvesteringer i Infrastrukturplanen, viser ny analyse fra Københavns Lufthavne. Professor er dog skeptisk overfor de grønne brændstoffers potentialer. 

CO2-reduktioner gennem SAF har ifølge analysen en skyggepris på 2.000 kroner. 
CO2-reduktioner gennem SAF har ifølge analysen en skyggepris på 2.000 kroner. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når politikerne jagter CO2-reduktioner, kan det oftest bedre svare sig at kaste penge efter grønne flybrændstoffer end udvidelser og forbedringer af jernbanen.

I hvert fald hvis man skal tro en ny analyse, som Incentive har lavet på bestilling fra Københavns Lufthavne.

Her sammenligner Incentive-konsulenterne Infrastrukturplanens samtlige 26 jernbaneprojekter med investeringer i grønt flybrændstof, og resultatet er slående:

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00