Debat

Alternativet: Lad os få de osende biler ud af hovedstaden

DEBAT: Mange københavnere cykler hver dag på arbejde gennem voldsom luftforurening, der stammer fra bilerne. Derfor bør antallet af biler sænkes markant, skriver Niko Grünfeld og Fanny Broholm. 

Alternativet ønsker et grønnere København, hvor mængden af biltrafik mindskes markant. 
Alternativet ønsker et grønnere København, hvor mængden af biltrafik mindskes markant. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Katrine Skov Sørensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niko Grünfeld (ALT) og Fanny Broholm (ALT)
Henholdsvis kultur- og fritidsborgmester og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, København 

Et stort, sort, forurenende færdselsmareridt, der løber lige gennem hjertet af byen. Det er, hvad H.C. Andersens Boulevard har udviklet sig til at være for København.

Klos op ad Rådhuspladsen, der ellers emmer af puls, energi og vågenhed, ligger denne tarvelige færdselsåre, der ellers har alle muligheder for at være et attraktivt samlingssted for københavnerne. Det bliver vi nødt til at gøre noget ved.

Her i maj måned deltager mere end 50.000 danskere i Cyklistforbundets kampagne: "Vi cykler til arbejde". Cykelkulturen er nemlig noget af det stærkeste, vi har i København. Det gavner sundheden, luften og livskvaliteten.

Fakta
Deltag i debatten!

I København har vi fem gange så mange cykler, som vi har biler. Det anslås, at københavnerne ejer i omegnen af 675.000 cykler. 41 procent af københavnerne cykler hver dag til job eller uddannelse, og vi cykler tilsammen 1,4 millioner km hver dag på 375 km cykelstier.

Hvis vi overflyttede en procent af alle bilturene i Region Hovedstaden til cykel, ville vi spare 23.000 ton CO2 om året. Det betaler sig altså at lade bilen stå. Ja, faktisk har vi nærmest ikke råd til andet.

Forurening og trængsel er et stort problem i København, så lad os få roadpricing og færre biler, lad os hjælpe folk med at skifte til cykel, offentlig-, dele- og eldreven transport og lad os omdanne vejtrafikkens plads til cykelstier, klimatilpasning, idrætsfaciliteter, boliger og rekreative områder.

Niko Grünfeld (ALT) og Fanny Broholm (ALT)
Hhv. kultur- og fritidsborgmester og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, København

Biler udleder store mængder CO2
Biltrafikken er en af de største klimasyndere. København har som erklæret mål at være CO2-neutral i 2025, men ser ikke ud til at kunne nå det, medmindre blandt andet biltrafikken reduceres kraftigt.

Ifølge Københavns kommunes CO2-regnskab for 2016  udgør personbilerne 62 procent af den samlede trafikudledning, mens last- og varebiler står for 29 procent.

Bussernes udledning er siden 2010 mindsket med 30 procent og udgør nu blot 9 procent af trafikkens udledning. Personbiler, varebiler og lastbiler går stort set ikke ned i udledning. Det er et problem.

Desuden har luften på H.C. Andersens Boulevard i en årrække overskredet grænsen for kvælstofilte, som EU-lande skal overholde.

Det er ikke blot i strid med gældende EU lov, det er også i strid med Københavns brand som grøn foregangsby.

For hvordan skal vi kunne gå forrest i kampen for klimaet, hvis ikke engang vi kan overholde nogle europæiske minimumskrav, der snart er 20 år gamle? Og hvorfor skulle 301 forskere for nylig slå klimaalarm på forsiden af Politiken, hvis der ikke var noget at alarmere om?

Vi taler højt og flot om at skabe en CO2-neutral by i 2025. Men fakta er, at antallet af privatejede biler i byen siden 2010 er steget med 16.000. Den lader vi lige stå.

For nylig fik vi ny miljø- og fødevareminister. Ministeren understregede i den sammenhæng, at det er i netop den rækkefølge – miljøet først, fødevare derefter – han vil være minister.

Lars Løkke gjorde samtidigt klart, at Ellemann-Jensen skal have fokus på at bekæmpe "røg, støj og møg i de store byer".

Mængden af biltrafik skal mindskes 
Kære Jakob Ellemann-Jensen: Gør noget godt for miljøet og understøt flertallet på Københavns Rådhus. Vi ønsker et grønnere København, hvor antallet af biler sænkes markant.

Det er ikke blot godt for sundheden, klimaet og livskvaliteten. Det er også godt for erhvervslivet. Mange af de erhvervsdrivende med behov for bil har nemlig store problemer med overhovedet at komme frem i trafikken, som den snegler sig afsted i dag i København.

Andre storbyer rundt omkring i Europa bliver bilfri. Anne Hidalgo – borgmesteren i Paris – har som ambition, at byen fra 2020 skal være totalt bilfri i weekenderne for folk, der ikke bor i byen.

Lokalpolitikere i Oslo har besluttet, at byen skal være den første europæiske hovedstad med et bilfrit centrum. I Barcelona omdannes kilometervis af veje til fredelige torve og grønne parker.

Vi skal ikke hægtes af denne udvikling. Vi skal tværtimod være med til at drive den. Forurening og trængsel er et stort problem i København, så lad os få roadpricing og færre biler, lad os hjælpe folk med at skifte til cykel, offentlig-, dele- og eldreven transport og lad os omdanne vejtrafikkens plads til cykelstier, klimatilpasning, idrætsfaciliteter, boliger og rekreative områder.

København skal være den bedste by. For turister, københavnerne selv og for resten af verden. Kæmpe highfive til byens cyklende folkefærd: Lad os fortsat gøre byen endnu bedre ved at cykle på arbejde og i skole.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niko Grünfeld

Direktør, Blossom
HD i organisation og ledelse (Handelshøjskolen i Aarhus 2004)

0:000:00