Kommune efter kommune vil sænke fartgrænser for at hjælpe støjplagede naboer. Løsningen er alt andet end optimal, vurderer økonom

Det er en voldsomt dyr måde at nedbringe støj langs motorvejene, når kommuner foreslår at sænke hastighedsgrænserne, mener professor Mogens Fosgerau, der anbefaler en helt anden løsning på problemet. Nyt forslag fra hovedstadskommuner koster næsten en milliard om året i tabt tid og vil mere end udligne de samlede gevinster fra hele infrastrukturpakken, vurderer økonomen. 

Hastighedsgrænsen på dele af Holbækmotorvejen blev i 2020 sat ned for at nedbringe støjgener. 
Hastighedsgrænsen på dele af Holbækmotorvejen blev i 2020 sat ned for at nedbringe støjgener. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det er en skidt idé, når den ene kommune efter den anden vil have Christiansborg til at sænke fartgrænserne på deres gennemkørende motorveje for at hjælpe støjplagede borgere.

Sådan lyder dommen fra professor og transportøkonom Mogens Fosgerau, efter at 12 omegnskommuner til København og Region Hovedstaden senest er gået sammen om en fælles opfordring om at sænke hastigheden på motorvejene i kommunerne til 80 kilometer i timen.

“Der er ingen tvivl om, at støj er til stor gene for de borgere, der bliver berørt. Men hastighedsreduktioner er et virkelig dårligt virkemiddel til at dæmpe støjen,” siger Mogens Fosgerau. 

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00