Motorproducent efter ny viden om metan-udslip: Der skal målere på alle skibe

Højt udslip af metan fra naturgasskibe er udtryk for et bredere problem med opgørelser af emissioner, lyder det fra Jesper Bonde, der er administrerende direktør hos Wärtsilä Denmark. Der bør indføres målere på alle skibe, mener han.

Der er brug for måling af skibes udledninger, mener Jesper Bonde.
Der er brug for måling af skibes udledninger, mener Jesper Bonde.Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

Der er helt generelt dårligt styr på de reelle udledninger af klima- og miljøskadelige stoffer fra den globale skibsfart. 

Hvis du sætter livemonitorering op i skorstenen, så tror jeg, at rederierne kommer til at rapportere en væsentligt større udledning, end de gør i dag.

Jesper Bonde
Administrerende direktør, Wärtsilä Denmark

Sådan lyder det fra administrerende direktør hos Wärtsilä Denmark, Jesper Bonde, efter en ny undersøgelse har vist, at metan-udslippet for naturgasskibe (LNG) er langt højere end antaget. 

”Problemet er, at vi som industri har valgt, at vi måler emissioner på en hyper-optimistisk måde. Det er baseret på målinger af motoren i en idealsituation, hvor den fortsat er på fabrikken og endnu ikke er monteret på et skib,” siger Jesper Bonde.

Altinget logoMaritim
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget maritim kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00