Debat

SBS Discovery: Public Service Pulje skal prioritere indhold

DEBAT: Det skal være indholdet og ikke forretningsmodellen, som tv-stationen har valgt, der afgør, om en tv-station kan få støtte i Public Service Puljen. Det mener Jesper Jürgensen, informationschef på SBS Discovery Media.
SBS Discovery ønsker, at Public Service Puljen bliver ændret i forbindelse med medieforhandlingerne.
SBS Discovery ønsker, at Public Service Puljen bliver ændret i forbindelse med medieforhandlingerne.Foto: SBS Discovery
Per Bang Thomsen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jesper Jürgensen
Informationschef på SBS Discovery Media
 
Public Service Puljen bliver en væsentlig del af de kommende medieforligsforhandlinger. Flere medieordførere har tilkendegivet, at de er klar til at give den nuværende puljestruktur et grundigt servicetjek. Det hilser vi hos SBS Discovery velkomment.

I de senere år har puljen nemlig udviklet sig til de facto at blive en pulje, som er øremærket TV 2. Årsagen er, at puljen kun kan søges til programmer, hvori der ikke må indgå reklameblokke.

Det bryder grundlæggende med de kommercielle kanalers forretningsstrategi, mens det passer optimalt til TV2. Det betyder imidlertid, at fokus ikke er på indholdet af de producerede programmer, men derimod på tv-virksomhedernes forretningsmodel.
 
Ensartet og rutinepræget mediebillede
Ironisk var intentionerne de stik modsatte.

Da puljen blev etableret, var det en væsentlig diskussion, om TV 2 overhovedet skulle kunne søge puljen. Det blev dog accepteret, hvis der var tale om programmer, som lå ud over TV 2's øvrige forpligtelser.

På SBS Discovery synes vi grundlæggende, at det er positivt, at der findes en pulje, som muliggør udvikling af nye tv-koncepter. Derfor er det også ærgerligt, hvis puljen fremadrettet fokuserer mere på, hvilken form nye serier og programmerne har frem for indhold.

Jesper Jürgensen
Informationschef på SBS Discovery Media

TV 2 har siden etableringen i 2007 modtaget hovedparten af de tildelte puljemidler. I den seneste treårige periode fra 2011-2013 har TV 2 modtaget 63,7 mio. kroner ud af en samlet pulje på ca. 100 mio. kroner. TV 2 laver formentlig masser af gode programmer og udsendelser for disse penge.

Problemet er blot, at Danmark risikerer at få et meget ensartet, stereotypt og rutinepræget mediebillede, hvis én aktør kan sætte sig så tungt på de frie midler.
 
Ny serie solgt til 40 lande
I aften (torsdag den 24. april) er der gallapremiere for den første dramaserie ”Heartless” på Kanal 5, som SBS Discovery Media har udviklet i Danmark.

Allerede nu er serien, der er produceret af Fridhjof Film, solgt til mere end 40 lande. ”Heartless” er dermed allerede inden premieren blevet endnu et stykke dansk drama med internationalt format.

De bærende hovedroller spilles af to af de største danske stjerner, nemlig Julie Zangenberg og Sebastian Jessen. De spiller i serien et søskendepar, som forsøger at forstå deres fortid. Serien blander samtidig virkelighed og fantasi, og ikke mindst liv og død smelter sammen i en overnaturlig og dramatisk fortælling.

Projektet omkring ”Heartless” begyndte for snart fem år siden og er et godt eksempel på, hvad Public Service Puljen kan bibringe dansk tv-produktion. Serien var ikke blevet til noget, hvis det ikke havde været for støtten fra puljen, som har støttet projektet med 8,5 mio. kr. i 2013.

Positivt med pulje
På SBS Discovery synes vi grundlæggende, at det er positivt, at der findes en pulje, som muliggør udvikling af nye tv-koncepter. Derfor er det også ærgerligt, hvis puljen fremadrettet fokuserer mere på, hvilken form nye serier og programmerne har frem for indhold – og det bliver konsekvensen, hvis puljen forudsætter, at der ikke må være indlagt reklameblokke.

Vi mener som kommerciel aktør, at der skal være lige vilkår for konkurrencen. Så må den bedste vinde. Det gør, at vi alle sammen tænker nyt, udvikler nye koncepter og er prisbevidste.
 
Endelig håber vi, at medieforligsforhandlingerne kan medføre en vis begrebsmæssig afklaring af, hvad der forstås ved public service.

Set fra en kommerciel aktørs synspunkt forekommer det i hvert fald besynderligt, at kulturminister Marianne Jelved i Politiken 27. marts hævder, at hvad DR laver, er public service, mens den Public Service Pulje, der er oprettet til os andre, kun dækker støtte til drama og dokumentar.

Hvis underholdning og livsstilsprogrammer er public service hos DR, så må det også gælde os andre.

Kvaliteten skal være det primære
I det lys håber vi naturligvis, at en nytænkning af puljen tager højde for følgende: 

  • Ingen krav om, at der ikke må være reklameafbrydelser i støttede programmer.
  • Hvis kravet om, at der ikke må være afbrydelser, fastholdes, skal der være større grad af støtte til programmer fra tv-stationer, der har breaks i deres programmer.
  • Genrerne for støtte skal blødes op. Det skal ikke kun være dokumentar og drama, som kan modtage støtte.
  • Fortsat lighed for at radioprogrammer kan modtage støtte.

Det primære må være, at kvaliteten er i orden. Det vil sikre, at forbrugerne for de bedste programmer og staten får mest ud af Public Service Puljen. Det var også ideen fra begyndelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Jürgensen

Kommunikationschef, Rønne Havn, formand, Den Danske Publicistklub
lærer, journalist (DJH 2005)

0:000:00