svarer 
Peter Hummelgaard

Beskæftigelsesudvalget spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, hvad den samlede økonomi i forslaget er for stat, virksomheder og borgere

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 78, Spørgsmål 1
Hvad er den samlede økonomi i forslaget for stat, virksomheder og borgere?

Svar fra torsdag den 20. februar 2020
”Hvad er den samlede økonomi i forslaget for stat, virksomheder og borgere?” J.nr.

2020-813 Svar:

Ved overgangen til en ny ferieordning med samtidighedsferie vil lønmodtagerne efter de gældende regler have optjent ferie, som endnu ikke er afholdt. Desuden vil de på overgangstidspunktet begynde at optjene ny ferie, som kan afholdes, når den er optjent. Det vil medføre, at en lønmodtager ville kunne have op til 10 ugers ferie det første år med samtidighedsferie.

Det er ikke hensigten med den nye ferieordning, at lønmodtagere i et overgangsår skal have mulighed for at afholde dobbelt ferie, bl.a. fordi det vil have store konsekvenser for arbejdsudbuddet og dermed samfundsøkonomien. Det er derfor besluttet at udbetale de overskydende feriemidler til lønmodtagerne, når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet - svarende til op til et års feriepenge.

Det vil have stor betydning for samfundsøkonomien som følge af risiko for overophedning og for arbejdsgivernes likviditet, hvis de overskydende feriemidler blev udbetalt til lønmodtagerne på én gang ved overgangen til en ny ferieordning. Det vurderes i Ferielovsudvalgets betænkning, at beløbet udgør ca. 75 mia. kr., svarende til lidt over 7 pct. af virksomhederne samlede lønsum. Der er derfor indført en overgangsordning, som tager højde herfor.

Overgangsordningen omfatter de 5 ugers ferie, der er optjent fra 1. september 2019 til 31. august 2020. Værdien af de 5 ugers ferie vurderes samlet at udgøre i størrelsesordenen 75 mia. kr. Disse feriemidler vil blive indefrosset i virksomhederne og forrentet med lønudviklingen og udbetalt, når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet – typisk i forbindelse med pensionering.

På helt kort sigt skønnes forslaget at have betydelige konsekvenser for samfundsøkonomien og at medføre et uhensigtsmæssigt stort økonomisk pres på virksomheder i udbetalingsåret. Overgangsordningen medfører således, at disse negative konsekvenser undgås.
0:000:00