Tekniske forvaltninger fyrer flest
Pernille Diana Castle Møller
RedaktionsassistentKlaus Ulrik Mortensen
JournalistPolitikere prioriterer de såkaldte ”varme hænder” først. Børn og ældre skal først og fremmest have det godt, og hvis der er for få penge i kassen, jamen, så er det driftsopgaver af teknisk karakter, der står for skud.
Torben Nøhr
Formand for KTC
Teknik- og miljøforvaltninger står først for skud, når der skal spares på de kommunale budgetter.
Nyeste tal fra Offentligt Ansattes Organisationer viser, at de tekniske områder i kommunerne fra 2010-2012 er skåret med 4.546 fuldtidsstillinger. Målt i procenter er besparelsen på 13,5 procent, hvilket skal ses i forhold til eksempelvis børneområdet, der i samme periode er beskåret med 4,7 procent.
Torben Nøhr, formand for Kommunalteknisk Chefforening (KTC), er overrasket over udviklingen, men har to bud på årsagen.
I analysen fremhæver COWI ni råd, som hjælper udliciteringen på vej:
- Harmonisering af kvaliteten vil betyde, at nogle brugere vil opleve en forringelse. Sørg derfor for at informere grundigt om, hvor I harmoniserer, hvilke fordele I håber at opnå, og hvad det kan betyde ude i institutionerne.
- Sørg for at jeres tildelingskriterier dækker det, I vil have.
- Hav fokus på implementeringen, og sørg for, at kontrakten sikrer jer, hvis det skulle gå galt.
- Hvis kommunen spreder sig over et geografisk stort område, kan det være en økonomisk fordel i at dele kommunen og opgaven op i distrikter. Det kan koste mange penge, hvis en driftsleder skal køre langt for at komme fra sted til sted.
- Tænk også over, hvordan I konstruerer den interne gruppe, som skal forberede udbuddet og sørg eventuelt for, at der er plads til, at en kan træde ud af gruppen, uden at hele processen falder sammen.
- Lav delaftaler. Det er så ærgerligt at skulle opsige et samarbejde, som ellers fungerer godt, bare fordi det ikke fungerer et enkelt sted.
- Sørg for at have et godt tegningsmateriale. Med det ved I, hvad I har forud for udbuddet og kan nemmere vurdere, hvad I får.
- Sørg for at have tydelige og præcise kravspecifikationer.
- Vær bevidst om, at oplevet kvalitet før et udbud kan være anderledes end realiseret kvalitet efter et udbud, selvom krav til kvalitet er de samme. Det vil derfor være en fordel at have afstemt forventninger til kvalitetsniveau både før og efter udbud.