Debat

Teaterorganisation: Tag ikke pengene fra publikum

REPLIK: Teaterforeningernes formand, Lars Salling, vil sløjfe Formidlingsordningens pulje 1 og 2. Men det kan betyde, at scenekunsten taber børn og unge på gulvet. Pengene bør fortsat følge publikum, skriver Gitta Malling, formand for TIO. 

Formidlingsordningens pulje 1 og 2 sikrer en lige adgang til scenekunst for alle publikumsgrupper, skriver Gitta Malling, formand for TIO.
Formidlingsordningens pulje 1 og 2 sikrer en lige adgang til scenekunst for alle publikumsgrupper, skriver Gitta Malling, formand for TIO.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitta Malling 
Formand for Teatrenes Interesseorganisation (TIO) og leder af Limfjordsteatret

Formidlingsordningens pulje 1 og 2 er vigtige, fordi det er publikums penge. Den sikrer en lige adgang til scenekunst for de loyale, de lokale, børn og unge - og nye publikumsgrupper.

Gitta Malling
Formand for Teatrenes Interesseorganisation

TIO kan godt se udviklingsmuligheder i at revidere den eksisterende Formidlingsordning - så længe pengene følger publikum. Det handler om at sikre, at alle børn og unge fortsat kan komme i teatret, og samtidig sikre grobund for det udviklingsarbejde, som kommer både publikum og scenekunst til gode.

Teaterforeningernes formand, Lars Salling, foreslår i et indlæg på Altinget, at Formidlingsordningens pulje 1 og 2 bliver nedlagt for at give ekstra støtte til teaterforeningernes køb af store forestillinger til de store scener rundt i landets teaterforeninger. Et forslag, der vil tage pengene fra børnefamilierne og de unge, for at få bredt mainstream-teater til de store scener via flere penge til pulje 3.

Alle børn og unge skal fortsat have lige adgang til scenekunsten
Der har gennem mange år været politisk vilje til at give alle danskere mulighed for at komme i teatret. Formidlingsordningen har gennem skiftende regeringer og tilhørende strukturændringer ikke blot ændret navn, men har undergået gennemgående forandringer, dog stadig ud fra princippet om, at pengene følger publikum.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det er selvfølgelig vigtigt, at ordningen også følger udviklingen på scenekunstområdet. Men allervigtigst er det, at formidlingsordningen har den helt afgørende konsekvens, at billetprisen for børn og unge er på et niveau, hvor et bredt udsnit af de danske børnefamilier kan være med.

Faktum er, at langt størstedelen af pengene i Formidlingsordningen går til børne- og ungeområdet. Det er yderst vigtigt, at dette tilskud fortsætter. Børn er ikke alene nutidens, men også fremtidens teaterpublikum, og deres møde med professionel scenekunst er vigtig for hele branchen.

Formidlingsordningen er publikums penge
Formidlingsordningens pulje 1 og 2 er vigtige, fordi det er publikums penge. Den sikrer en lige adgang til scenekunst for de loyale, de lokale, børn og unge - og nye publikumsgrupper.

Producenterne definerer selv, hvilke publikumsgrupper det er relevant at arbejde med i forhold til teatrets profil. Og så er ordningen vigtig for projektteatre, frie grupper med flere. For nogens vedkommende betyder det at være med under Formidlingsordningen, at billetprisen kan holdes på et niveau, der giver en rimelig omsætning.

De 30-40.000 kroner de får i billetindtægt, kan være afgørende for, om deres produktion bliver realiseret. Det giver mangfoldighed i scenekunstudbuddet og er et vigtigt bidrag til udviklingen af scenekunsten.

Samtidig giver ordningens tilknytning til billetsalget et stærkt incitament til at fokus på dette bliver prioriteret - og dermed styrkes økonomien for produktionen yderligere.

Publikums valg er vigtig for mangfoldigheden
Der er også den anden grund til fortsat at lade pengene følge publikum. Formidlingsordningen bruges til at udvikle anderledes måder at få et nyt publikum i tale på. De små teatre har igennem en lang årrække haft stor succes med publikumsudviklingen, fået nye grupper i teatret og udviklet nye former for formidling. I denne udvikling er fokus stadig på publikum, hvilket sker samtidig med, det har skabt en vigtig udvikling af selve scenekunsten.

Kun lidt går til administration i pulje 1 og 2
Teaterforeningerne har i deres pulje 3 under Formidlingsordningen fået et fast tilskud pr. forestilling for at lette administrationen. Om det går til at reducere prisen eller til administration er forskelligt.

I pulje 2 er det ikke muligt at bruge meget på administration af ordningen. Tilskuddet skal bruges til nedsatte billetpriser for publikum. At tage penge fra formidlingsordningen kan betyde, at vi taber hele målgruppen børn og unge på gulvet og samtidig mister vigtige udviklingsperspektiver.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitta Malling

Direktør, Limfjordsteatret
skuespiller (Ecole Philippe Gaulier, London, 1995)

0:000:00