Ny rapport om regel-forenkling på miljøområdet

ADMINISTRATION: Deloitte har netop afleveret en analyse af, hvordan reglerne på miljøområdet kan forenkles. Læs anbefalinger her.
Anders Jerking

Der er en lang række muligheder for at forenkle reguleringen på miljøområdet. Det viser en ny rapport fra Deloitte.

Rapporten er blevet til som en del af regeringens afbureaukratiseringsprogram på det kommunale område, som gennemføres sammen med KL. Det er Finansministeriet, Miljøministeriet og KL, som har bedt Deloitte om at undersøge opgaveløsning og tidsforbrug på en række områder. Især har der været fokus på miljøregulering af virksomheder, lokalplanlægning, SMV og VVM og endelig på jordområdet. Læs anbefalingerne nedenfor.

Miljøministeriet og Finansministeriet skal nu se nærmere på, hvilke forslag der skal arbejdes videre med.

Dokumentation
UDDRAG AF ANBEFALINGER

1. Miljøregulering af virksomheder
På området vedrørende miljøregulering af virksomheder peges der på følgende fokusområder for en indsats rettet mod forenkling og afbureaukratisering.

Tilsyn og tilsynsplan
Problemstillinger
Vanskeligt at skabe overblik over aktuelle virksomheder i kommunen hvor kommunen har tilsynspligt
10-30 procent af tilsyn under aftalen for minimumstilsyn vurderes at være overflødige ud fra forhold relateret til virksomhedstype og/eller størrelse
Brug af differentieret tilsyn begrænses af aftale om minimumstilsyn
Kun få større virksomheder kan opnå, at ligge i kategorien der betyder nedsat antal tilsyn efter vejledning om differentieret tilsyn på grund af krav om miljøcertificering ol.

Forenklingsforslag
Bedre it-understøttelse til at skabe overblik over virksomheder med tilsynspligt
Gennemgang og tilpasning af lister over virksomheder, hvor der er tilsynspligt
Bedre samspil mellem aftaler om minimumsfrekvenser og differentieret tilsyn
Revision af vejledning om differentieret tilsyn

Miljøgodkendelse af virksomheder og revurderinger
Problemstillinger
Vanskelig og tidskrævende indhentning af fyldestgørende oplysninger til ansøgningen fra virksomhederne
Uklare regler for virksomheder, bl.a. virksomheder, der hører under flere sæt standardvilkår
Mindre ændringer i virksomhedens aktiviteter eller anlæg udløser fulde miljøgodkendelser med standardvilkår
Gennemgang af alle standardvilkår i miljøgodkendelse på trods af at flere kan være overflødige i den aktuelle virksomhed

Forenklingsforslag
Skematisk opstilling af oplysningskrav til virksomheder og brug af fælles ansøgningsskemaer samt information om krav
Sammenhæng i lovgivning for virksomheder mhp. at skabe overblik for både virksomheder og kommuner
Gennemarbejdning af standardvilkår mhp. at skabe ensartede vilkår for virksomheder, der hører under flere sæt standardvilkår
Forbedrede muligheder for tilpasning af krav, der gennemgås i miljøgodkendelsen afhængig af den aktuelle virksomheds forhold

Tidsregistering med henblik på og opkrævning af brugerbetaling
Problemstillinger
Oplevelse af at tidsregistrering og opgørelse af brugerbetaling er for tidskrævende og detaljeret i forhold til kommunens indtægt på brugerbetalingen
Timesats dækker ikke de reelle udgifter
Tidskrævende udredning af fejl knyttet til opkrævningerne, bl.a. på grund af ændringer i virksomheders forhold i løbet af året
Manglende konsistens mellem opgaver med og uden brugerbetaling

Forenklingsforslag
Indførsel af ny model for brugerbetaling, fx faste differentierede takster
Forbedrede aktuelle oplysninger om virksomheder og brancher

Indberetning til Miljøstyrelsen
Problemstillinger
Tidskrævende detaljeret opgørelse til indberetning og oplevelse af at ikke alle data i indberetninger anvendes
Oplevelse af at indberetninger kun dækker kontrol af mindre del af medarbejdernes centrale opgaver
Flere parallelle indberetningssystemer på plan- og miljøområdet
Behov for to typer tidsopgørelser til hhv. indberetning og brugerbetaling.

Forenklingsforslag
Formidling af formål samt hvordan indberettede data anvendes
Gennemgang af indberetninger mhp. at opnå relevant indberetning og undgå sideløbende indberetningssystemer, på tværs af miljø- og planområdet

Anmeldepligtige midlertidige aktiviteter
Problemstillinger
Oplevelse af tilfældighed ift. anmeldte aktiviteter og dermed at formål med anmeldelse ikke opfyldes
Sager er ofte relateret til byggeri (byggesager) og ikke relevante for miljøområdet

Forenklingsforslag
Ændring af anmeldepligten knyttet til miljø- og virksomhedsområdet evt. overførsel af anmeldelser relateret til byggeri til byggesagsbehandling
Gennemgang af samspil mellem anmeldeordninger på tværs af områder og information til borgere og virksomheder om dette

Opgaver vedr. klager
Problemstillinger
Omfattende arbejde med håndtering af klagesager
Vanskeligt at lukke eller afvise sager
Usikkerhed om anvendelse af § 85 der giver mulighed for at afvise en klage
Lange ventetider på afgørelser fra klagenævn

Forenklingsforslag
Udvikling af værktøjer til håndtering af klagesager
Hurtigere klagesagsbehandling i klagenævn

2. Lokalplanområdet
På lokalplanområdet peges der på følgende fokusområder for en indsats rettet mod forenkling og afbureaukratisering.

Udarbejdelse af lokalplan
Problemstillinger
Stort tidsforbrug, særligt på udarbejdelse af redegørelse
Gennemførsel af screeninger for miljøvurdering selvom resultatet er givet på forhånd (fx hvis der skal udføres VVM)
Tidskrævende politiske behandlinger

Forenklingsforslag
Mulighed for blot at henvise til relevante tekster frem for udarbejdelse af omfattende redegørelse (særligt i mindre sager)
Forbedret samspil mellem lokalplaner, VVM og SMV

§14-forbud (planloven) mod, at der retligt eller faktisk etableres forhold, som kan hindres ved en lokalplan og dennes konsekvenser for udarbejdelse af lokalplan
Problemstillinger
Omfattende arbejde med udarbejdelse af ny lokalplan for beskyttelse af mindre områder (fx et hus)

Forenklingsforslag
Indførsel af bagatelgrænse, således at der eksempelvis kan nedlægges § 14-forbud uden udarbejdelse af ny lokalplan
Mulighed for at indføre fx bevaringsværdige bygninger i kommuneplanen

Offentlig høring
Problemstillinger
Vanskeligt at få overblik over de rette høringsberettigede og disses adresser
Omkostninger og tidsforbrug ved annoncering i lokale aviser

Forenklingsforslag
Fælles system med relevante høringsberettigede
Kommunal udnyttelse af nye muligheder for elektronisk annoncering

Udarbejdelse af kommuneplantillæg
Problemstillinger
Tidskrævende udarbejdelse af kommuneplantillæg for mindre forhold

Forenklingsforslag
Indførsel af bagatelgrænse for udarbejdelse af kommuneplantillæg som følge af mindre forhold i nye lokalplaner

3. SMV og VVM
På området vedrørende SMVer og VVM peges der på følgende fokusområder for en indsats rettet mod forenkling og afbureaukratisering.

SMV
Problemstillinger
Tidskrævende offentliggørelse og høring af screeningsresultat
Tidskrævende politisk høring af scoping-forslag
Manglende sammenhæng i opgaveløsningen mellem SMV, kommune- og lokalplaner

Forenklingsforslag
Regelændring, således at screeningsresultat kan indarbejdes i lokalplan
Forbedrede muligheder for at samkøre politisk behandling, høring mv. Herunder afskaffelse af politisk behandling af scoping-forslag.
Kommunale justeringer af krav til opsamling af høringssvar

Screening for VVM-pligt
Problemstillinger
Gennemførsel af et relativt stort antal screeninger, selv på mindre projekter

Forenklingsforslag
Overvejelse om muligheder for at benytte bagatelgrænser for gennemførsel af VVM-screeninger og forenkling af screening i mindre sager

VVM redegørelse
Problemstillinger
Omfattende proces med store materialemængder, høring, indhentning af oplysninger, kommuneplantillæg m.v. selv i mindre sager

Forenklingsforslag
Indførsel af bagatelgrænse og/eller større differentiering af kravene for at undlade at udarbejde VVM
Frigørelse af VVM fra planlovgivning og sammentænkning af SMV og VVM

Sammenhæng mellem kommuneplan, lokalplan, SMV, VVM og kommuneplantillæg
Problemstillinger
Gentagne udarbejdelser af vurdering af miljøpåvirkning på samme områder og problemstillinger og deraf følgende gentagne høringer, annonceringer, politiske behandlinger mv.

Forenklingsforslag
Optimeret indarbejdning af EU-lovgivning og sammenhæng i lovgivningen
Opsamling af viden i form af arealspecifikke miljødata og resultater fra tidligere vurdering og til brug for fremtidige vurderinger

4. Jordområdet
På jordområdet peges der på følgende fokusområder for en indsats rettet mod forenkling og afbureaukratisering.

Sager om forureninger fra villaolietanke ol.
Problemstillinger
Mange administrative opgaver knyttet til dialog og forhandling med forsikringsselskab i uklare sager
Politisk behandling af sager, hvor de initiale prisscenarier lægges over beløbsgrænsen
Vanskelige faglige og især juridiske vurderinger af komplekse sager

Forenklingsforslag
Ændring af beløbsgrænser for forsikringsdækning i § 48 sager
Klarere grænseværdier og tydelig fastlæggelse af niveauer for oprensning med henblik på hjælp til vurderinger i henhold til proportionalitetsprincippet
Klarere regulering af sager der ikke vedrører § 48

Modtage anmeldelse af jordflytning fra visse arealtyper (§ 50)
Problemstillinger
Stort antal sager
Stor variation i tidsanvendelse på tværs af kommuner
Ingen faste procedurer for fremsendelse af kvittering og analyseresultater fra modtageranlæg

Forenklingsforslag
Standardiseret opgaveløsning i kommunerne herunder systemunderstøttelse
Sikring af afslutning af sager fra modtageanlæg og adgang til analyseresultater

Kvalitetsstyringssystem
Problemstillinger
Omfattende krav til og ved opdatering af kvalitetsstyringsprocedurerne.
Tværgående problem, men størst på jordområdet på grund af mange procedurer

Forenklingsforslag
Mindre hyppige krav til opdatering af procedurer
Mere fleksibilitet, fx med tilvalg af emner eller lignende

Tilsyn, sløjfning eller anmeldelse af olietanke
Problemstillinger
Dobbeltarbejde i forbindelse med kontrol af inspektioner
Manglende systemunderstøttelse af anmeldelse af olietanke

Forenklingsforslag
Autorisation af inspektører
Systemunderstøttelse af anmeldelser af olietanke

Tilladelse til etablering af jordvarmeanlæg
Problemstillinger
Opgavens omfang og detaljering, vurderes ikke at bidrage væsentligt til miljøbeskyttelsen især ikke i områder uden særlige drikkevandsinteresser.

Forenklingsforslag
Håndtering af opgaven i regi af byggesagsbehandling og med evt. supplering med en intern høring i kommunen ift. eventuelle særlige miljøinteresser for området.
Afskaffelse af krav om detaljeret miljømæssig vurdering til brug for tilladelse om etablering af jordvarmeanlæg

Indberetning til regionen
Problemstillinger
Oplysninger angives ofte til regionen to gange, ved den løbende orientering i konkrete sager og en samlet årlig indberetning
Variation mellem regionernes håndtering af indberetningen

Forenklingsforslag
Ensretning af retningslinjer for indberetning på tværs af regioner
Fælles procedure mhp. forenkling af indberetning

Udstedelse af § 8 tilladelser til bygge- og anlægsarbejder på kortlagte arealer og håndterer anmeldelser om ændret arealanvendelse
Problemstillinger
Gennemførsel af høringer i regionerne, der forsinker sagerne

Forenklingsforslag
Forenkling af procedure for høring af regionen og parter eller ændring af § 8a


0:000:00