DR-direktør: Journalister fortæller mig, at de er sendt i byen af deres chef

MEDIER: Der er et sammenfald mellem, hvad de private medier mener kommercielt og den journalistiske dækning, de foretager sig. Sådan lyder påstanden fra DR-direktør Ulrik Haagerup, der dog ikke vil sige, hvilke private medier, det drejer sig om.

Foto: DR Presse
Peter Pagh-Schlegel

Tirsdag morgen udkom DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup med et debatindlæg på Altinget under overskriften Et stille suk fra en afgående nyhedsdirektør.

Nogle af journalisterne er endda så venlige at tale til mig uden for referat og sige, at de er blevet ”bedt om” at lave denne historie, og at de er kede af det, men det skal de.

Ulrik Haagerup
Nyhedsdirektør

En enkelt sætning tiltrak særlig opmærksomhed.

Det var påstanden om, at der findes en "kollektiv, kommerciel mediestrategi forklædt som journalistik, som handler om at gøde jorden for politikerne, der helst skal påvirkes til at tro, at det vil løse dagbladenes uomtvistelige problemer, hvis heller ikke DR i fremtiden vil være i stand til at levere ordentligt indhold til hele befolkningen".

Altinget har bedt Ulrik Haagerup om at uddybe sin påstand.

Hvem taler vi om her? Er det de store dagblade, Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten?

Det kunne jeg godt komme med et ringbind og vise eksempler på. Men det synes jeg ikke er hovedpointen. Dem, der har skrevet det, de ved det udmærket godt. Nogle af journalisterne er endda så venlige at tale til mig uden for referat og sige, at de er blevet ”bedt om” at lave denne historie, og at de er kede af det, men det skal de.

Men mit ærinde er ikke at hænge nogen ud. Jeg tror, det er klart for en hver, at noget af den massive dækning af DR, der har været de seneste år… skal vi sige… virker meget koordineret – med en lobbykampagne, som er igangsat. De journalister, der har skrevet artiklerne, har jeg ikke lyst til at hænge ud.

Det forstår jeg. Men du må da kunne pege på, hvilke medier det drejer sig om?

Du får mig ikke til at hjælpe dig med at lave en historie om, at ”nu beskylder jeg enkelte journalister eller enkelte medier” for at lave noget uldent. Det er ikke mit ærinde.

Men du siger, at der er en kollektiv mediestrategi. Det skal vel ikke være en skjult beskyldning, der svæver i det uvisse. Jeg forstår godt, at du ikke vil nævne enkelte journalister. Men hvis det er en kritik, som chefredaktører på de store dagblade skal forholde sig til, så må de vel også vide, hvem kritikken er rettet imod?

Det kunne jeg selvfølgelig godt. Men det vil jeg ikke gå ind i – for det vil tage fokus fra pointen.

Hvad er så din pointe?

Jamen, pointen er, at man altid skal være lidt kildekritisk, når man læser noget. Også når man læser den massive dækning, der i perioder er om DR’s virke. Så kan man i hvert fald nøgternt konstatere, at der er et sammenfald mellem, hvad medierne mener kommercielt og den dækning, man så efterfølgende har sat i gang journalistisk.

Men jeg forstår, at du ikke vil…

Det har du fuldstændigt ret i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulrik Haagerup

Direktør, Constructive Institute, fhv. nyhedsdirektør, DR, fhv. chefredaktør, Jyllands-Posten, medlem af regeringens medieansvarsudvalg.
Stanford MBA-program (Stanford Uni., USA 1993), journalist (DJH 1986)

0:000:00