Debat

SF i EU: Klimalovene er stadig utilstrækkelige. Men uden os var det langt værre

I midt april gav vi grønt lys til tre centrale love i EU’s kamp mod klimakrisen. SF og De Grønne bakkede op, men med en dårlig smag i munden. Det var bedre end ingenting, men langt fra godt nok, skriver Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen.

Indtil videre har de forskellige klimaaftaler været at foretrække frem for
alternativet: ingen aftale overhovedet, skriver Margrete Auken (SF) og Kira Marie Peter-Hansen (SF).
Indtil videre har de forskellige klimaaftaler været at foretrække frem for alternativet: ingen aftale overhovedet, skriver Margrete Auken (SF) og Kira Marie Peter-Hansen (SF).
Margrete Auken
Kira Marie Peter-Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det forårsagede en del løftede øjenbryn da vi og resten af De Grønne i EU-Parlamentet i april 2021 vendte tomlen nedad til EU’s længe ventede og banebrydende klimalov.

For det var i den grad takket være vores massive og insisterende pres at vi overhovedet fik en klimalov, og De Grønne var den afgørende progressive kraft gennem hele forhandlingsforløbet.  

Men vi var nødt til at stemme imod den færdige lov. Vi kunne umuligt lægge navn og troværdighed til en klimalov der så åbenlyst er tilpasset det såkaldt ‘politisk mulige’ frem for det indtrængende opråb fra alverdens forskere om hvad der var nødvendigt.

Handlen med CO2-kvoter er et af EU’s bedste værktøjer til at reducere klimagasser fra blandt andet den tunge industri og energisektoren

Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen
Europaparlamentarikere (SF)

Vi skal gå efter vores børn og børnebørns overlevelse og trivsel, ikke hvad traditionelle politikere finder det acceptabelt at give afkald på.

Flere modstandere end støttere

Men samtidig med vores nej-stemme gjorde vi det klart for vores kolleger i EU-Parlamentet at vi ville være en konstruktiv og stædigt ambitiøs forhandlingspartner i den næste fase: De utallige del-love der skal sikre at EU når klimalovens (utilstrækkelige) reduktionsmål.

Det løfte har vi mere end levet op til. I alle forhandlingerne af de mange love under den såkaldte ‘Fit for 55’-pakke har vi i De Grønne indædt kæmpet for at forbedre EU-Kommissionens udspil og modarbejde de voldsomme kræfter der har kæmpet de gammeldags industriers, vanens og frygtens sag.

Margrete satte hele sin politiske indflydelse bag en forbedring af de regler der pålægger samtlige 27 EU-lande at reducere deres udledninger fra bygninger, transport og landbrug. Men som vi har oplevet det nærmest hver gang, var det en mission der havde flere modstandere end støtter. Også her fandt vi os selv på den tabende side af et politisk tovtrækkeri med direkte indvirkning på morgendagens levevilkår.

Et system der belønner forurenerne

Handlen med CO2-kvoter (ETS) er et af EU’s bedste værktøjer til at reducere udledningen af klimagasser fra blandt andet den tunge industri og energisektoren. Med den nye aftale bliver udledninger fra vejtransport og bygninger også gradvist integreret i ETS, ligesom søtransport omsider skal betale for sine udledninger.

Gratiskvoterne havde en berettigelse i begyndelsen men i dag er de reelt statsstøtte til de store forurenere

Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen
Europaparlamentarikere (SF)

Kort forklaret sætter EU en støt stigende pris på kvoterne til udledning af CO2. Da antallet af kvoter samtidigt gradvist reduceres til nul i 2040, bliver det for alvor økonomisk attraktivt for industrien at reducere sine udledninger. 

Desværre gør den nye aftale ikke i tilstrækkelig grad op med de såkaldte ‘gratis-kvoter’. Da kvotehandlen blev indført i 2005, blev en stor portion af dem uddelt gratis til de største forurenere for ikke at forringe deres konkurrencevilkår overfor producenter uden for EU der ikke er underlagt det europæiske kvotesystem.

De største udledere fik flest kvoter hvilket naturligvis er stik imod det grundlæggende EU-princip om at forureneren betaler. Gratiskvoterne havde en berettigelse i begyndelsen, men her næsten 20 år senere har industrien haft rigelig tid til at omstille sig, og de gratis kvoter er i dag reelt (skattebetalt) statsstøtte til de store forurenere. 

Læs også

Og med den nye klimatold (CBAM), der netop skal balancere konkurrencevilkårene mellem producenter indenfor og udenfor EU, er det sidste argument for gratiskvoter væk. Den nye aftale udfaser dem desværre for langsomt ligesom den generelle udfasning af CO2-kvoter også burde gå hurtigere. Ellers bliver det jo EU der forvrider konkurrencevilkårene, endda på en fæl klimaskadelig måde.

En socialt retfærdig klimaindsats 

En central pointe for både SF og De Grønne er at klimakrisen er tæt koblet til social ulighed – globalt som lokalt. Følgerne af klimakrisen og den grønne omstilling rammer ikke lige.

I alle forhandlingerne har det derfor været afgørende for os at den gruppe af borgere i samfundet der er allermest udsatte ikke rammes uforholdsmæssigt hårdt af EU’s klimapolitik.

I alle forhandlingerne har det derfor været afgørende for os at den gruppe i samfundet der er allermest udsatte ikke rammes uforholdsmæssigt hårdt af EU’s klimapolitik

Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen
Europaparlamentarikere (SF)

Den sociale klimafond skal modvirke det. Fonden skal støtte sårbare husstande i overgangen til klimaneutralitet ved blandt andet at give støtte til at isolere hjem og til at skifte til mere klimavenlig opvarmning og transport. Pengene skal primært komme fra industriens CO2-kvoter inden for transport og bygninger samt tilskud fra regeringernes egne budgetter. 

Vi har kæmpet hårdt for at fonden skulle være større og at den ikke kun skulle være knyttet til opvarmning og transport. Den grønne omstilling risikerer generelt at ramme socialt skævt hvis ikke vi aktivt modarbejder det. Endnu engang var vi i undertal. 

En ansvarlig grøn stemme 

Alligevel har vi stemt for de endelige resultater. For på trods af alverdens utilstrækkeligheder og mangel på politisk mod og klarsyn, har de forskellige aftaler indtil videre været at foretrække frem for alternativet: ingen aftale overhovedet.

I SF og De Grønne er vi ikke tilfredse. Vi oplever igen og igen at være de eneste der rent faktisk har lyttet til videnskaben og forstået hvad den viden betyder for vores samfund og den politik der skal forme det. Vores oprindelige nej-stemme til hele ’Fit for 55’ gælder stadig.

Men vi giver ikke op. Konsekvenserne er for store, og opgaven vi står overfor er bunden: Det er et spørgsmål om selve fremtiden, og den er værd at kæmpe for.

Fakta: Hvad dækker forkortelserne over

De mange, lange forkortelser og den tekniske jargon kan være lidt af en labyrint at finde rundt i. Men kort fortalt har EU, efter sidste uge, godkendt nye regler for

  • CO2-standarder for personbiler og varevogne (selv om den tyske regering forsøgte at sabotere aftalen i ellevte time)
  • Udledning og optag af klimagasser knyttet til vores arealanvendelse (LULUCF)
  • Reduktionsmål- og sti (tænk hockeystav) for de enkelte lande inden for transport, bygninger og landbrug (ESR)
  • EU’s handelssystem for klimakvoter for udledninger fra tung industri og energiproduktion samt fra transport og bygninger (ETS)
  • En klimatold på tunge industriprodukter der importeres til EU (CBAM)
  • En social klimafond der skal modvirke potentielle negative sociale effekter af ETS (SCF)

Sammen med de love der stadig mangler at blive færdigforhandlede eller godkendt (vedvarende energi, energieffektivitet med mere), skal alt dette tilsammen indfri klimalovens mål om en 55 procents reduktion inden 2030.

Indlægget er undtagelsesvis kommateret, som skribenterne ønsker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Margrete Auken

MEP (SF), næstformand i Europa-Parlamentets Palæstinadelegation
cand.theol. (Københavns Uni. 1971), sognepræst emerita

Kira Marie Peter-Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (SF), MEP (SF)
studerer bachelor i international relations (Vesalius College, Belgien)

0:000:00