Gjerskov: Arla misbruger naturen

LANDBRUG: Arlas 'Tættere på naturen'-reklamer er misbrug af naturen og vildledning af forbrugerne, mener Socialdemokraternes miljøordfører, Mette Gjerskov. Arla afviser kritikken, mens forsker påpeger, at reklamerne viser naturens store værdi.
Foto: Altinget.dk
Anders Jerking

Jeg tror ikke, at det vil sælge så mange produkter.

Anne With Damgaard
Koncern-marketingdirektør i Arla - om hvorfor Arla-reklamerne ikke viser virkeligheden, som den ser ud

Naturen, det billige skidt, er tilsyneladende guld værd i reklamer.

I hvert fald spiller naturen en afgørende rolle i mejerigiganten Arlas tv-reklamer med sloganet 'Tættere på naturen'. Her kobles mælkeprodukter sammen med smukke naturlandskaber som overdrev og skove med hule træer.

Men Arlas reklamer vækker langtfra begejstring alle steder. Socialdemokratenes miljøordfører Mette Gjerskov mener, at Arla misbruger naturen.
"Virkeligheden er, at det intensive landbrug fortrænger naturen. Naturarealerne forsvinder for øjnene af os på grund af den intensive landbrugsproduktion, som er fjernere fra naturen, end den nogensinde har været," siger hun.

Hun peger på, at Arla-reklamerne ikke står alene. For kort tid siden blev SuperBest kritiseret for at sælge kyllinger fra den idyliske, men fiktive Grønnegården, selv om kyllingerne var fra almindelige industri-landbrug.
Nu har Mette Gjerskov fået nok:

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00