Artistforbund: Kun kvinder på plakaten skaber nødvendig debat

DEBAT: Spilletstedet Forbrændingen lægger kun scene til kvinder i 2019, hvilket møder stor kritik. Men det er vigtigt at bryde diskriminationen i musikbranchen. Initiativ viser nye muligheder, skriver Lena Brostrøm, formand for Dansk Artist Forbund.

Af Lena Brostrøm
Formand Dansk Artist Forbund

Som kunstnerisk leder af Forbrændingen i Albertslund havde Jeppe Skjold nok regnet med omtale og kommentarspor på sociale medier.

Men måske ikke den friske blæst, der ruskede op i de mange sind, i særdeleshed i mandlige borgere, kollegaer og musikere som reaktion på, at spillestedet har valgt udelukkende at sætte fokus på den kvindelige del af de musikalske artister i 2019.

Konceptkoncerter skaber vigtig debat
Men det er lige præcis det, der skal til. Debat, udveksling, nytænkning og blæst om, hvordan vi får et mangfoldigt musikliv.

Forbrændingen har valgt at handle, at prøve et nyt koncept og dermed medvirke til en ny fordeling af musikere på scenen.

Alle kan vist blive enige om, at der gerne må komme flere kvinder på musikscenerne. Men det konkrete tiltag i Albertslund har skabt en reaktion, der ikke er til at overse.

Hvorfor er det så kontroversielt, og hvorfor sætter det temperamenterne i så højt et gear, når nogle rent faktisk sætter sig for at bryde et mønster – en tilstand?

Hvor er risikovilligheden?
Det er så vildt at læse de intense indlæg på Forbrændingens Facebookside, der går imod spillestedets programlægning for næste år.

Men hvor er kritikernes nysgerrighed og risikovillighed? Er det at tage musikken alvorligt at lade kuratering og publikumsudvikling foregå, som det plejer? Hvem vil ikke gerne være en del af branche, hvor der satses, undersøges og udvikles? Jeg vil i hvert fald gerne.

Forandring kræver samfundspres
Mange af de forandringer, vi oplever og historisk set har oplevet i samfundet og i kulturlivet, sker, fordi vi presser på og opdyrker.

For eksempel mandlige sygeplejersker eller fodboldlandshold med kvinder. Nogle vil sige, at tiden tog sig af det. Men det er ikke rigtigt. Nogle gik forrest og VILLE forandringen.

Hvor er det dog befriende, at det for en gangs skyld IKKE er kvinderne selv, der tager initiativet, men en arbejdsgiver!

Ikke tale om forskelsbehandling
De kvindelige hovednavne findes endda i stor mangfoldighed. Og nej, det er ikke forskelsbehandling eller konkurrenceforvridende, at et enkelt spillested lige vender om på kønsbalancen et års tid.

Det er derimod stærkt, at Forbrændingen åbent anerkender, at vanetænkningen alt for nemt sætter ind og gør programlæggerne ’blinde’ for en række kunstnere – i dette tilfælde de kvindelige artister.

Den blindhed betyder, at der er noget musik, der ikke kommer på plakaten, men også at man ikke appellerer til virkelighedens nye publikumsgrupper.

Når Forbrændingen har taget det særlige skridt kun at hyre kvindelige hovednavne, så er jeg sikker på, at de også tænker på mulighederne for at tiltrække et nyt publikum og måske nye koncertformater?

HUNsolo viser vejen til nye ’venues’
Måske har de ladet sig inspirere af HUNsolo – det koncertkoncept, der siden 2016 har trukket fulde huse ved at præsentere en perlerække af kvindelige artister. En ide, der i dag turnerer både i ind- og udland.

Og de utrættelige kvindelige solister, der uge efter uge rejser landet tyndt, fordi de har taget bookingførertrøjen på og selv har opdyrket nye koncertvenues, herunder landets kirker. Nye steder og nye publikumsgrupper. Hurra, der sker noget nu.

Forbrændingens skridt er opmærksomhedsskabende og sætter et nyt fokus på livemusikkens værdi hos publikum.

Opgør med diskriminerende mønster
Måske kan det medvirke til at bryde et virkeligt kedeligt og ubevidst diskriminerende mønster, som kvindelige artister og musikere har levet med trods opråb og hovedrysten.

Måske vil det tiltrække nye gæster på spillestedet. Vi får faktisk en mulighed for at lære noget mere takket være Forbrændingens risikovillighed.

Som branche skal vi risikere noget og være i bevægelse – så tak til Forbrændingen for at fyre op under kedlerne. Respekt herfra for en satsning, som kan vise muligheder for både publikum, spillesteder og kollegaer.

Forrige artikel Den Gamle By: Bedøm museerne på det, de leverer Den Gamle By: Bedøm museerne på det, de leverer Næste artikel Kulturborgmester: Stop højrefløjens rundbarbering af kulturen Kulturborgmester: Stop højrefløjens rundbarbering af kulturen
  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    En kedelig beskyldning.

    Det er jo lidt af en beskyldning Formanden for Dansk Artist Forbund Lena Brostrøm her retter imod Jeppe Skjold som kunstnerisk leder af Forbrændingen i Albertslund.

    Hvis Jeppe Skjold virkelig ligger under for så meget vanetænkning, at han overser relevante talenter til sin scene på grund af talenternes køn, er han jo uegnet til stillingen.

    Og hvis han på forhånd bevidst frasorterer relevante talenter på grund af køn, må det være kønsdiskrimination, og næppe lovmedholdeligt i en offentligt støttet institution.

    Her er vist brug for en revitalisering af ledelseslaget.

  • Anmeld

    Jens Ole Mortensen

    Glimrende ide

    Jeg spiller guitar og lidt forskellige strenge instrumenter. Og jeg forstår egentligt ikke hvorfor kvinder er så under repræsenteret . Det samme gælder nok for rigtigt mange instrumenter, musik stile og lydredigering.
    Og ud fra de forholdsvis få kvindelige guitarister jeg har hørt, er det ikke noget som får mig til at tro at kvinder ikke har, et lige så stort, talent.
    Men jeg tror egentlig ikke at det er mænds opfattelse som skal ændres, men mere kvindernes.
    jeg finder det faktisk lidt bizart at kvinder er så under repræsenteret inden for så mange musik stilarter. Og ærlig talt ærgrer det mig.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    En fortænkt problematik der ikke længere eksisterer.

    Hvorfor synes nogle, at kvinder og mænd absolut skal være ligeligt antalsmæssigt repræsenteret på scenen eller andre steder ?

    Det forekommer som om det er en massepsykose der hærger. Der har før i tiden været nogle meget kedelige holdninger i nogle brancher og fag og foreninger, der mere eller mindre bevidst holdt kvinder væk.

    Men ærlig talt: Den holdning er jo sendt på historiens mødding. Kvinder og mænd har i dag lige adgang til alle funktioner (dog ikke jordmoder !), så hvad er problemet ? Og lige løn for lige arbejde er ligeså knæsat, så hvor er argumentet for "kvoteordninger" og andet diskriminerende ?

    Det er som om nogle absolut VIL holde liv i en problemstilling der ikke længere eksisterer. Måske mangler de noget meningsfuldt at fylde livet med ? Og når debatten holdes kunstigt i gang render nogle letbenede bagefter som lemminger - uden overhovedet at tænke nærmere over hvad argumentet egentligt er.

    Ligelig kønsfordeling overalt kan jo kun opnås ved tvangsforanstaltninger - og hvem skal så tvinges til noget de ikke ønsker ?

    Hvem mon skal tvinge kvinderne ud på vindmølleparkerne, hængende i en helikopterstrop i blæsevejr og hvem skal tvinge pigerne ud i langfartens maskinrum ? Det ene må jo følge det andet hvis dogmatikken skal råde.

    Der er vist for resten også kun et fåtal af kvinder i renovationsbranchen og smalsugningen, så der er da nok at tage fat på for de vildførte dogmatikere ! Men nej, lad dog det ligge, og lad os alle vælge frit, og hvis der på "Forbrændingen" er ansat en ledelse der ikke i hverdagen kan finde ud af at hyre talent på grund af køn, må den ledelse skiftes ud.

  • Anmeld

    Ronnie Hjulmand

    Præcis derfor det er svært at tage nogles ligestillingskamp alvorligt

    Nå, så diskrimination skal så åbenbart bekæmpes mere diskriminination?

  • Anmeld

    Jens Ole Mortensen

    Ligestillings kamp ?

    Det drejer sig måske ikke om ligestillings kamp , men om at kvinder bliver bedre repræsenteret på musik scenerne.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Flere kvinder på den musiske scene

    Der er to veje til flere kvinder på den musiske scene:

    A) At de øver sig og at flere bliver stadig bedre til at udøve den musik publikum vil betale for at høre og se

    B) At offentligt støttede scene misbruger støttekronerne til at frasortere mandlige musikere på grund af kønnet, og betaler dårligere kvindelige musikere for at spille og optræde.

    Det første er den farbare vej, den anden er diskriminationens og forfladigelsens elendighed.

  • Anmeld

    Jens Ole Mortensen

    Ingen forskel

    Der er ingen forskel mhst, at lære at spille på instrumenter om man er mand eller kvinde.
    men kvinder er i den grad underrepræsenteret i musik branchen , mhst, flere instrumenter, og stilarter. Det er simpelthen ærgerligt at så meget talent ikke bliver forløst. Ikke at sang, violin, cello ol. ikke kræver talent, men hvorfor er f.eks. så forholdsvis, få kvinder guitarister ?
    Og skulle nogen tro at det har noget med evner at gøre, så kan denne video, måske få jer på andre tanker.
    https://www.youtube.com/watch?v=0UA0Vsfb0Qo

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Køn forpligter ikke - alle har frit valg.

    - der er nok en grund til at piger og kvinder der ønsker at spille, især foretrækker fløjterne og de mindre strygeinstrumenter, og piano.

    Kontrabassen og trommesættet er jo lidt tungere at slæbe rundt på, og tubaen nok også lidt uklædelig for kvinder, og fint nok.

    Der er jo netop IKKE noget galt i at de to køn fordeler sig lidt på præferencen på både brancher, fag og musikinstrumenter.

    Det er jo netop det der er det fine ved det. Blot ærgerligt at hverken formand Dansk Artist Forbund Lena Brostrøm eller den kunstneriske leder af Forbrændingen i Albertslund Jeppe Skjold forstår det, men som lemminger render efter den mest højtråbende trend i de mere kønskrigeriske dele af den kvindebevægelse der for længst har sejret så udmærket.

    NB: Der er mig bekendt end ikke et eneste philharmonisk orkester i Europa der ikke antager både kvinder og mænd, alene efter dygtighed. Selv Wienerphilharmonikkerne har for længst overgivet sig - og de var vist nok de sidste !