Chefredaktører afviser beskyldninger om kampagnejournalistik

MEDIER: Ulrik Haagerups beskyldninger om, at private mediers kommercielle dagsorden påvirker journalistikken, skydes ned af tre chefredaktører. Men ifølge mediekommentator Lasse Jensen er det svært totalt at adskille dagbladenes lobbyvirksomhed fra deres journalistik.

Poul Madsen (tv), Ekstra Bladets chefredaktør, kalder Ulrik Haagerups beskyldninger for et patetisk grynt.
Poul Madsen (tv), Ekstra Bladets chefredaktør, kalder Ulrik Haagerups beskyldninger for et patetisk grynt.Foto: Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Er der et sammenfald mellem de private mediers redaktionelle prioriteringer og deres kommercielle interesser?

Hvis Ulrik Haagerup har oplevet det, som han siger, så falder det også meget godt i tråd med, at dagbladene jo ikke er uafhængige i denne her sag.

Lasse Jensen
Mediekommentator

Det mener DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, der tirsdag gav udtryk for – først i et debatindlæg og siden i et interview til Altinget – at den "massive dækning af DR" virker "meget koordineret" med de private mediers lobbykampagne. Ulrik Haagerup ønsker dog ikke at navngive, hvilke medier det drejer sig om.

Ikke desto mindre kan chefredaktørerne på henholdsvis Berlingske, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet blankt afvise beskyldningerne.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00