Medier er en del af politikerleden

MEDIELEDE: Medierne er på flere måder en del af den faldende tillid til politikerne. Danskerne er tilfredse med mængden af politisk stof i medierne, men person- og konfliktfokus i medierne kan give bagslag og skabe medielede.
Foto: colourbox.com
Klaus Ulrik Mortensen

Det er en udbredt opfattelse, at medierne fokuserer for meget på spin og skandaler, og at de i stedet burde bruge mere tid på substans.

Mark Ørsten
Professor i journalistik på RUC
Fakta

Nyt magasin

Altinget.dk har udgivet et nyt temamagasin om den faldende tillid til politikerne. Læs et stort interview med Mattias Tesfaye, se hvad politikerne siger om tillidskrisen, og få fem bud på veje videre.

Derudover får du artikler om dansk og international politik, kalender og meget mere.

Du kan læse magasinet her.

Praktisk info
Magasinet kan læses på både iPad, Mac og PC. Som abonnent på Altinget.dk skal du bare bruge dit sædvanlige log-in for at læse magasinet. Andre kan købe det til 125 kr her. Hvis du har tekniske problemer eller spørgsmål, så kontakt os på [email protected] eller tlf. 33 34 35 40.


Kilde: Altinget.dk

Er man en nyhedshund med smag for politisk journalistik, skal man ikke bladre langt i aviserne for at få sulten stillet.

Og når politikerne skal forklare den faldende tillid til dem, så peger de ofte på, at medierne har et stort ansvar.

Politik fylder også ganske meget i de danske medier. En analyse af de danske avisforsider viser, at 91 procent af tophistorierne tager afsæt i en aktuel politisk diskussion, mens 88 procent af stoffet på indlandssiderne kredser om politik.

Dokumentation
OM MÅLINGEN
I en måling udført af A&B Analyse spurgte Altinget.dk følgende:

"Hvilket af følgende udsagn om den politiske nyhedsdækning er du mest enig i?"

  • Dansk politik fylder for lidt i den daglige nyhedsdækning: 14,6 %
  • Dansk politik fylder for meget i den daglige nyhedsdækning: 13,9 %
  • Mængden af dansk politik i den daglige nyhedsdækning er passende: 71,5 %

Målingen er udført på baggrund af svar fra 1151 recipienter i perioden 27/3-1/4 2014.


Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00