Rasmus Nielsen: Mandag Morgen 30 år – hver uge, hele tiden

KLUMME: Mandag Morgens første 30 år fejres fredag med at se både tilbage og frem. Som nichemedie kan man ikke være alt for alle. Man skal være meget for få – som fremsynede Mandag Morgen, skriver udgiver Rasmus Nielsen.

Når vi denne fredag eftermiddag fejrer Mandag Morgens 30-årsdag med tilstedeværelse af stifteren Erik Rasmussen og mindst 60 af hans tidligere medarbejdere samt alle de nuværende, ser ugebrevet lige dele tilbage og frem. Helt som det skal være for et historiebevist og fremtidsorienteret medie. Dette stævnemøde i Altingets efterhånden kendte gård ved Christiansborg bliver et opbud af kendte og centrale samfundsaktører i disse år. Og Erik Rasmussen lader sig fortjent hylde i et interview fra scenen. I sig selv et lille stykke dansk mediehistorie.

For snart tre år siden fik vi æren og byrden af at overtage mediet med tilhørende tænketank. Tilbyd en krone, sagde vores revisor efter at have set flere års underskud. Det blev dog til en del af slagsens, takket være Erik Rasmussens talegaver og min store respekt for den historie, det brand og den kundegruppe, Mandag Morgen repræsenterer. 

"Jeg håber, Erik fik en god pris. Det fortjener han," sagde hans ven og gamle erhvervsjournalistkollega Uffe Ellemann-Jensen et par år efter. Det kunne jeg bekræfte.

Efter et par års millionunderskud i vores hænder – penge, vi reelt kan lægge på salgsprisen og i fremtiden skal have forrentet – er Mandag Morgen begyndt at give overskud til gavn for overlevelsen, beskæftigelsen og udviklingen. Hurra for det. Det danske samfund har brug for en uvildig, seriøs og troværdig journalistisk stemme som Mandag Morgen, der har sat sig for at forny sig for at blive ældre end én menneskealder.

Efter at have lavet hundredevis af politiske interviews og læst endnu flere artikler om politik, må jeg indrømme, at jeg næsten står på lur ved brevsprækken, når ugebrevet Mandag Morgen kan være på vej (hvilket man aldrig helt ved, hvornår er i disse usikre posttider). Det er altid horisontudvidende at læse.

I ugens fejende flotte jubilæumsudgave, der med tak er spækket med annoncer, skriver ansvarshavende chefredaktør Jakob Nielsen og hans sikre og nærværende redaktionschef Tanja Nyrup Madsen om, at Mandag Morgen for fremtiden tager sin egen medicin:

"I tre årtier har Mandag Morgen levet af at fortælle andre, hvordan de skulle omstille sig. Nu står vi selv midt i en stor omstilling, der skal sikre os 30 år mere som uundværligt værktøj for dem, der ikke møder op på arbejde for at passe et job, men som går forrest og arbejder for at forme fremtiden", skriver redaktionsledelsen.

Den giver syv løfter til læserne:

1) Vi har respekt for din tid. Læs mindre, og forstå mere.
2) Vi undersøger og dokumenterer. Vi arver ikke ukritisk præmisser, men undersøger altid fakta.
3) Vi interesserer os for sammenhænge. Dybde, perspektiv, udsyn og overblik.
4) Vi undersøger også løsninger. Vi ser kritisk og konstruktiv journalistik som hinandens forudsætninger.
5) Vi dyrker nuancerne. De færreste problemstillinger kan beskrives i sort/hvid.
6) Vi er upartiske. Mandag Morgen er et mødested for alle politiske holdninger.
7) Vi hylder åbenhed.

Om punkt syv hedder det, at "på Mandag Morgen tilstræber vi transparens i alle dele af den journalistiske proces. Vi inviterer læserne indenfor, fordi det kvalificerer debatten". Derfor holdes i den nærmeste tid blandt andet en række temaredaktionsmøder med offentlig adgang for forud tilmeldte, særligt interesserede.

Et flot og gennemarbejdet manifest.

Som nichemedie – ja, som moderne medie i det hele taget – kan man ikke være alt for alle. Man skal være meget for få. Derfor har Mandag Morgens erfarne redaktion defineret fem fokusområder for ugebrevenes indhold, der alle handler om omstilling:

Grøn omstilling / verdensmål
Politik / omstilling af velfærdssamfundet
Økonomisk omstilling
Digital omstilling
Ledelse.

Hvis det var noget, man kunne stemme på, så fik femklangen min stemme.

Mandag Morgen med Altinget som ejer har tre ligeværdige indtægtsben: Mediet, ugebrevet Mandag Morgen er udgangspunktet. Vi tjener penge for at udgive avis. Uden mediet intet selskab. Men mediet giver os mulighed for at knytte abonnenterne tættere til os. Vi tilbyder netværksgrupper om flere af de store omstillings- og fremtidsemner, redaktionen skriver om. Initiativet er modtaget med stor og loyal interesse.

Så er der for det tredje Tænketanken, som vi også arvede fra Erik Rasmussen, der altid så en god forretning i koblingen mellem medie og et avanceret konsulenthus. Efter et par altid ærgerlige direktørskift – også i vores nyere del af historien – ledes Tænketanken nu af den bredt kendte og respekterede samfundsstøtte Jonas Keiding Lindholm. Med sit overblik og sin energi ser han ganske klart for sig, hvordan også Tænketanken skal udvikle sig gunstigt:

1) Indsigt: Vi indsamler og skaber viden, som kaster nyt lys på samfundets udfordringer og muligheder.
2) Mødesteder: Vi bringer mennesker sammen for at skabe dialog og inspirere til nye erkendelser og løsninger.
3) Løsninger: Vi udviklinger nye løsninger, som gør en forskel for mennesker og samfund.

Det er en offentlighed hemmelighed, at den 78-årige, fortsat aktive og skrivende klimaforkæmper Erik Rasmussen to gange har været ramt af livstruende sygdom. Selvfølgelig har publicisten ligefrem skrevet en bog om det. Han er mediernes svar på rockens Jerry Lee Lewis – last man standing. Sygdom er ejerlederens værste fjende, og midt i en økonomisk krise fik Erik Rasmussen fat i et andet medieikon, Lisbeth Knudsen, der siden har været med til at få Mandag Morgen på fode.

Hun bringer i jubilæumsnummeret et længere, tankevækkende interview med Erik Rasmussen, der ser tilbage på de første 30 år under overskriften: "Forelsk dig ikke i dit medie. Forelsk dig i dine kunder og deres behov." Dette interview bør være pligtlæsning på enhver journalistuddannelse, hvor iværksætteri nu også står på skemaet.

Det startede som Politisk Ugebrev, en stabel A4-ark med hæfteklamme. Ingen eller få fotos, men gerne grafer til at ledsage teksten. Ugebrevet, der siden blev kaldt Mandag Morgen, fordi det simpelthen udkommer på det tidspunkt, hvor de fleste starter arbejdsugen, bygger på at kunne betjene smalle målgrupper med klart definerede interessefællesskaber og behov, der ikke dækkes af andre medier. Interessefællesskabet er udøvelse af lederskab, det være sig i både offentlige og private institutioner.

Ugebrevets succes bestemmes ifølge idemanden af redaktionens evne til at aflæse kundernes aktuelle behov. Enhver artikel skal besvare, hvorfor den netop i den uge er vigtig for hvilke kunder, i forhold til hvad de kan læse i andre medier til en lavere pris – eller helt gratis.

Medieudviklingen får naturligvis ord med på vejen:

"Med Ugebrevet nåede vi 3.000 i oplag. Men så kom konkurrencen fra store interesseorganisationer. De begyndte at lave egne medier. I de første ti år havde vi det for os selv. Vi var i smult vande. Men så havde vi vakt interessen for dokumentarisk viden. Konkurrencen kom ikke så meget fra andre medier, men fra institutionerne, fagbevægelsen og organisationerne."

Noget, vi på Altinget kan bekræfte – med tilføjelsen: Statens medier og techgiganter med langt bedre rammevilkår og langt mindre regulering medvirker yderligere til at svække demokratiernes professionelle, private medier.

Ønskerne til fremtiden for det medie, Erik Rasmussen skabte få dage før Murens fald i november 1989 ind i en helt anden, ny tid med ringere konkurrencevilkår, lyder:

"Mandag Morgens berettigelse er at være et begavet korrektiv til en mainstream nyhedsstrøm og samfundsdebat - det medie, der konstant overrasker og udfordrer sine kunder igennem evnen til at finde de vigtige, men overraskende vinklinger og derigennem forbereder sine kunder bedst muligt på nye vilkår." Sådan.

Erik Rasmussen er ingen krammebamse. Ildsjælens flamme brænder nøgternt. På en skala fra Politikens Herbert Pundik til Christian Jensen er han langt mere til Herberts ingen kram med nogen end Christians kram med alle. Så i dagens anledning ingen føleri herfra. Blot et: - Respekt for det, du gjorde, Erik, med dit Mandag Morgen. Vi lover at passe godt på dit barn i den næste menneskealder og lade det følge med ind i fremtiden.

Tillykke til Mandag Morgen, dets tidligere og nuværende medarbejdere og de uundværlige abonnenter og annoncører ... eller retteligt: kunder.

Forrige artikel Rasmus Nielsen: Åbent brev til Vestager – drop Twitter, EU Rasmus Nielsen: Åbent brev til Vestager – drop Twitter, EU