Kunstnere vil være bedre ledere og får hjælp af fonde: Alt, vi vidste om bestyrelsesarbejde, var selvlært

Kunstens støtter har et ansvar for arbejdsmiljøet i kulturbranchen. Pengene skal ikke kun gå til kunst, men de organisationer som skaber rammerne for kunsten. Sådan lyder det fra teatret Haut, der det sidste år har været på “Taskforce-forløb”, hvor de har fået hjælp og sparring til ledelse og organisationsudvikling.

Bikubenfonden har støttet teatret Haut i deres udvikling som organisation. De laver “residencies” – altså refugier – for scenekunstnere, hvor de kan udvikle deres kunst. Her er det Kunstnerduoen "How To Kill A Dog" på et residency under de tidlige kunstneriske undersøgelser til “Lolita for altid”.
Bikubenfonden har støttet teatret Haut i deres udvikling som organisation. De laver “residencies” – altså refugier – for scenekunstnere, hvor de kan udvikle deres kunst. Her er det Kunstnerduoen "How To Kill A Dog" på et residency under de tidlige kunstneriske undersøgelser til “Lolita for altid”.Foto: Morten Arnfred, Good Place Production
Christina Houlind

I en verden, hvor de fleste af pengene går til produktet og meget få til organisationers udvikling og drift, er det ikke så mærkeligt, at det dårlige arbejdsmiljø blomstrer. 

Dermed er kunstens støttesystem med til at fremavle det dårlige arbejdsmiljø. 

Det mener Naja Lee Jensen, der er kunstnerisk leder på teatret Haut, som arbejder med kunstnerisk udviklingsarbejde.  

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00