Medier vil bremse kommunal journalistik

KONKURRENCE: Kommunerne bruger i stigende grad skattekroner på journalistisk dækning af begivenheder – og nu vil Danske Medier have indenrigsministeren til at skride ind.

KL-formand Martin Damm forstår ikke kritikken fra Danske Medier.
KL-formand Martin Damm forstår ikke kritikken fra Danske Medier.Foto: KL
Erik Bjørn Møller

Vi er nødt til at råbe vagt i gevær, for vi må passe på, at denne tendens ikke breder sig, for det er ikke kommunens opgave at lave noget, som private skal leve af.

Christian Kierkegaard
Journalistisk direktør i Danske Medier

Danske medier trues ikke kun på brødet af digitale medier og Danmarks Radio, der har 3,8 mia. licenskroner om året i ryggen.

Også kommunerne bruger i stigende omfang skattekroner til at ansætte journalister, der fx dækker lokale begivenheder – og dermed udsætter de lokale private medier for konkurrence.

Gennem de senere år har kommunerne oprustet deres kommunikationsafdelinger, som har haft til opgave at formidle faktuel information til borgerne. Men i stigende grad laver de kommunale journalister også journalistisk arbejde især på de sociale medier, mener Danske Medier, der er de private mediers brancheorganisation og talerør.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00