Vismænd kritiserer udskudt opfyldelse af vandrammedirektivet

VISMANDSRAPPORT: Det er dårlig samfundsøkonomisk planlægning, at Danmark igen udskyder opfyldelsen af vandrammedirektivet. Det siger Det Økonomiske Råd, der i ny rapport også kritiserer landbrugspakken for at have bidraget til, at Danmark må bede om en ny vandplanperiode.

Professor og vismand Lars Gårn Hansen (tv.) mener, at Landbrugspakken er en dårlig løsning, hvis intentionen var at "understøtte landbruget". Arkivfoto. 
Professor og vismand Lars Gårn Hansen (tv.) mener, at Landbrugspakken er en dårlig løsning, hvis intentionen var at "understøtte landbruget". Arkivfoto. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Vi ved jo ikke, om det er formålet med landbrugspakken at understøtte landbruget, men hvis det er det, så bør man i stedet tone rent flag og give landbruget enten tilskud eller lånemuligheder. Så er det statskassen, der betaler, modsat nu, hvor miljøet betaler regningen

Lars Gårn Hansen
Professor og vismand

Det er rent samfundsøkonomisk en dårlig forretning, at Danmark igen må udskyde opfyldelsen af vandrammedirektivet. 

Sådan lyder det fra de økonomiske vismænd, der tirsdag udgav ny rapport om tilstanden af dansk økonomi.

I den skriver vismændene, at en "udskydelse af målopfyldelsen må formodes at medføre et samfundsøkonomisk tab, da gevinsterne ved bedre vandmiljø først opnås senere". 

Dokumentation

Det siger vismændene om landbruget

Udskydelser af mål om reduktion af kvælstof fra landbruget
Danmark er gennem cost-benefit-analyse forpligtet til at sikre en god vandkvalitet. Et væsentligt problem i forhold til vandkvaliteten er landbrugets udledninger af kvælstof, og Folketinget har derfor opsat reduktionsmål herfor. Disse mål er imidlertid blevet udsat i flere omgange, og også implementeringen af de nødvendige tiltag er blevet udskudt.

Landbrugspakken har ført til, at mål om god vandkvalitet udskydes
Da regeringen i forbindelse med Landbrugspakken fra 2015 udskød indfasningen af en differentieret kvælstofregulering som erstatning af den eksisterende generelle regulering, advarede formandskabet om, at dette vil kunne udskyde opnåelse af god økologisk tilstand i det danske vandmiljø. De gentagne udskydelser bidrager til at skabe usikkerhed om fremtidig regulering, hvilket øger risikoen for, at virksomheder og landmænd kommer til at foretage langsigtede investeringer, som fordyrer implementeringen af vandrammedirektivet.

Generel udskydelse beskytter landbruget, men øger formentlig samfundsmæssige omkostninger
Der kan være konkrete områder, hvor omkostningen ved opnåelse af god økologisk tilstand ikke står i forhold til de fordele, det giver. Hvis dette kan dokumenteres gennem cost-benefit-analyser, giver vandrammedirektivet mulighed for, at målsætningen for de berørte vandmiljøer kan nedjusteres. Denne mulighed kan være relevant at bruge, mens en generel udskydelse af målopfyldelsen må formodes at medføre et samfundsøkonomisk tab, da gevinsterne ved bedre vandmiljø først opnås senere. Hvis formålet med udskydelsen er at understøtte landbruget, kan dette gøres mere effektivt og uden negative konsekvenser for miljøet ved brug af andre instrumenter end at lempe miljøreguleringen.

Kilde: Diskussionsoplæg til møde i Det Økonomiske Råd den 18. juni 2019


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00