Løkke om dansk Tour-start: "Hvor mange flere stjerneskud, der bliver solgt nede i Nyhavn, vil jeg ikke kaste mig ud i"

Løkke var aldrig i tvivl om, at han skulle investere statsminister-kapital i at få Tour-starten til Danmark. Men han overvejede, om vi alligevel skruede for meget op for charmen med en række middage og en stribe ministerbesøg til Tour de France. 

Macron gav daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen en gul førertrøje i forbindelse med et statsbesøg i København i 2018.
Macron gav daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen en gul førertrøje i forbindelse med et statsbesøg i København i 2018.Foto: Statsministeriet/Ritzau Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

Flere middage på Marienborg med royal deltagelse samt en stribe besøg fra ministre og den københavnske overborgmester til Tour de France.

Danmark var ude i årelang storoffensiv for at smøre selskabet bag Tour de France og ultimativt direktøren, Christian Prudhomme for at lokke Grand Départ nordpå.

Og som bekendt kan danske cykelfans høste frugterne af indsatsen, når Tour de France  fredag indledes med en 13 kilometer lang enkeltstart i det indre København.

Moderaternes partistifter Lars Løkke Rasmussen var statsminister for Venstre, da det meste af kampagnen kørte fra 2015 og frem til kontrakten blev underskrevet i 2018. Og han var aldrig i tvivl om, at han skulle investere politisk kapital i det på papiret noget uortodokse projekt.

"Jeg har taget mig selv i så ufatteligt mange somre og sidde derhjemme og høre Mader og Leth og tænkt 'hvor er mine bilnøgler, jeg må se at komme derned. Jeg skal smage på den ost, han snakker om nu'," siger Lars Løkke Rasmussen.

Han er sikker på, at mange kan nikke genkendende til den dragende kraft ved et af verdens ældste cykelløb.

"Danskerne har bare en passion for Tour de France. Vi er det sted uden for Frankrig, hvor der er flest, som ser Touren," siger han og fortsætter.

"Så det har fra starten fascineret mig, hvis vi virkelig kunne få Tour de France til Danmark."

Det betyder noget for mig, at Danmark har fået det. Men jeg vil da sige, at jeg synes, det ville være sjovere at være statsminister, mens det blev afviklet.

Lars Løkke Rasmussen
Leder, Moderaterne

"I skal vise, at I elsker os"
Men der var også tvivl. Ikke om målet, men midlet. Var det vitterligt nødvendigt at charme med så tung gearing, som danskerne gjorde?

"Det tænkte jeg faktisk over fra dag et," husker Lars Løkke Rasmussen i dag.

"Når den og den minister og en overborgmester står et sted i Frankrig og ser cykelløb, så skal man spørge sig selv, hvad skatteborgerne egentlig tænker om det," fortsætter han.

Derfor delte den daværende statsminister også sin bekymring med direktøren for selskabet bag Tour de France, ASO.

"Jeg har virkelig snakket meget med Prudhomme om det. Og han var ret præcis i over for mig at sige; 'det er vigtigt, at I viser os, at I vil det her'," siger Lars Løkke Rasmussen.

Prudhomme var tidligt i forløbet åben for idéen om en Tour-start i Danmark. Allerede i forbindelse med cykel-VM i København i 2011 var han på besøg og blev imponeret over den danske hverdagscykling.

"Men han sagde også, at han på en eller anden måde skulle få franskmændene til at forstå og omfavne, hvorfor man skal starte deres store løb så langt væk fra Frankrig i et lille land oppe i Nordeuropa, som de kun har et sporadisk kendskab til," siger Lars Løkke Rasmussen og fortsætter.

"Manden er jo også franskmand. Og der har han hele tiden sagt; 'I skal vise, at I elsker os'."

Det her bidrager signifikant til at understøtte et billede af Danmark, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Lars Løkke Rasmussen
Leder, Moderaterne

Knyttede tættere bånd til Paris
Når det overhovedet blev en realitet, at verdens største cykelløb kom til en småstat i Nordeuropa skal man dog ikke takke politikerne, fastslår Lars Lars Løkke Rasmussen.

Idéen om Tour de France-start i Danmark blev for alvor født af Alex Pedersen og Joachim Andersen, som har deres rod i Herning cykelklub og fik Giro d' Italia til Danmark i 2012.

"De har viet mere end 10 år af deres liv på det her, og de talte for døve øren i starten," siger Lars Løkke Rasmussen.

Men da planerne blev mere konkrete, fik de hurtigt et etableret hold bestående af blandt andet toppolitikere, ryttere og kongehus for at gøre planerne til virkelighed.

Allerede året efter Lars Løkke Rasmussen havde generobret nøglerne til Statsministeriet fra Helle Thorning, var han derfor nede og besøge Tour de France i 2016.

"Så da der var lagt op til, at jeg skulle derned igen i 2017, var min indstilling egentlig, at jeg havde været der," siger Lars Løkke Rasmussen.

"Men det skulle vise sig, at det gav en unik mulighed for at møde Macron."

Få måneder før Tour de France 2017 havde Emmanuel Macron vundet præsidentvalget i Frankrig. Det faldt ganske belejligt sammen med et lille skifte i Danmarks Europa-politik.

Det var nemlig ikke kun i Frankrig, der blæste nye vinde i de år. I 2016 tog briterne en skelsættende beslutning om at melde sig ud af EU.

Og mens man havde Michael Mørkøv til at køre leadout i Brexit-forhandlingerne, drog Danmark hurtigt de diplomatiske konsekvenser.

Vi havde tidligere været en nær allieret med Storbritanien i EU, men nu var tiden moden til at rykke tættere på Paris, var analysen på Asiatisk Plads i København.

Den V-ledede regering opjusterede blandt andet det militære samarbejde med Frankrig, ligesom vi allokerede en større del af udviklingsbistanden i Sahel-området i Afrika, som er en vigtig udenrigsstrategisk region for franskmændene.

Lars Løkke Rassmusen var også optaget af at knytte personlige bånd til den nyvalgte præsident.

Og han tænkte straks, da de traditionelle, bilaterale statsforretninger hurtigt var overstået ved deres første møde, og Macron spurgte, om der var mere, han kunne gøre.

Ja, sagde danske statsminister. Du skal hjælpe mig med at få Tour de France til Danmark.

Macron lod forstå, at han ikke vidste, hvordan det skulle komme i stand. Men at han kendte ASO-direktør Christian Prudhomme.

Lars Løkke Rasmussen spillede derfor ud med, at de kunne mødes til Tour-starten i Düsseldorf i 2017. Men det imponerede ikke den franske præsident.

"Han sagde til mig, at man altså ikke ser Tour de France i Tyskland," griner Lars Løkke Rasmussen i dag.

Så Lars Løkke Rasmussens delegation fløj til Paris og videre med Macrons præsidentfly til alperne, hvor en helikopter fragtede dem det sidste stykke til målområdet efter 17. etape.

Her mødte de blandt andet etapevideren Romain Bardet, og Macron lod Lars Løkke Rasmussen forstå, at den reelt var hjemme.

You shouldn't worry så much, sagde Macron til Lars Løkke Rasmussen, mens Christian Prudhomme grinede i baggrunden.

You will get the Grand Depárt. 

Tour-start handler om branding og sammenhold
Kontrakten blev først endeligt underskrevet halvandet år senere, men Lars Løkke Rasmussen var ikke længere i tvivl om, at den var i hus.

"Jeg kan faktisk ikke huske, præcis hvornår det endeligt faldt på plads, fordi jeg var derefter var så sikker på, at vi nok skulle få Tour-starten," siger Lars Løkke Rasmussen.

De seneste uger er der opstået debat om regningen for Tour-starten. Ifølge Politiken betaler Danmark samlet set mindst 180 millioner kroner. Ifølge Frihedsbrevet går 41 millioner i direkte betaling til selskabet bag Tour de France, ASO.

I forbindelse med lanceringen lod daværende erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) forstå, at casen var en fantastisk forretning for Danmark.

"Der lå et studie, som vi kom for skade at bruge. Men jeg må sige, at personligt trak jeg ret hurtigt det argument tilbage. For jeg er ikke sikker på, man kan gøre det op på den måde," siger Lars Løkke Rasmussen i dag.

Han peger på, at satsningen er branding af Danmark.

"Hvis ikke man på en eller anden måde vedligeholder sin destination, hvis man tager sådan en turismevinkel på det, så dør det jo," siger han og fortsætter.

"Og hvad betyder Tivoli så, og den lille Havfrue, Borgen, den rene by, hvor man kan svømme i havet - og hvad betyder Tour de France? Det ved jeg ikke. Men det jo et eller andet med, hvad det er for et samlet billede, der står tilbage."

Men han medgiver, man muligvis ikke kan få regnestykket til at gå op i en rå, økonomisk kalkule.

"Om man så lige kan sætte sig ud og se, hvor mange flere stjerneskud, der bliver solgt nede i Nyhavn, vil jeg ikke kaste mig ud i. Men det her bidrager signifikant til at understøtte et billede af Danmark, det er jeg slet ikke i tvivl om," siger Lars Løkke Rasmussen.

"Prudhomme glemmer i hvert fald ikke"
Han noterer sig også, at alt fra foreningsliv til landmænd, der gror gule blomster til ære for millioner af tv-seere har været enormt engageret i forberedelser.

"Det har skabt en voldsom aktivitet, og det skaber noget dansk sammenhold. Og det er måske ikke så tosset i en tid, hvor der ikke er så meget, der samler os" siger Lars Løkke Rasmussen.

"Selvom jeg godt ved, der er også nogle, der står af på mænd i lycra," siger han med et smil.

Nu ville det ligge mig fjernt at antyde, at politikere er forfængelige. Men betyder det noget for mig, at Tour-starten blev landet, mens du var statsminister?

Han tøver lidt.

"Næh," siger han så.

"Det betyder noget for mig, at Danmark har fået det. Men jeg vil da sige, at jeg synes, det ville være sjovere at være statsminister, mens det blev afviklet."

Er det en flad fornemmelse ikke længere at være i magtens centrum, nu hvor Tour-starten er kommet?

"Nej, og det kan jeg jo så takke Christian Prudhomme for," siger Lars Løkke Rasmussen.

Den danske ASO-direktør har holdt kontakten med Lars Løkke Rasmussen - også efter han blev væltet som statsminister og V-formand.

Prudhomme sms'ede Lars Løkke Rasmussen og ønskede tillykke med Mads Pedersens VM-titel i 2019. Og ASO-direktøren har sørget for, at den tidligere danske statsminister er blevet akkrediteret i mediebyen hele ugen, ligesom han er inviteret til gallamiddag.

"Prudhomme glemmer i hvert fald ikke," siger Lars Løkke Rasmussen.

Andre er mere glemsomme, mener han.

100 dage før Tour-starten var der en stor reception på Københavns Rådhus, hvor Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) holdt tale uden at nævne forgængeren Frank Jensen, der investerede en del politiske kræfter i at få Tour-starten til Danmark.

"Det kunne almindelig pli ellers godt have tilsagt," siger Lars Løkke Rasmussen.

"Det synes jeg var lige småt nok."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00