Da kulturlivet harcelerede mod Joy Mogensen, var idrætstoppen tavs: "Der var ikke nogen grund til at kritisere ministeren. Vi havde en god dialog"

DIF og DGI har haft en helt særlig adgang til toppen i centraladministrationen under coronakrisen, konkluderer studie. "Vi har lært hinanden at kende meget tæt," siger DGI-lobbyist om samspillet med politikere og embedsværk.

DIF og DGI har været særdeles velsmurte lobbymaskiner under coronakrisen, konkluderer studie.
DIF og DGI har været særdeles velsmurte lobbymaskiner under coronakrisen, konkluderer studie.Foto: Ritzau Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

I marts 2020 var daværende kulturminister Joy Mogensen (S) i strid modvind.

Hun havde stødt store dele af kulturlivet ved at formaste sig til at udtrykke sin begejstring for Absolute Music. Og disharmonien mellem store dele af kultursektoren og deres ressortminister var ikke blevet mindre af Mette Frederiksens nedlukning 11. marts. Spillesteder, teatre og museer blødte indtægter, og de lagde pres på Joy Mogensen i offentligheden. Et flertal i Folketinget udtrykte endda mistillid til, at hun kunne lande en aftale om hjælp til kultursektoren. 

Og hvad sagde de store idrætsparaplyer DIF og DGI til medierne? Ikke så meget. 

0:000:00