Evaluering af Udbetaling Danmark glemmer borgerne

KRITIK: HK Kommunal og Borgerservice Danmark savner borgerinddragelse i en evaluering af Udbetaling Danmark. KL medgiver manglen. Digitaliseringsstyrelsen mener, evalueringen kommer hele vejen rundt.
Flere kritiserer, at en evaluering af Udbetaling Danmark mangler borgerinddragelsen og ikke giver et fyldestgørende billede.
Flere kritiserer, at en evaluering af Udbetaling Danmark mangler borgerinddragelsen og ikke giver et fyldestgørende billede.Foto: colourbox.com
Sara Fleckner Vilstrup

I evalueringen ser det meget pænt ud. Der tegnes et billede af, at det kører som smurt i olie, og at alle er tilfredse. Det er ikke det, vi hører fra vores medlemmer, som er tilbage i kommuner, hvor de sidder i borgerservice og får mange henvendelser fra borgerne.

Bodil Otto
Formand for HK Kommunal
Fakta
Udbetaling Danmark

Udbetaling Danmark er en offentlig myndighed, der drives af ATP-koncernen.

Arbejdet udføres på omkostningsdækket basis. Udbetaling Danmark ledes af en bestyrelse, som består af en formand og otte andre bestyrelsesmedlemmer.

Myndigheden har ansvar for udbetaling af en række offentlige ydelser til borgerne. Det er opgaver, der tidligere lå i landets 98 kommuner.

Udbetaling Danmark blev dannet, da KL og regeringen i juni 2010 indgik en aftale om at samle dele af den objektive sagsbehandling i fem centre med virkning fra efteråret 2012. Efter en toårig indfasning skal centraliseringen spare kommunerne for knap 300 mio. kr. om året.


Kilde: atp.dk
Hvor er borgerne? Det spørgsmål er essensen i den kritik, som HK Kommunal og Borgerservice Danmark har til et udkast til en evaluering af Borgerservice Danmark. Begge savner borgerinddragelsen i evalueringen og stiller spørgsmål ved, om evalueringen er fyldestgørende.

Sagen handler om et analysearbejde af Udbetaling Danmark, som indeholder en evaluering af Udbetaling Danmark samt en analyse afm hvilke opgaver der i fremtiden kan flyttes hertil. Et udkast til evalueringen og analysen er offentliggjort på baggrund af en aktindsigt, som HK Kommunal har fået.

I store træk giver evalueringen et rimelig positivt billede af Udbetaling Danmark som opgavevaretager, og i en pressemeddelelse siger overborgmester Frank Jensen (S), der er formand for Udbetaling Danmarks bestyrelse, blandet andet:

"Bestyrelsen genkender billedet af, at det første år med Udbetaling Danmark har været en succes, og at den nye myndighed er kommet sikkert fra land. Vi har sikret borgerne en tilfredsstillende service med fokus på ensartet praksis og høj retssikkerhed på tværs af landet. Samtidig har Udbetaling Danmark foreløbigt levet op til de økonomiske mål, og det er naturligvis også vigtigt."

Fra flere sider kritiseres evalueringen for ikke at komme hele vejen omkring, og derfor tegner den ikke det fulde billede af Udbetaling Danmark.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00