Morten Langager forlader Danske Medier efter et år

JOBSKIFTE: Til september tiltræder Morten Langager i en nyoprettet stilling som direktionsmedlem og direktør for Politik, Analyse og Kommunikation i Dansk Erhverv. 

Efter blot et år på posten som administrerende direktør for Danske Medier skifter Morten Langager til september til Dansk Erhverv, hvor han skal være en del af direktionen.

Det skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse

Morten Langager beskriver skiftet som en svær beslutning på sin twitterprofil.

Morten Langager udtaler ydermere, at han har set stor ære i at repræsentere de danske medier:

"Der er vanskelige beslutninger, og så er der meget vanskelige beslutninger. Beslutningen om at stoppe i Danske Medier har utvivlsomt været meget vanskelig. Det er en stor ære og en særdeles vigtig samfundsopgave at repræsentere de danske medier," skriver han i en mail til medlemmerne af Danske Medier og fortsætter:

"Jeg er virkelig glad for mit arbejde i Danske Medier, og havde bestemt regnet med at være mange flere år i organisationen, men jeg har valgt takke ja til de nye udfordringer, da jeg har fået en meget sjælden udbudt jobmulighed".

Morten Langager skal være direktør for Politik, Analyse og Kommunikation, hvor han ifølge Dansk Erhverv skal bidrage med sin erfaring inden for kommunikation, politisk rådgivning og interessevaretagelse. Stillingen oprettes som led i en ny vækststrategi i organisationen. 

"Vi har med ansættelsen af Morten fået en absolut sværvægter til stillingen som direktør for Politik, Analyse & Kommunikation. Morten har mange års erfaring fra erhvervslivet, det politiske system og medierne. Med ansættelsen tager vi næste skridt i forhold til at styrke Dansk Erhverv yderligere," udtaler administrerende direktør Brian Mikkelsen.

Morten Langager ser frem til at begynde i sin nye stilling og håndtere udfordringerne:

"Virksomhederne er grundpillerne i et sundt samfund og en sund økonomi. Jeg ser frem til at skulle være med til at fremme erhvervslivets stemme i debatten og sikre, at der er politisk fokus på sunde rammevilkår for virksomhederne. Uden et stærkt dansk erhvervsliv, intet stærkt velfærdssamfund," lyder det fra den nyligt udpegede direktør. 

Det bliver alligevel et vemodigt farvel til Danske Medier for Morten Langager, der glæder sig over, det, han har nået i sin tid i organisationen.

"Sammen har vi nået en del. Vi har fået samlet Danske Medier og Danske Medier Arbejdsgiver i et fælles, slagkraftigt sekretariat. Vi er nået til enighed om foreningens holdning til mediestøtte. Vi har fået moderniseret foreningens digitale platforme. Vi er blevet markant mere synlige i debatten. Vi er kommet med et stærkt udspil i forhold til techgiganterne. Den største kampagne i historien om medierne er gennemført. Det er blevet indført digital nulmoms, og vi har igangsat et nyt initiativ, nemlig Mediernes Årsdag."

Morten Langager er 48 år gammel og uddannet journalist. I tillæg til dette har han en bachelorgrad i samfundsvidenskab fra Roskilde Universitet. Han kommer fra posten som administrerende direktør i Danske Medier og Danske Medier Arbejdsgiver og har derudover tidligere været blandt andet særlig rådgiver for Lene Espersen (K). Han har før været medlem af Dansk Erhvervs bestyrelse. 

Forrige artikel Mette Bock satte sig selv på en noget nær umulig opgave Mette Bock satte sig selv på en noget nær umulig opgave Næste artikel Mette Bock i afskedsinterview: Omprioriteringsbidraget har været et spøgelse Mette Bock i afskedsinterview: Omprioriteringsbidraget har været et spøgelse
KL sætter fokus på kunst og kultur i folkeskolen

KL sætter fokus på kunst og kultur i folkeskolen

KNALD ELLER FALD: Kunstnersamarbejde har i forbindelse med "Åben Skole" kørt på projektniveau siden skolereformen i 2014. Nu er det knald eller fald, hvis ordningen skal integreres, mener KL-formand.