Debat

Copydan: Der er behov for en fremtidssikret ordning for privatkopiering

DEBAT: Det er vigtigt for alle parter, at vi endelig får en fremtidssikret ordning, der tager højde for alle tidssvarende former for privatkopiering. Det er både rimeligt og i øvrigt et EU-krav, skriver Lena Brostrøm, formand for Copydan.

Regeringen skal ved et kommende lovprogram til marts sikre, at kompensationsordningen for privatkopiering moderniseres, skriver Lena Brostrøm.
Regeringen skal ved et kommende lovprogram til marts sikre, at kompensationsordningen for privatkopiering moderniseres, skriver Lena Brostrøm.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Under den første coronanedlukning i foråret 2020 stillede statsminister Mette Frederiksen (S) sig bag kunstnerne og kulturlivet. Som også mange andre har noteret sig, har kunst og kultur i en national krisetid vist sig vigtigere end nogensinde.

Borgerne har benyttet dansk indhold som aldrig før hjemmefra. Hjælpepakkerne - også til kunstnere - er og har været ekstremt vigtige. Men hjælpepakker er midlertidige og utilstrækkelige.

Det afgørende er, at professionelle kunstnere som musikere, skuespillere, instruktører, filmfotografer, sangere med flere skal leve af deres kunst og brugen af deres produktioner.

Ophavsretten skal moderniseres
Ét element i dette er ophavsretten, og ét element i ophavsretten er kompensation for den kopiering til privat brug, som staten har valgt, at borgerne skal have lov til.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Her har det i årevis stået klart, at ordningen skal moderniseres, da den nuværende ordning ikke sikrer betaling for de medier, der rent faktisk kopieres på. Det er nu næsten fire år siden, at daværende kulturminister Mette Bock (LA) udsendte en pressemeddelelse med denne ordlyd:

"Blankmedieordningen er forældet, fordi rettighedshaverne ikke får kompensation for privatkopiering i for eksempel mobiltelefoner og tablets. Ordningen stammer fra en tid, da man kopierede på løse lagringsmedier som blanke cd'er, USB-stik og så videre."

I stedet for at arbejde fokuseret og konstruktivt på at modernisere vores danske ordning, har regeringen brugt energien på at afgive et indlæg til EU-domstolen i en verserende sag i et andet land mellem en østrigsk ophavsretsorganisation og en østrigsk cloud-tjeneste, med en opfordring til EU-domstolen om at konkludere, at cloud-tjenester aldrig kan omfattes af vederlagsordninger for kopiering til privat brug.

Lena Brostrøm
Formand, Copydan KulturPlus

Det var i marts 2017. Løftet om en ny ordning kom efter en EU-dom i 2015. Vi – kunstnere og kulturproducenter - har nu ventet i årevis.

Der har været et utal af møder, nedsat udvalg og offentlige diskussioner, men vi står samme sted som for både fem, ti og femten år siden: Ingen ordentlig og tidssvarende kompensation til rettighedshaverne.

Rettighedshaverne har været nødsaget til at anlægget en retssag mod Kulturministeriet – en retssag, som vi gerne ville have undværet, men ikke kunne undgå, da der fortsat reelt ikke sker noget.

Danmark sakker bagud
En ændring af ordningen er nu igen på regeringens lovprogram til marts. Sker der så endelig noget? Vil kulturminister Joy Mogensen (S) levere på løfterne? Vil hun få grønt lys fra Mette Frederiksen?

En nylig stor undersøgelse fra internationale organisationer viser, at Danmark fortsat sakker seriøst bagud på dette område.

På tværs af EU – særligt i lande, vi normalt sammenligner os med – er der tidssvarende, dækkende kompensationsordninger, som giver rettighedshaverne en ordentlig og fair kompensation.

Hvis vi lægger os på det niveau, der kendes fra Sverige, Holland, Belgien, Tyskland og Frankrig, for eksempel bare som et gennemsnit af niveauet i disse sammenlignelige lande, har vi en fornuftig løsning.

Og en ny kopieringsundersøgelse bestilt af Kulturministeriet, som kulturordførerne modtog før jul, viser, at der fortsat sker privatkopiering i væsentligt omfang, og kulturministeren har selv udtalt til pressen, at problemet har samme omfang i 2020, som det havde i 2017.

Læs også

Uetisk og usolidarisk
Det er vigtigt for alle parter, at vi endelig får en fremtidssikret ordning, der tager højde for alle tidssvarende former for privatkopiering. Det er både rimeligt og i øvrigt et EU-krav.

Ét eksempel på dette er såkaldt cloudkopiering.

I stedet for at arbejde fokuseret og konstruktivt på at modernisere vores danske ordning, har regeringen brugt energien på at afgive et indlæg til EU-domstolen i en verserende sag i et andet land mellem en østrigsk ophavsretsorganisation og en østrigsk cloud-tjeneste, med en opfordring til EU-domstolen om at konkludere, at cloud-tjenester aldrig kan omfattes af vederlagsordninger for kopiering til privat brug.

Dette standpunkt harmonerer virkelig dårligt med det forhold, at Kulturministeriets eget Blankmedieudvalg i sin rapport fra september 2017 enstemmigt slog fast, at kopiering på cloud-tjenester skal omfattes af den kommende danske vederlagsordning. Jeg undres.

Og jeg synes faktisk, at det er uetisk og en usolidarisk handling overfor danske rettighedshavere. Og besynderligt, når der verserer en retssag i Danmark mod Kulturministeriet, hvor emnet spiller ind.

De alvorlige coronatider giver ikke en eneste god grund til fortsat at udsætte moderniseringen af blankmedieordningen. Tværtimod haster det mere end nogensinde.

Så kom nu, Joy Mogensen og Mette Frederiksen – det må være denne regering, som afslutter et årelangt, pinagtigt forløb i erkendelse af, at man har hindret kunstnere og kulturproducenter i at opnå deres retmæssige indtægter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lena Brostrøm

Bestyrelsesleder, Spot Festival, rådgiver, sanger, debattør, fhv. formand forDansk Artist Forbund
Sanger (DR Pigekor)

0:000:00