Debat

Metal Hovedstaden: Vi skal ikke lave hele København om til cykelsti

DEBAT: Trængselsproblemerne i København skal ikke løses med et forbud mod biler, men med investeringer i vores infrastruktur, skriver Henrik Stilling.

Investeringer i vores infrastruktur kan sagtens gå hånd i hånd med den grønne omstilling, mens vores bilpark også bliver grønnere de kommende år, skriver Henrik Stilling.
Investeringer i vores infrastruktur kan sagtens gå hånd i hånd med den grønne omstilling, mens vores bilpark også bliver grønnere de kommende år, skriver Henrik Stilling.Foto: Pressebillede
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Stilling
Afdelingsformand i Metal Hovedstaden

Den grønne omstilling er måske den vigtigste politiske dagsorden i vores tid. Fremtiden er grøn, og det bakker vi fuldstændig op om i Dansk Metal. Men i vores iver må vi ikke glemme, at der også skal være balance i tingene.

Nogle mener, at vores hovedstad bør være en mere eller mindre bilfri zone, men det vil jeg kraftigt advare imod. Vi skal ikke lave hele København om til cykelsti.

I en ny medlemsundersøgelse svarer 49 procent af de adspurgte Metal-medlemmer i hovedstaden, at der er for langt at cykle på arbejde. Og 57 procent af dem oplever, at offentlig transport er langsommere end for eksempel bilen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For mange er bilen altså den eneste realistiske mulighed for at komme til og fra arbejde. Det gælder også rigtig mange andre danskere. Desuden har vi brug for, at vi kan få varer ind og ud af København.

Vi skal have en infrastruktur, der er i top
I Metal Hovedstaden pendler 58 procent af vores medlemmer i bil, og København skal fortsat være en by for dem. For smeden, maskinarbejderen, teknikeren og alle andre, der er afhængig af en bil.

Nogle mener, at vores hovedstad bør være en mere eller mindre bilfri zone, men det vil jeg kraftigt advare imod.

Henrik Stilling
Afdelingsformand i Metal Hovedstaden

Vi har derfor ikke råd til at forsømme infrastrukturen i og omkring vores hovedstad. Byen skal blive ved med at være åben for biler, og vi bør investere i vejnettet ind og ud af København. Heldigvis har Københavns Kommune afsat en stor sum penge til en østlig ringvej, der skal binde vejnettet bedre sammen øst om byen. Det vil aflaste trafikken i det centrale København til glæde for mange københavnere og medlemmer af Dansk Metal.

Derfor håber vi i Metal Hovedstaden, at ringvejen en dag bliver til virkelighed. Den vil også være med til at sikre velstanden i fremtiden, både for vores medlemmer og samfundet som helhed. Kø på vejene rimer dårligt på vækst og nye arbejdspladser.

De trængselsproblemer, vi har i København, løses ikke med et forbud mod biler. Det løses med investeringer i vores infrastruktur. Og det kan sagtens gå hånd i hånd med den grønne omstilling, i takt med at vores bilpark bliver grønnere og grønnere i de kommende år.

Vi skal også huske på, at vi kun har råd til den grønne omstilling, hvis virksomhederne har tykke ordrebøger, og beskæftigelsen er høj. Det kræver, at vi har en infrastruktur, der er i top.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00