Rane Willerslev om nyt medieeventyr: Linse Kessler har vist vejen

KULTURMEDIER: Nationalmuseet vil etablere sit eget mediehus, hvor der blandt andet skal produceres børneprogrammer og historiske fiktionsserier. "Fiktion er en forudsætning for videnskaben," forklarer direktør Rane Willerslev.

Foto: Mads Joakim Rimer/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Det danske medielandskab gennemgår i disse tider store forandringer.

Alt fra politiske partier til celebrity-stjerner opretter i stigende omfang egne medieplatforme som alternativ til etablerede medier, og nu vil det statsejede Nationalmuseet også ind på markedet og lege medieproducenter.

Det bliver dog ikke museumsinspektører, der skal oplæres i videoklipning og interviewteknik, forsikrer museets direktør Rane Willerslev.

"Drømmescenariet vil være at få nedsat en professionel redaktion af journalister og tv-producenter. Det skal så være fagpersonalet på Nationalmuseet og på længere sigt andre kulturhistoriske museer, som kommer til at sætte rammen for redaktionsarbejdet," forklarer han.

Linse Kessler har vist vejen. Hun startede på TV3 med sit realityshow, men fandt ud af, at hun lige så godt kunne producere programmer selv. 

Rane Willerslev
Direktør, Nationalmuseet

Det centrale er, at museerne skal levere indholdet.

"Bare vores museum er endeløst på indhold. Så bliver det redaktionens opgave at dykke ned i det indhold," siger Rane Willerslev og understreger, at der selvfølgelig skal etableres "en udstrakt redaktionel frihed".

Et af hovedformålene for os er at formidle danmarkshistorien. Men der står ikke noget i lovgivningen om, at vi kun skal gøre det gennem klassiske udstillinger. 

Rane Willerslev
Direktør, Nationalmuseet

Nationalmuseet vil lave historisk drama
Ambitionerne for det såkaldte Nationalmuseets Mediehus er, at man i fremtiden både vil producere egne dokumentarserier, børneprogrammer med historiske temaer og sågar fiktion.

"Vi vil gerne producere dramaserier som for eksempel Vikings i stedet for HBO. Det skal være lige så dramatisk, men i modsætning til HBO baserer vi det på historiske facts," siger Rane Willerslev, der ikke umiddelbart frygter, at fiktionsprogrammer vil gå ud over Nationalmuseets troværdighed.*

"Fiktion er ikke modsætning til videnskab, det er derimod en forudsætning for videnskaben. Meget viden består af fragmenter, som man må banke sammen til et helhedsbillede, og det indebærer fortolkning. Så man bliver nødt til at skabe fiktioner for at få fakta til at hænge sammen," siger han.

Hvordan kan vi så komme til at se forskel på en dramaserie, I producerer, og dramaserier som Vikings eller DR’s Krøniken og 1864?

"DR har ingen forpligtelse til at forholde sig til fakta. De kan gøre det, hvis de vil, og det gør de også ofte. Men det, der vil kendetegne vores fiktioner, er, at det vil være forankret i fakta," siger Rane Willerslev.

Udstillinger kan ikke længere stå alene
I sidste uge løb anden sæson af DR-serien "Ranes Museum" over skærmen, mens Nationalmuseet ligeledes bidrog med viden og fagpersonale til den storstilede dokumentarserie "Historien om Danmark" – ligeledes på DR.

Umiddelbart lader det ikke til at skorte på historisk public service-indhold, men efterspørgslen er endnu større, mener Rane Willerslev. Og det, at Nationalmuseet udvikler sig til at blive medieproducent, er slet ikke så revolutionerende, som det måske lyder.

"Et af hovedformålene for os er at formidle Danmarkshistorien. Men der står ikke noget i lovgivningen om, at vi kun skal gøre det gennem klassiske udstillinger," siger han og fortsætter:

"Det her museum er 200 år gammelt, og dengang fandtes der hverken fjernsyn eller radio. Der gik man på museet for at få viden. I dag er der så mange andre platforme, hvor man kan få viden. Det skal vi som museum ikke ignorere, for så risikerer museet at uddø som fænomen. Udstillingerne skal stadig være rygrad, men det kan ikke længere stå alene," siger Rane Willerslev.

Læs også

Linse Kessler har vist vejen
Han ser derfor udviklingen som et naturligt skridt i en tid, hvor andre institutioner, virksomheder og kendisser opretter alt fra blogs og Youtube-kanaler til regulære abonnementsmedier.

"Linse Kessler har vist vejen. Hun startede på TV3 med sit reality-show, men fandt ud af, at hun lige så godt kunne producere programmer selv – hendes skare af seere er jo ligeglade med, om det bliver vist på TV3 eller på hendes egen digitale betalingskanal," siger Rane Willerslev.

Han afviser, at formålet med at råde over egne medieproducenter blot er at brande museet yderligere.

"Der vil selvfølgelig komme indslag, hvor man krydsrefererer fra programmerne til nogle af de udstillinger, der kører i museumsverdenen. Men det bliver ikke dominerende. Vi skal ikke sælge en vare, men udbrede viden og danne befolkningen, så det handler om at udleve vores formål i en moderne tid," siger han.

Som landets hovedmuseum skal I gerne favne om hele danmarkshistorien. Nogle temaer, for eksempel vikingetiden, er nemmere at sælge end andre. Er der risiko for, at I kommer til at fokusere mere på de "popsmarte" dele af Danmarkshistorien i jeres medieproduktion?

"Jeg tror det ikke. Vores udvikling mod at blive mere medieproducerende kommer kun til at betyde noget for formaterne. Ikke, hvilke temaer vi beskæftiger os med. Man kan sagtens komme uden om kæft, trit og søvndyssende faktaformidling inden for hvilket som helst tema," siger Rane Willerslev.

Vil byde på public service-kanal
Nationalmuseet har endnu ikke lagt sig fast på, hvordan den økonomiske model for Nationalmuseets Mediehus skal være. Ifølge lederen af museets kommunikationsafdeling, Jacob Frische, er man først nu gået i gang med at se på forskellige finansieringsmuligheder.

"Vi er ikke i mål med det i morgen. Men vi henvender os allerede til fonde og private investorer, mens vi også ser på muligheden for public service-midler til projektet," siger Jacob Frische.

Nationalmuseet overvejer blandt andet at være med til at byde ind på den nye tv-kanal, der ser dagens lys i 2020 som følge af seneste medieforlig. Kanalen, der ifølge medieaftalen skal indeholde kulturstof og folkeoplysning, udbydes med et årligt offentligt tilskud på 50 millioner kroner og med adgang til reklameindtægter.

Udbuddet af den nye tv-kanal har også skabt interesse blandt flere mindre lokale museer, hvor Jane Sandberg fra Enigma har inviteret en række specialmuseer og Nationalmuseet til stormøde 19. februar. Her vil man diskutere og undersøge kulturaktørernes muligheder for i fællesskab at byde ind på tv-kanalen.

Uanset hvilken model det ender med, er det ifølge Rane Willerslev afgørende, at museerne arbejder sammen om projektet. Det vil også være tilfældet med Nationalmuseets Mediehus, selvom det bliver uden public service-kanalen.

"Hvis vi i kraft af vores størrelse kan skabe et mediehus, som over tid spreder sig ud og inkluderer kulturhistoriske museer i hele Danmark, gentænker vi også vores rolle som hovedmuseum. Det skal ikke kun koncentreres om Nationalmuseet, men kan for eksempel spredes ud som en andelstanke," siger Rane Willerslev.

* Tilføjelse: Altinget skrev, at dramaserien 'Vikings' er produceret af HBO. Dette er ikke korrekt. Det er den amerikanske tv-kanal "History", der står bag produktionen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jane Mylenberg

Formand, foreningen Brobyggerne, bestyrelsesmedlem, Ungdomsbureauet
cand.phil. i kunsthistorie (Københavns Uni. 1996), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 2001), master i kommunikation (Aarhus Uni. 2005)

Rane Willerslev

Direktør, Nationalmuseet
cand.mag. i antropologi (Aarhus Uni.), MA i visuel antropologi (University of Manchester), ph.d. (Cambridge Uni.)

0:000:00