Debat

Danske Medier: Techgiganternes stigende annonceomsætning kalder på øget regulering

Ny rapport tydeliggør techgiganternes stadig voksende magt. I medieaftalens slutspurt bør Folketinget og regeringen arbejde sammen om konkrete indsatser for regulering af tech-virksomhederne, skriver Mads Brandstrup.

Der skal sættes ekstra hårdt ind overfor giganter som Facebook og Google for at skabe mere lige markeds- og konkurrencevilkår, skriver Mads Brandstrup.
Der skal sættes ekstra hårdt ind overfor giganter som Facebook og Google for at skabe mere lige markeds- og konkurrencevilkår, skriver Mads Brandstrup. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Mads Brandstrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En ny rapport om digital annonceomsætning fortæller os en vigtig historie om techgiganternes enorme indflydelse på mediernes mulighed for at drive forretning.

Rapporten viser en markant vækst i den digitale annonceomsætning fra 2020 til 2021.

Det er positivt ovenpå corona, hvor annonceomsætningen i 2020 kun steg marginalt i forhold til 2019. Væksten i online annonceomsætning fra 2020 til 2021 er rekordhøj, og det er jo naturligvis positivt.  

Stigende omsætning understreger magtforhold

Men de nye tal viser samtidig, at teknologigiganterne Facebook og Google fortsætter med at øge deres omsætning i det danske marked.

De to mastodonters omsætning udgør over halvdelen af den samlede omsætning på det danske annoncemarked. Facebooks estimerede annonceomsætning rettet mod det danske marked er på 1.821 millioner kroner i 2021 sammenlignet med 1.434 millioner kroner i 2020. Det svarer til en stigning på cirka 27 procent.

Udviklingen er stærkt problematisk, da techgiganterne fortsat æder en større andel af det digitale annoncemarked.

Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier

Google er fortsat det ubetinget største online annoncemedie i Danmark med en estimeret omsætning på mere end 4,9 milliarder kroner i 2021.

Udviklingen er stærkt problematisk, da techgiganterne fortsat æder en større andel af det digitale annoncemarked.

Tallene er endnu en stor tyk streg under techgiganternes fortsatte uregulerede magt, der skaber unfair konkurrencevilkår til skade for virksomheder, medier og forbrugere.

Medieaftale skal stoppe skævvridning

På denne baggrund opfordrer vi i Danske Medier regeringen og Folketinget til at stille skarpt på disse vigtige emner i den kommende medieaftale, især techregulering.

Der skal sættes ekstra hårdt ind overfor giganter som Facebook og Google for at skabe mere lige markeds- og konkurrencevilkår.

Det er afgørende, at Folketinget, trods uenigheder om forskellige delelementer i den kommende medieaftale, slår koldt vand i blodet, løfter ambitionerne fra medieudspillet og går sammen i et bredt forlig.

Det er afgørende for at sikre det fremtidige økonomiske fundament for en kvalificeret demokratisk oplysning til borgerne. Og samtidig begrænse big techs enorme magt og indflydelse på vores allesammens liv.

Vi foreslår derfor, at der i den kommende medieaftale skal nævnes en konkret indsats, der skal begrænse techgiganternes konkurrenceforvridende magt.

Tiltagene skal bidrage til at stoppe den skævvridning i konkurrencen på annoncemarkedet, som er taget til de seneste år og som skader både markedsvilkår og vores demokrati. De kan med fordel tage udgangspunkt i Digital Markets Act's afsnit om nationale konkurrence myndigheder. 

EU baner vejen for en øget regulering

Mere regulering og flere sanktioner af techmastodonter som Google og Facebook er netop blevet vedtaget i EU.

De to lovpakker Digital Markets Act (DMA) og Digital Services Act (DSA) skal begrænse de største digitale virksomheders uregulerede og dominerende adfærd i relation til data, indhold på platformene, favorisering af egne tjenester og skabe bedre konkurrencevilkår til gavn for forbrugere og virksomheder.

Læs også

Et centralt element i lovpakkerne er, at techfirmaerne skal kunne sanktioneres hårdt, hvis de bryder lovene, som i yderste konsekvens kan betyde en opløsning af selskabet.  

DSA og DMA er milepæle i forhold til at sætte en stopper for giganternes dominerende position på det digitale marked.

Vi bør i Danmark forpligte os på at bruge de redskaber til at skabe en mere fair og lige konkurrence. Det bør være et centralt element i den kommende medieaftale, der for at løfte denne opgave kræver et bredt forlig.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Brandstrup

Adm. direktør, Danske Medier
journalist (DJH 2004)