Kommentar af 
Sebastian Mernild

Regeringens mest ambitiøse klimaplan "nogensinde" overholder ikke Paris-aftalen

Tager man udgangspunkt i regeringsgrundlaget, da vil peak-temperaturen nærme sig næsten 1,7 grader omkring 2045. Gør alle lande som Danmark med hensyn til reduktioner og netto-nul, vil den globale middeltemperaturstigning overgå Parisaftalens 1,5 grader. De danske "klima-wingmen" får derfor rigeligt travlt, skriver Sebastian Mernild. 

Klimasystemet vil indtræffe sit tipping point fra omkring en middeltemperaturstigning på 1,5 grader. Det vil medføre konsekvenser for det stigende havniveau og kystnære regioner, skriver Sebastian Mernild.
Klimasystemet vil indtræffe sit tipping point fra omkring en middeltemperaturstigning på 1,5 grader. Det vil medføre konsekvenser for det stigende havniveau og kystnære regioner, skriver Sebastian Mernild.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Sebastian Mernild
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Klimaloven siger, at Danmarks CO2e-udledning skal reduceres med 70 procent mod 2030 i forhold til 1990. Det nye SVM-regeringsgrundlag (fra december 2022) lægger op til en nettonul emission i 2045 og en reduktion på 110 procent i 2050. Grundlaget skal ses som en skærpelse af de langsigtede klimamål fra klimaloven, lyder det.

Men er regeringsgrundlaget en styrkelse eller en svækkelse af Danmarks muligheder for vedvarende at være et grønt foregangsland, som det bliver omtalt? Og hvad skal der til for at Danmark opfylder sin andel af Parisaftalen?

Vi har et regeringsgrundlag med nye klimamål og nu endda to klimaministre – én med ansvaret for danske klimaforhold, klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard, og én med ansvaret for globale klimaforhold, minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik Dan Jørgensen – altså to ministre i et ”wingman team”, der skal styrke det globale spor, også i den danske klimaindsats, og sikre, at Danmark opfylder sin andel af Parisaftalen.

Det nævnes, at klimaindsatsen i regeringsgrundlaget er det mest ambitiøse klimamål ”nogensinde” for Danmark. Hvad betyder det for mængden af de samlede udledninger af CO2e fra i dag (2023) og ud mod 2050? Vurderingerne fra FN’s klimapanel (IPCC) viser, at det er summen af udledt CO2 til atmosfæren, der er udfordringen. Det er mængden, der tæller!

Den nuværende klimaplan vil medføre, at peak-temperaturen vil lande på 1,7 graders global middeltemperaturstigning mellem 2045–2050. Og dermed er vi betydeligt over en global middeltemperaturstigning på 1,5 grader – og dermed over Parisaftalens mest optimistiske mål.

Sebastian Mernild

Ifølge IPCC’s vurderinger ved vi, at hvis den menneskeskabte globale opvarmning skal begrænses til et bestemt niveau, kræver det dels, at de akkumulerede CO2-udledninger begrænses, dels at der opnås en CO2-nettoudledning på nul, samtidig med at markante reduktioner i udledningen af andre drivhusgasser finder sted. Markant, hurtig og vedvarende reduktion af for eksempel metan-udledningen vil derudover begrænse den opvarmning, der stammer fra reduceret partikelforurening og vil for eksempel forbedre luftkvaliteten.

Vi forstår de fysiske forhold, og vi ved, hvad der skal til for at begrænse temperaturudviklingen.

IPCC bekræfter med stor sikkerhed, at der er en næsten lineær sammenhæng mellem de akkumulerede CO2-udledninger, og den opvarmning der forårsages. Denne sammenhæng indebærer, at udledningen af menneskeskabt CO2 skal bringes til nul for at stabilisere den menneskeskabte temperaturstigning.

Vi skal huske på, at for hver 1.000 gigaton akkumulerede CO2-udledninger vurderes det sandsynligt, at temperaturen stiger med 0,45 grader. En fordobling af CO2-koncentrationen i atmosfæren vil øge den globale temperatur med 3 grader.

Herfra kan det estimeres, hvor meget CO2 der fortsat kan udledes, før bestemte temperaturniveauer overskrides. Sådanne estimater er dog forbundet med usikkerhed. IPCC angiver et resterende karbonbudget på 300 gigatons CO2 (siden 2020) for en begrænsning af den globale opvarmning til 1,5 grader (med 83 procents sandsynlighed) og på 900 gigatons CO2 for 2 grader (med 83 procents sandsynlighed).

Men med stigende CO2-udledninger forventes det, at havet og landjorden bliver mindre effektive til at optage CO2 og dermed mindre effektive til at bremse akkumuleringen af CO2 i atmosfæren.

Nøgleordene i den fremtidige klimaomstilling er: Mængden af akkumuleret udledt CO2.

Lad os derfor tage et dybere kig på den danske klimaplan, og hvad der senest er fremlagt i regeringsgrundlaget. Og hvor meget vi i forhold til klimaplanen og regeringsgrundlaget frem mod 2050 forventeligt vil udlede, når det kommer til den akkumulerede CO2.   

I forhold til den nuværende klimaplan og de lovmæssige klimamål, vil de akkumulerede udledninger af CO2e (ækvivalent) for perioden 2023 til 2050 være i størrelsesordenen 555 millioner tons CO2e, vurderes det (data fra Klimarådets rapport fra december 2022).

Dette er et tal, der er forbundet med noget usikkerhed. Med de nye udmeldinger fra regeringsgrundlaget for så vidt angår netto-nul i 2045 samt en reduktion på 110 procent i 2050, vil de akkumulerede udledninger forventeligt lande på omkring 473 millioner tons CO2e for perioden. Og dermed synes regeringsgrundlaget umiddelbart at omhandle en skærpelse af den nuværende klimaindsats (hvis målsætningerne fra regeringsgrundlaget vel at mærke bliver realiseret og risici minimeres) – og i særdeleshed en skærpelse mod slutningen af perioden.

Men når det er sagt, ligger der også andre politiske muligheder for at komme længere ned i akkumulerede udledninger.

Beregninger viser, at hvis 2030-målet skærpes fra 70 procent reduktion til 80 procent, vil de akkumulerede udledninger ende på omkring 458 millioner tons CO2e. Hvilket ligger yderligere under niveauet fra regeringsgrundlaget. 

Hvis netto-nul fremrykkes fra 2050 til for eksempel 2040, vil de akkumulerede mængder lande på 440 millioner tons CO2e. Og dermed vil der være tale om en reduktion af de akkumulerede mængder på 20 procent i forhold til den nuværende klimaplan og fem procent i forhold til regeringsgrundlaget.

Slutteligt, hvis kombinationen af 80 procent i 2030 og netto-nul i 2040 vedtages, da vil de akkumulerede mængder forventeligt lande på omkring 382 millioner tons CO2e.

Disse akkumulerede udledninger kan også – i det teoretiske perspektiv – omsættes til fremtidige temperaturudviklinger. Hvis Danmarks udledninger skaleres til globalt niveau baseret på Danmarks andel af den globale befolkning – det vil populært sige, at alle lande gør som Danmark – vil vi forventeligt se følgende globale middeltemperaturforløb mod 2050.

Den nuværende klimaplan (igen i det teoretiske perspektiv) vil medføre, at peak-temperaturen vil lande på 1,7 graders global middeltemperaturstigning (i forhold til 1850) mellem 2045–2050. Og dermed er vi betydeligt over en global middeltemperaturstigning på 1,5 grader – og dermed over Parisaftalens mest optimistiske mål.

Fjernelse af CO2 fra atmosfæren kan reducere den globale opvarmning, hvis de globale CO2-udledninger bliver negative, men andre konsekvenser af klimaforandringerne vil fortsætte i årtier til årtusinder. Eksempelvis vil havniveauet ikke falde i adskillige århundreder eller årtusinder selv ved store negative CO2-udledninger

Sebastian Mernild

Hvis netto-nul fremrykkes til 2040, da vil peak-temperaturen være nærmere 1,6 grader i 2040, og hvis kombinationen af 80 procent i 2030 og netto-nul i 2040 besluttes, da vil peak-turstigningen lande på mellem 1,5–1,6 grader mellem 2035–2040.

Så hvorfor gør vi ikke dette politisk? Og i særdeleshed fordi vi videnskabeligt er bevidste om, at tipping points i klimasystemet vil indtræffe fra omkring en middeltemperaturstigning på 1,5 grader for så vidt angår Indlandsisen og Vestantarktis eksempelvis. Dette vil medføre konsekvenser for det stigende havniveau og kystnære regioner.

Tager vi derimod udgangspunkt i regeringsgrundlaget, da vil peak-temperaturen nærme sig næsten 1,7 grader omkring 2045. Det betyder, at hvis alle lande gør som Danmark med hensyn til reduktioner og netto-nul, vil den globale middeltemperaturstigning overgå de 1,5 grader.

Så med det nye regeringsgrundlag vil vi ”overshoot”, altså komme betydeligt over de 1,5 grader i forventeligt nogle årtier for – forhåbentlig – at komme under igen. Det sidste afhænger af de politiske tiltag og implementeringen af disse, ikke blot i Danmark, men i højere grad internationalt.

Lige nu ser vi ind i en global middeltemperaturstigning på 2,6–2,8 grader mod 2100 (data fra UN Emission Gab Report, december 2022).

Med de to klimaministre som "wingmen" er der sat et hold, som ikke kun får travlt med at forhandle regeringsgrundlaget igennem, men som i højere grad også får til opgave at indfri Danmarks andel af Parisaftalen samt styrke det globale spor i den danske klimaindsats.

Danmarks ”klima-wingmen” har en stor udfordring foran sig.

Det er ikke nok at nævne, at klimaindsatsen i regeringsgrundlaget er det mest ambitiøse klimamål ”nogensinde” for Danmark. Vi skal naturligvis gøre det, der er nødvendigt for at indfri vores andel af Parisaftalen samt påvirke verden til en tilsvarende kurs – og da vil 80 procents reduktion i 2030 kombineret netto-nul i 2040 være den rette klimavej at gå: For her ses den laveste akkumulerede mængde af CO2 til atmosfæren.

For vi ved, at fjernelse af CO2 fra atmosfæren kan reducere den globale opvarmning, hvis de globale CO2-udledninger bliver negative, men andre konsekvenser af klimaforandringerne vil fortsætte i årtier til årtusinder.

Eksempelvis vil havniveauet ikke falde i adskillige århundreder eller årtusinder selv ved store negative CO2-udledninger. Og derfor er det ikke uden betydning, dels hvad mængden af akkumuleret CO2 ender på i 2050, og dels hvornår vi opnår netto-nul.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sebastian Mernild

Professor i klimaforandringer og glaciologi, leder af SDU Climate Cluster, forfatter, FN’s klimapanel (IPCC).
kaptajn af reserven, ph.d. (Københavns Uni. 2006), dr.scient. (Københavns Uni. 2016)

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

0:000:00