Musikhus: Vi har en pligt til at lede unge på sporet af klassisk musik

DEBAT: Vi behøver ikke store forkromede planer for at få unge til at bruge de klassiske kulturtilbud. Vi skal i stedet give dem konkrete oplevelser, der kan åbne kunsten for dem, skriver Mette Kier fra Musikhuset Aarhus.

Af Mette Kier
Kunstnerisk chef, Musikhuset Aarhus

“Det her skal FANDEME fortsætte.” ”Tak for den bedste oplevelse i mit liv!”

Det er jo lidt af en drøm, når man får den slags tilbagemeldinger ved sine arrangementer. Og endnu mere overvældende, når de kommer fra unge mænd under 30 år og refererer til en klassisk koncert med Aarhus Symfoniorkester.

O.k., indrømmet. Det var ikke kun en klassisk koncert. Det var også en film. Ringenes Herre Live – Eventyret om Ringen med livemusik af det 200 mand store orkester og kor.

Men det er i virkeligheden også netop pointen med dette indlæg: at en nytænkning af oplevelsen gør det muligt at fange et nyt publikum til klassiske kunstgenrer som eksempelvis symfonisk musik.

Ringenes Herre fanger mændene
Det er en fordom, at de unge ikke gider gå til klassisk musik.

50 procent af de 10.000 publikummer, der har købt billet til de syv forestillinger af Ringenes Herre Live – De to tårne med Skandinavienspremiere i Musikhuset 4. oktober er under 30 år. 70 procent er under 40, og mænd står for 46 procent af det samlede billetkøb.

Men de skal have det serveret på den rigtige måde, i den rigtige sammenhæng, som er meningsfuld for dem.

Ringenes Herre er en blockbuster, den type fantasyfilm er massekultur, store episke dramaer, som lever i alle befolkningsgrupper, men som har særligt godt fat i yngre mænd.

Og i film som disse spiller den klassiske musik jo faktisk en (ofte overset) hovedrolle.

Den dikterer stemningen, varsler, hvornår der sker noget spændende og altafgørende, gør de store slag endnu mere storslåede, kærligheden endnu mere smuk og uhyggen endnu mere skræmmende.

Derfor gør det totaloplevelsen endnu stærkere, at filmen iscenesættes med livemusik, hvor orkestret sidder på scenen, så publikum kan se dem, mærke energien, nærværet og samspillet mellem musik og film.

Og når rulleteksterne kører, vælter bifaldet ned over musikerne som en anerkendelse af det kunstneriske bidrag, som de har ydet til filmoplevelsen.

Pligt til at udfordre smag
Det er den slags strategier, der skal til for at indfri de kulturpolitiske ambitioner om, at hele befolkningen skal kende ikke kun massekulturen, men også den klassiske finkultur.

En kulturinstitution som Musikhuset afvikler hvert år mere end 1.000 arrangementer inden for alt fra standup og musicals til opera og ballet. Mange forskellige befolkningsgrupper besøger vores hus, fordi de elsker den intensitet, der knytter sig til den levende kulturoplevelse i fællesskab.

Men som en central aktør i både aarhusiansk og dansk kulturliv har vi også en pligt til at udfordre deres smag og lede dem på sporet af andre kunstgenrer og -udtryk. Og det gør man bedst ved introducere det ukendte gennem det kendte.

For mange unge vil det være grænseoverskridende at bevæge sig ind til en almindelig klassisk koncert. Ikke så meget på grund af musikken som på grund af de koder, der findes ved en sådan koncert.

Man klapper på helt bestemte tidspunkter, man holder sin begejstring tilbage undervejs, man udveksler ikke et ord med sin sidemand. De føler sig malplacerede, og der bliver ikke skabt en stærk fælles oplevelse.

Det gør der derimod, når rammerne er en velkendt film, hvor det er muligt at nyde den klassiske musik sammen med vennerne på de unges egne præmisser.

Og det er i virkeligheden en strategi, kulturlivet bør følge: ikke altid store forkromede planer for at få de unge til at bruge klassiske kulturtilbud, men konkrete oplevelser som for eksempel Ringenes Herre Live, der åbner den klassiske kunst for dem.

Forrige artikel Biblioteksformænd: Sådan kan vi udløse bibliotekernes fulde potentiale Biblioteksformænd: Sådan kan vi udløse bibliotekernes fulde potentiale Næste artikel Christian Have: Sådan kan kulturen løfte borgerne uden for byerne Christian Have: Sådan kan kulturen løfte borgerne uden for byerne
  • Anmeld

    Henrik Wenzel Andreasen

    Forkert hus

    Det er så ikke et billede fra musikhuset i Aarhus. Det er koncertsalen i Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums i det gamle radiohus på Rosenørns Allé, Frederiksberg :-)