Danskerne bruger flere penge på medier

UDVIKLING: Unge og ældres brug af de traditionelle medier bevæger sig i stigende grad i forskellige retninger, viser ny rapport - men fælles er, at alle husstandes forbrug på medier udgør en stadig stigende del af deres samlede forbrug.

Udviklingen for de trykte dagblade i perioden 2010 til 2015 har været præget af en kontinuerlig tilbagegang i læsertallene, hvor dækningsgraden er faldet fra 58,6 procent til 41,5 procent.
Udviklingen for de trykte dagblade i perioden 2010 til 2015 har været præget af en kontinuerlig tilbagegang i læsertallene, hvor dækningsgraden er faldet fra 58,6 procent til 41,5 procent.Foto: Colorbox
Erik Bjørn Møller

"Det koster at følge med," lyder det lakonisk i Slots- og Kulturstyrelsens nye rapport om mediernes udvikling i Danmark.

Og forklaringen er simpel og kan gøres op i kroner og øre. For det er langt fra kun DR-licensen, der koster danskerne penge, når forbruget på såkaldte medierelaterede forbrugsposter gøres op.

Samlet set udgør de danske husstandes forbrug på medierelaterede forbrugsposter en stadigt stigende andel af hustandenes samlede forbrug.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00