Debat

Direktør: Bilerne er løbet amok i København – og det er en politisk hastesag at bremse dem

København er ved at sande fuldstændigt til i biler og trængsel. Poltikerne er nødt til at skrue op for de grønne løsninger, der effektivt kan bremse bilismens amokløb, skriver delebilsdirektør Bjarke Fonnesbech.

Hvis vi skal rokke noget ved trængslen, skal vi give københavnerne et attraktivt udbud af moderne delebilløsninger, som fungerer i et tæt samspil med cykler, gang og kollektiv transport, skriver LetsGo-direktør.
Hvis vi skal rokke noget ved trængslen, skal vi give københavnerne et attraktivt udbud af moderne delebilløsninger, som fungerer i et tæt samspil med cykler, gang og kollektiv transport, skriver LetsGo-direktør.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Bjarke Fonnesbech
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det går den helt forkerte vej med indsatsen for at nedbringe trængsel og CO2-udslip fra biltrafikken i København. Aldrig har der holdt så mange privatejede biler i Københavns gader som nu.

I 2021 ejede københavnerne 138.600 biler. Det fremgår af Mobilitetsredegørelsen fra 2022. Det er 13 procent flere biler siden 2017. Til sammenligning er antallet af indbyggere kun vokset med seks procent i samme periode.

København har en målsætning om, at andelen af bilture i 2025 højst skal udgøre 25 procent mod 30 procent i dag. Også kollektiv trafik, cykling og gang skal hver især udgøre en andel på mindst 25 procent af de tilbagelagte ture.

Med de ambitioner er det tvingende nødvendigt at tilbyde københavnerne grønne og reelle alternativer til at købe endnu flere biler.

Øremærkede p-pladser kan fjerne biler i tusindvis

Først og fremmest skal det siges, at det selvfølgelig er positivt, at mange af de nye biler kører på el. Ifølge Mobilitetsredegørelsen er andelen af private elbiler i København vokset med 380 procent på fem år. Det er helt konkret 2.120 biler.

Vi er nødt til at indrette os anderledes og deles klogt om pladsen, hvis København ikke skal ende i rabatten

Bjarke Fonnesbech
Direktør, LetsGo delebiler

Men elbiler behøver også p-pladser, ladestandere og asfalt, og derfor løser det ikke det grundlæggende problem; nemlig at København er ved at sande fuldstændigt til i biler og trængsel, som dels dæmper lysten til at cykle og dels er en showstopper for lokalt liv og grønne oaser i byens beboelseskvarterer.

Der er ingen vej uden om: Københavns politikere skal skrue meget højere op for incitamenter, grønne løsninger og transportformer, der sammen og hver for sig effektivt kan bremse bilismens amokløb.

Delebiler med fast p-plads (stamplads) er én af de løsninger, og i forbindelse med forhandlingerne om kommunens budget for 2022 aftalte politikerne at øremærke 900 ekstra pladser til netop dén delebilsform.

Det har de gjort, fordi hver delebil med fast stamplads kan erstatte syv privatejede biler. Det skyldes især, at brugerne har sikkerhed for parkering, og at de kan reservere delebilen på forhånd og dermed har vished for bilen, når de har brug for den. Dermed bliver delebilen et realistisk og simpelt alternativ til selv at eje en bil.

Sæt fart på de tiltag, der virker

Hvis vi som udbydere af delebiler formår at udnytte de ekstra p-pladser, og hvis Københavns Kommune understøtter udviklingen, kan aftalen alene fjerne op imod 9.000 biler fra byens gader.

Der findes adskillige delebilkoncepter i København med forskellige forretningsmodeller og målgrupper, heriblandt bybiler og nabobiler, og i LetsGo mener vi, at der er brug for os alle. Hvis vi skal rykke og rokke noget ved trængslen, skal vi give københavnerne et varieret og attraktivt udbud af moderne delebilløsninger, som fungerer i et tæt samspil med cykler, gang og kollektiv transport.

Så opfordringen fra LetsGo er: Lad os nu fokusere på at få sat fart på de tiltag, der virker, og som hurtigt kan tage noget af presset af København.

Læs også

København risikerer at ende i rabatten

Der er bred enighed om, at bedre vilkår til delebiler er den rigtige vej at gå. Også etableringen af såkaldte trafik-øer – altså grønne bylivsgader med ensretning, hastighedsbegrænsning på 10 km/t og adgang forbudt for gennemkørende trafik – har et kæmpe potentiale.

Vi ved fra byer som for eksempel belgiske Gent, at man med den form for tiltag – når de tænkes sammen med moderne mobilitets- og delebilsløsninger – kan reducere biltrafikken markant.

LetsGo ser delebiler som en vej til et mere simpelt liv, hvor flere deles om færre ting. Det handler om livskvalitet og bæredygtighed, men også om nødvendighed.

Hovedstadsområdet vokser med 10.000 indbyggere om året. Vi er nødt til at indrette os anderledes og deles klogt om pladsen, hvis København ikke skal ende i rabatten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bjarke Fonnesbech

Direktør, LetsGo

0:000:00