Debat

Udviklingsplatformen for Scenekunst: København mangler lokaler til kunstnerisk udvikling

For en kollektiv kunstform som scenekunst, er det stort set umuligt at finde prøve- og mødelokaler, der er til at betale i København. Det er helt afgørende, at Københavns Kommune tager et medansvar, skriver Mikkel Harder, leder af Udviklingsplatformen for Scenekunst.

København er en kulturby med oplevelser i verdensklasse. Men der er snart ikke plads til, at kunstnere kan bo og arbejde i byen, skriver Mikkel Harder.
København er en kulturby med oplevelser i verdensklasse. Men der er snart ikke plads til, at kunstnere kan bo og arbejde i byen, skriver Mikkel Harder.Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mikkel Harder Munck-Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

København er en af verdens mest populære storbyer. Byen scorer højt på utroligt mange parametre og havner igen og igen på smarte internationale magasiners forsider.

København er også en kulturby med oplevelser i verdensklasse. Men der er snart ikke plads til, at kunstnere kan bo og arbejde i byen. Boligprisernes himmelflugt rammer ikke kun unge, ældre og børnefamilier, men i høj grad også kunstnere, der typisk ikke har en fast indkomst. I de senere år er det også blevet ekstraordinært problematisk at finde lokaler til kunstnerisk udvikling.

For en kollektiv kunstform som scenekunst, er det stort set umuligt at finde prøve- og mødelokaler, der er til at betale. Der er en meget stor efterspørgsel på store, højloftede rum, uden alt for mange søjler, hvor man kan arbejde kontinuerligt i flere uger på at udvikle en scenekunstnerisk produktion. Det gælder for skuespillere, dansere, nycirkusartister, operasangere og performere, som også har behov for møderum, kontorpladser og branchefællesskab.

Mangel på øvelokaler
Alt for ofte skal den kunstneriske udvikling foregå hjemme i stuen eller i køkkenet. Det har vi alle sammen prøvet under corona, og det kan være både hyggeligt og praktisk - men også vildt udfordrende i kombination med hjemmeskoling, børnepasning og alt muligt andet. Særligt udfordrende er det naturligvis, når man skal prøve ting af fysisk. Det er de færreste, der har så meget gulvplads og loftshøjde, at man reelt kan træne, øve og udvikle scenekunst hjemme hos sig selv.

Udviklingsplatformen for Scenekunst har netop præsenteret et forslag til Københavns Kommune om indretning af prøve og mødefaciliteter i det centrale København

Mikkel Harder
Leder, Udviklingsplatformen for Scenekunst

Heldigvis er der mange fine teaterrum i København. Men for dem alle gælder det, at man udnytter scenekapaciteten maksimalt til at spille forestillinger for publikum og forsøger at gennemføre størstedelen af prøveperioden i prøvelokaler. Nogle af scenerne har egne prøvelokaler, og de er meget søde til at udlåne eller udleje eventuelt ledig kapacitet til byens frie grupper. Men faktum er, at det hvert år bliver sværere og sværere at finde lokaler, der er til at betale.

De frie grupper søger produktionstilskud i Statens Kunstfond og i Københavns Kulturfond. Men alt for ofte er kunstnerne nødt til at skære i egen løn, for at få råd til at leje lokaler til udvikling. Derfor er der brug for store lokaler, der er til at betale. 

Udviklingsplatformen for Scenekunst har netop præsenteret et forslag til Københavns Kommune om indretning af prøve og mødefaciliteter i det centrale København. 

Det er helt afgørende, at Københavns Kommune tager et medansvar for, at der findes lokaler, scenekunstnerne har råd til at arbejde i, så kommunens borgere får adgang til gode scenekunstneriske oplevelser. Vi har fantastiske kunstneriske uddannelser placeret centralt i København og mange kunstnere bor i København og omegn, fordi det er her, der er flest kunstneriske arbejdspladser. 

Scenekunstbranchen bakker op
Bortset fra Det kongelige Teater, er der stort set ingen scenekunstneriske institutioner, der fastansætter scenekunstnere. Det betyder, at kunstnerne ofte er deres egne arbejdsgivere og skaber og producerer forestillinger for at kunne opretholde deres kunstneriske praksis.

Hvis man er danser, holder man meget hurtigt op med at være det, hvis man ikke har adgang til daglig træning. Går der for lang tid, hvor en skuespiller, en teaterinstruktør eller andre scenekunstnere ikke har haft et job, bliver de presset over i andre fagområder og glider ud af deres egen branche.

I betragtning af, at de kunstneriske uddannelser er virkelig dyre, er det ubetinget bedst for samfundet, at den øvrige befolkning får glæde af den samfundsinvestering, de kunstneriske uddannelser repræsenterer, ved at der kommer god kunst ud af det.

Udviklingsplatformen for Scenekunst har i de sidste år banet vejen for at kunne etablere et Scenekunstens Hus centralt i København. Det bliver en platform, der ud over lokaler, tilbyder et lokalt, nationalt og internationalt netværk, for københavnske scenekunstnere og deres kolleger i ind- og udland.

Hele scenekunstbranchen bakker op om planerne, vi mangler bare et tilsagn fra Københavns Kommune for at kunne realisere det. Hvis Københavns Kommune vil tage et medansvar, kan det blive en realitet allerede i år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikkel Harder Munck-Hansen

Fhv. direktør, Nordens Hus Reykjavík, stifter, teatret Kaleidoskop, fhv. skuespilchef, Det Kgl. Teater
skuespiller (LAMDA. 1991)

0:000:00