Her er Trængselskommissionens anbefalinger

DOKUMENTATION: Trængselskommissionen har torsdag fremlagt sin strategi for modernisering af hovedstadens transportsystem. Se hele rapporten samt en sammenfatning her.
Foto: Colourbox
Kristian Andersen

Formanden for regeringens trængselskommission, Leo Larsen, har torsdag afleveret Trængselskommissionens rapport, der kommer med forslag til, hvordan man kan mindske trængslen i København. Se sammenfatningen af rapporten her.

Trængselskommissionen fremlægger i rapporten forslag om investeringer for over 35 milliarder kroner i veje og kollektiv trafik i hovedstaden.

Strategirapporten er inddelt i forskellige emnekapitler.

I kapitlet om Indre By anbefaler kommissionen blandt andet et sammenhængende net af såkaldte supercykelstier samt en udarbejdelse af en samlet parkeringsstategi. 

I kapitlet om Ringbyen fokuserer kommissionen på at forbedre de tværgående forbindelser for cykler, biler og særligt den kollektive trafik. Blandt andet ved udbygning af Ring 4, bedre kapacitet på Motorring 3 samt bedre plads til busser.

I kapitlet om de store transportkorridorer og det øvrige Sjælland anbefaler kommissionen blandt andet en udvidelse af Hillerødmotorvejen og Helsingørmotorvejen samt øget kapacitet på Københavns Hovedbanegård.

I kapitlet om rammevilkår for den kollektive trafik anbefaler kommissionen en omorganisering af den kollektive trafik, som blandt andet indebærer forenklede takster og takststrukturer. 

Rapporten anbefaler ligeledes et storskalaforsøg med roadpricing, da kommissionen vurderer, at roadpricing på sigt er "det mest effektive redskab
til at reducere trængselsproblemerne".

Det er dog ikke noget, transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil arbejde videre med på nuværende tidspunkt. Hun hæfter sig derimod ved nogle af kommissionens øvrige anbefalinger:

"Jeg har allerede noteret mig en række spændende forslag om bl.a. udbygning af den kollektive trafik, styrkelse af cyklismen og bedre trafikafvikling på hovedstadens veje," udtaler hun i en pressemeddelelse.

En af de helt store emner i trafikdebatten i København har været planerne om en biltunnel under Københavns Havn. Det er dog ikke noget, kommissionen har taget stilling til i rapporten. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00