Danskerne bruger flere penge på medier

UDVIKLING: Unge og ældres brug af de traditionelle medier bevæger sig i stigende grad i forskellige retninger, viser ny rapport - men fælles er, at alle husstandes forbrug på medier udgør en stadig stigende del af deres samlede forbrug.

Udviklingen for de trykte dagblade i perioden 2010 til 2015 har været præget af en kontinuerlig tilbagegang i læsertallene, hvor dækningsgraden er faldet fra 58,6 procent til 41,5 procent.
Udviklingen for de trykte dagblade i perioden 2010 til 2015 har været præget af en kontinuerlig tilbagegang i læsertallene, hvor dækningsgraden er faldet fra 58,6 procent til 41,5 procent. Foto: Colorbox
Erik Bjørn Møller

"Det koster at følge med," lyder det lakonisk i Slots- og Kulturstyrelsens nye rapport om mediernes udvikling i Danmark.

Og forklaringen er simpel og kan gøres op i kroner og øre. For det er langt fra kun DR-licensen, der koster danskerne penge, når forbruget på såkaldte medierelaterede forbrugsposter gøres op.