DONG og Arriva foreslår natur- og biogas i busser

NYHED: Busser kunne køre på natur- og CO2-neutral biogas til miljøtopmødet, lokker DONG og Arriva.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta
Gasdrevne busser

Fordele:

  • Er langt mere støjsvage end de fleste dieselbusser.
  • Forurener mindre med NOx og partikler end de fleste nyere dieselbusser med filtre. Forskellen er dog lille, siger fortalere for dieselbusser.
  • CO2-udslippet er mindre med naturgas end diesel (Danmark er dog ikke længere selvforsynende i fremtiden).
  • Biogas kan bruges i stedet for naturgas - dermed kan busserne køre på CO2-neutralt brændstof.
  • I forhold til busser, der kører på brint, el og hybridbusser er de gasdrevne busser kendt teknologi.

Ulemper:

  • Der er en række engangsomkostninger til at etablere distribution af naturgassen til og etablere tankanlæg ved busstationerne.
  • De fleste kontrakter, som trafikselskaberne indgår med busvognmændene er på 6 år - og dette er for kort en periode til at afskrive disse udgifter.
  • Udvalget af gasbusser er mindre end dieselbusser.
  • Gasbusser har en lavere gensalgsværdi for busvognmændene.

DONG Energy og Arriva, der står for 60 pct. af busdriften i København og 50 pct. af busdriften på landsplan, tilbyder nu trafikselskaberne og politikerne busdrift leveret af gasbusser, der i første omgang skal køre på naturgas.

Naturgas er ganske vist fossilt, men CO2-udslippet er lidt lavere end dieselbusser, ligesom partikel- og NOx-udslippet er lavere end langt de fleste busser.

I dagens andre artikler efterspørger politikerne og Movia gennemprøvet teknologi, der bidrager til at reducere udledningen fra transportsektoren. Her mener både Arriva og DONG, at de kan melde klar til politikerne.

0:000:00