Debat

Triangle Energy Alliance: Lad os få produktion af Power-to-X til Trekantområdet

Trekantområdet har kæmpe potentiale til produktion af Power-to-X i stor skala. Det skyldes blandt andet områdets konkurrencedygtige rammer, skriver Triangle Energy Alliance.

Den første tankbil med et grønt blandingsbrændstof til fly kan måske rulle ud fra Trekantområdet senest i 2025, skriver Triangle Energy Alliance.
Den første tankbil med et grønt blandingsbrændstof til fly kan måske rulle ud fra Trekantområdet senest i 2025, skriver Triangle Energy Alliance.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi skal flyve grønt, vi skal køre grønt, og vi skal arbejde grønt. Statsministeren siger det, dronningen siger det, kunderne ønsker det, og virksomhederne vil det. Så det er vel bare med at komme i gang?

I Trekantområdet arbejder vi systematisk med det. Vi har etableret en forening, Triangle Energy Alliance, med syv kommuner og 17 virksomheder, der har givet hinanden håndslag på, at nu går vi forrest med at lave ny, grøn energi og grønne brændstoffer, så der kan komme fart på den grønne omstilling.

Vi vil skabe et europæisk kraftcenter for det, der hedder Power-to-X, hvor X’et står for den nye type af brændstof, som man kan lave.

Opskriften er at sætte grøn strøm til vand, så det spaltes i brint og ilt ved en proces, der hedder elektrolyse.

Brintproduktionen i Trekantområdet starter allerede i år på Everfuels nye anlæg i Fredericia og brinten aftages blandt andet af nabovirksomheden, raffinaderiet Crossbridge Energy, der skal bruge brinten sammen med store mængder CO2 for at producere forskellige grønnere brændstoffer.

Et eksempel på Power-to-X er at lave grøn jetfuel af grøn el, vand og klimaneutralt kulstof fra biomasse. Det er en proces, som Trekantområdet har de optimale rammer for at huse og opskalere.

På uudforsket land
I Trekantområdet kan der opsamles store mængder lokalt udledt CO2 fra Ørsteds biomassefyrede kraftvarmeværk i Skærbækværket og fra lokale biogasanlæg, men også fra affaldsforbrændingen Energnist i Kolding.

Det er CO2, der i dag blot ender i atmosfæren, men som fremover vil kunne blive et aktiv i den grønne omstilling. Faktisk er kulstof fra for eksempel CO2 en nødvendighed at få med i den grønne omstilling. Mange produkter, vi tager forgivet, indeholder kulstof, og når vi ikke længere vil hente det op fra undergrunden, skal vi nyttiggøre det, vi har.

Vi vil skabe et europæisk kraftcenter for det, der hedder Power-to-X

Christian Motzfeldt, Knud Erik Langhoff og Jacob Krogsgaard
Formand, næstformand og medlem af forretningsudvalget i Triangle Energy Alliance

Biproduktet fra elektrolyseprocessen er varmt vand. Denne grønne overskudsvarme vil blive optaget i Trekantområdets veludbyggede fjernvarmesystem og dermed bidrage til et nyt energisystem.

Selvom det lyder nemt at producere Power-to-X brændstoffer som grønt jetfuel i Trekantområdet, er det i praksis uudforsket land. Ingen har før lavet det i så stor skala, som det er nødvendigt for at kunne fremstille brændstoffet billigt.

Men i Trekantområdet har vi en unik forudsætning for at lykkes med projektet. Det har en omfattende rapport fra Cowi vist.

Områdets potentiale
Cowi fremhæver i rapporten flere fordele og forudsætninger for produktionen af det grønne brændstof i Trekantområdet.

En af fordelene er, at vi har adgang til store mængder af lokal, klimaneutral CO2. Samtidig har vi et vigtigt aktiv i kraft af det ene af Danmarks to raffinaderier, Crossbridge Energy, som har en lang erfaring i og et eksisterende produktionsanlæg til at lave mere komplekse kulstofbaserede produkter, blandt andet brændstoffer.

Trekantområdet har et omfattende, sammenhængende fjernvarmesystem, der er drevet af selskabet Tvis, der på en meget effektiv måde kan nyttiggøre overskudsvarmen fra elektrolysen.

Den effektive udnyttelse af overskudsvarmen vil både styrke den samlede business case for Power-to-X produktion i Trekantområdet og også komme lokale varmeforbrugere til gode.

Cowi-rapporten peger desuden på den unikke trafikinfrastruktur i Trekantområdet, der binder hele Danmark sammen og gør Trekantområdet til et stort transport- og logistikcentrum.

Den peger også på, at området har havne, der er vant til at arbejde med brændsler og på nærheden til Danmarks næststørste lufthavn, Billund Lufthavn, hvor mange kunder til grønt jetfuel befinder sig.

Derudover arbejder kommunerne i Trekantområdet tæt sammen og koordinerer deres erhvervsindsatser og infrastruktur.

Endelig peger rapporten på en stor nærhed blandt alle de virksomheder, der skal arbejde tæt sammen om den komplekse proces, det er at fremstille som for eksempel flybrændstof.

Den første grønne tankbil
Hertil kan vi selv tilføje, at Trekantområdet har de nødvendige industriarealer, der kræves til så store anlæg. Skal man producere nye, grønne brændstoffer i stor skala, kræver det industriarealer i et omfang, som metropolområder har meget svært ved at levere – og i givet fald kun til meget høje priser.

Potentialet i Trekantområdet er så stort, at vi kan levere på Statsministerens nytårstale både på kort og langt sigt. Dog kan det på kort sigt være klogt at skære et par hjørner af processen for at undgå at skulle bygge et helt nyt produktionsapparat, der ikke nemt lader sig opføre og få i produktion inden 2025.

I Trekantområdet har vi unikke og yderst konkurrencedygtige rammer og forudsætninger til Power-to-X produktion

Christian Motzfeldt, Knud Erik Langhoff og Jacob Krogsgaard
Formand, næstformand og medlem af forretningsudvalget i Triangle Energy Alliance

På lang sigt har Trekantområdet potentiale til at producere det meste eller måske ligefrem al dansk jetfuel i en helt grøn version.

Så hvornår ruller den første tankbil med grønt dansk jetfuel ud fra Trekantområdet til de danske lufthavne?

Det er svært at svare præcist på, for det afhænger både af de kommende rammevilkår for branchen, af kundernes efterspørgsel og af udviklingen af teknologierne til produktionsprocesserne.

Et forsigtigt bud er dog, at den første tankbil med et grønt blandingsbrændstof til fly kan rulle ud fra Trekantområdet senest i 2025. I løbet af en lidt længere årrække vil det være muligt at rulle ud med tankvogne med 100 procent grøn, dansk jetfuel til kunderne.

En stor udfordring 
Men inden vi lader os begejstre alt for meget, skal det også nævnes, at Cowi-rapporten gør det tydeligt, hvilken kolossal udfordring det er at omstille alle brancher til grøn energi. Hvis vi bare tager flybranchen, så skal vi bruge mere end dobbelt så meget grøn strøm fra vind og sol, end det vi har til rådighed lige nu for at kunne flyve grønt på alle ruter.

Og flybranchen udgør kun en mindre del af vores samlede forbrug af brændstof til transport. Skal vi gøre alle brancher grønne, kommer vi hurtigt op på et behov for mere end en tidobling af vores nuværende vedvarende el-produktion.

Det stiller store krav til både den statslige og den kommunale indsats for at udbygge den vedvarende energi og til den infrastruktur, der skal bære den nye grønne el frem til producenter af de nye grønne brændstoffer. Der skal opføres mange flere vindmøller og mange flere solcelleanlæg. Derudover skal det naturligvis gøres på en måde, der respekterer livet i lokalsamfundene.

Læs også

Det er alt sammen en del af den nye cirkulære økonomi, der kan levere stor fremgang og velstand til borgerne uden at ødelægge miljø og klima.

I Trekantområdet har vi unikke og yderst konkurrencedygtige rammer og forudsætninger til Power-to-X produktion i helt stor skala.

Vi har virksomhederne i hele værdikæden. Vi har anlæggene. Vi har kompetencerne. Vi har infrastrukturen, og vi har investeringsviljen. Det skal vi udnytte klogt.

Derfor glæder vi os også over klimaminister Dan Jørgensens (S) udmelding om, at han meget snart går i gang med at samarbejde med branchen. Vi ser i hvert fald frem til en frugtbar dialog om mulighederne i Trekantområdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Motzfeldt

Bestyrelsesformand, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Better Energy, Heartcore Capital, Triangle Energy Alliance, Ebbefos Holding
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1986)

Knud Erik Langhoff

Borgmester (K), Kolding Kommune
landmand, merkonom, erhvervsrådgiver

0:000:00