Debat

Pernille Weiss til Energistyrelsen: Erkend, at I har taget fejl om PSO-ordningerne

Intet tyder på, at PSO-afgiften strider mod statsstøttereglerne. Derfor burde Energistyrelsen også klart kunne afvise det. Styrelser skal ikke tale sort, når en politisk beslutning viser sig ikke at være så genial, som vi troede. Vi kan ikke undvære udligningsordningen, hvis vi skal redde klimaet, skriver Pernille Weiss.

Som borgerlig hylder jeg naturligvis så få afgifter og skatter, det er muligt. Men det, som udligningsordningen gør, kan vi ikke undvære, skriver Pernille Weiss.
Som borgerlig hylder jeg naturligvis så få afgifter og skatter, det er muligt. Men det, som udligningsordningen gør, kan vi ikke undvære, skriver Pernille Weiss.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Pernille Weiss
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

At krybe til korset.

Et gammelt ordsprog, der betyder, at man nødtvunget går til bekendelse. Det er lige nøjagtig, hvad regeringen bør gøre, når det kommer til udfasningen af udligningsordningen - også kaldet PSO-afgiften.

Oprindeligt blev den sat i verden for at dække de omkostninger netselskaberne har, når deres net skal tilsluttes anlæg, der producerer vedvarende energi. Altså en ordning, som er godt for udbredelsen grøn energi, fordi mange skuldre bærer en samfundsvigtig investering.

Beslutningen om udfasningen blev truffet i 2016, på baggrund af at Energistyrelsen vurderede, at udligningsordningen sandsynligvis stred mod EU's statsstøtteregler.

Ordningen ikke imod reglerne

Men som en aktindsigt fra EnergiWatch viser og af svarene på spørgsmål, jeg har stillet EU-Kommissionen, er der intet, der tyder på, at udligningsordningen strider mod statsstøttereglerne.

Det er meget bedre, at der fra politisk hold ’krybes til korset’ ved at sige det, som det er: Udligningsordningens funktion skal finde sin afløser, så udrulningen af grøn energi ikke forsinkes unødvendigt.

Pernille Weiss (K)
MEP

Tværtimod skriver Kommissionen, at ordningen heller ikke i de nye retningslinjer for statsstøtte, der træder i kraft ved årsskiftet, vil være imod reglerne for statsstøtte.

Det interessante er derfor, hvorfor den danske beslutning om at fjerne udligningsordningen overhovedet er blevet truffet?

Sort snak over for Kommissionen

I et interview med EnergiWatch siger Energistyrelsen, at de ikke mener, at svaret fra Kommissionen kan anvendes i en dansk kontekst - hverken hidtil eller med de nye retningslinjer. Hva’ behar!?

Det lyder jo som sort snak over for Kommissionens meget tydelige sprog, som præciserer, at "Investeringer i energiinfrastruktur, der er foretaget inden for rammerne af et juridisk monopol, ikke er omfattet af statsstøtteregler".

Derfor giver det ikke mening, at Energistyrelsen videre uddyber, at det ikke med sikkerhed kan afvises, at udligningsordningen er statsstøtte. Mens de samtidig siger, at der ikke er noget nyt i svaret, og at de gamle regler på området er de samme som de kommende regler.

Vi kan ikke undvære udligningsordningen

Man kan altså godt indtage ét af synspunkterne. Men man kan ikke indtage begge.

Helt ærligt. Styrelser skal ikke tale sort, når en beslutning, vi politikere tager, efterfølgende viser sig ikke at være så genial, som vi troede.

Det er meget bedre, at der fra politisk hold ’krybes til korset’ ved at sige det, som det er: Udligningsordningens funktion skal finde sin afløser, så udrulningen af grøn energi ikke forsinkes unødvendigt.

Som borgerlig hylder jeg naturligvis så få afgifter og skatter, det er muligt. Men det, som udligningsordningen gør, kan vi ikke undvære, hvis klimaet skal reddes og fremtidige generationer stå med et problem mindre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00