Pernille Vermund
 svarer 
Nick Hækkerup

Pernille Vermund (NB) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 130, Spørgsmål 10
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?

Svar fra tirsdag den 12. maj 2020
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et ændringsforslag om, at der tilvejebringes hjemmel i udlændingeloven til, at udlændinge, der dømmes for overtrædelse af en af de i den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, skal udvises for bestandig, uanset om dette er foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser.

Et sådant ændringsforslag kan formuleres som anført nedenfor.

Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag, idet det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, der dømmes efter straffelovens terrorbestemmelser, i alle tilfælde, uden at der foretages en konkret vurdering af bl.a. vedkommendes opholdsgrundlag, varigheden af opholdet her i landet eller den familiemæssige tilknytning til Danmark, jf. nærmere nedenfor , skal udvises for bestandig efter udlændingelovens regler, vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

Ændringsforslag til lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terrordømte) (L 130) f (…):

»og udlændingeloven«.

[Udvidelse af lovens område]

2 Ny paragraf 2) fter § 1 indsættes som ny paragraf:

»§ 01 I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019 med indsættes efter »dog«: »stk. 3 og«.

[Konsekvensrettelse]

2.

I § 26 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk.

3.

En udlænding, der efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §

136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, skal udvises efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod Danmarks internationale forpligtelser eller de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed.«. indsættes efter »bevægelighed«: »jf. dog § 26, stk. 3.«.

2. og 3. pkt.:

»Indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, j § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, meddeles for bestandig, hvis udlændingen efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter. § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, finder ikke anvendelse.«.

[Udvidelse af indrejseforbud]

indsættes efter »forpligtelser«: »jf. dog stk. 3, 2. og 3. pkt.«.

[Konsekvensrettelse]

6.

I § 32, stk. 8, 1. pkt. indsættes efter »derfor«: »jf. dog stk. 3, 2. og 3. pkt.«.

[Konsekvensrettelse]

Bemærkninger Til nr. 1 Ændringen er en konsekvensrettelse, hvorved lovens område udvides til også at omfatte en ændring af udlændingeloven.

Til nr. 2 og 3 Efter udlændingeloven kan en udlænding udvises, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af navnlig straffeloven. Det gælder uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens ophold i Danmark, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.

Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller §

8, stk. 1 eller 2, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8 år, kan udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 1-8, anførte grunde.

Det følger bl.a. af udlændingelovens § 22, nr. 6, at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen efter bl.a. straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13.

kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.

Tilsvarende kan udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, og udlændinge, der lovligt har haft lovligt ophold her i landet i mindre end 5 år, udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 6, anførte grunde, jf. henholdsvis udlændingelovens § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.

4 Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§ 2224, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv.

For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.

Det foreslås med ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i udlændingeloven som § 26, stk. 3, hvorefter en udlænding, der efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, skal udvises efter udlændingelovens § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller §

24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod Danmarks internationale forpligtelser.

Ændringen indebærer, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf mv. for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, i alle tilfælde skal udvises fra Danmark. Dette vil bl.a. gælde uanset, om dette f.eks. på grund af vedkommendes opholdsgrundlag, varigheden af opholdet her i landet eller den familiemæssige tilknytning til Danmark efter en konkret vurdering vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK artikel 8 om retten til respekt for b privat- og familieliv, eller de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed. Som konsekvens heraf foreslås det endvidere, at der i udlændingelovens § 26, stk. 2, og § 26 b tilføjes en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 3.

Til nr. 4-6 Det følger af udlændingelovens § 32, stk. 1, at en dom, kendelse eller beslutning, hvorved en udlænding udvises, medfører, at udlændingens visum og opholdstilladelse bortfalder, og at udlændingen ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet (indrejseforbud).

Udlændingelovens § 32, stk. 2, regulerer varigheden af indrejseforbuddet i forbindelse med udvisning efter udlændingelovens §§ 22-24. Varigheden 5 afhænger af den idømte frihedsstraf. Indrejseforbuddet meddeles for bestandig, hvis udlændingen idømmes en ubetinget fængselsstraf af mere end 1 år og 6 måneder eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller gives mulighed for en frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne varighed, jf. bestemmelsens stk. 2, nr. 4 og 5. Det følger af bestemmelsens stk. 3, at et indrejseforbud i forbindelse med b udvisning efter § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8, eller § 24, nr. 1, j § 22, nr. 4-8, dog meddeles for mindst 6 år.

Efter udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., kan der meddeles et indrejseforbud af kortere varighed i forbindelse med udvisning efter §§ 22-24, hvis et indrejseforbud af den varighed, der er nævnt i bl.a. bestemmelsens stk. 2, vil indebære, at udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det er således alene i tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selvstændig og afgørende betydning for, om udvisning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, at der kan meddeles indrejseforbud af kortere varighed.

Efter udlændingelovens § 32, stk. 8, 1. pkt., kan et indrejseforbud meddelt en statsborger i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, en schweizisk statsborger eller en udlænding i øvrigt omfattet af EU-reglerne, jf. § 2, stk. 2, ophæves, såfremt særlige grunde taler derfor.

Det foreslås med ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i udlændingeloven som § 32, stk. 3, 2. pkt., hvorefter et indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller §

24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, meddeles for bestandig, hvis udlændingen efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, §

136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter. Det foreslås endvidere, at udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, ikke finder ikke anvendelse i sådanne sager, jf. den foreslåede § 32, stk. 3, 3. pkt.

Forslaget indebærer, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf mv. for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, i alle tilfælde skal meddeles et indrejseforbud for bestandig i forbindelse med udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, 6 jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere vil et indrejseforbud til en udlænding, der er omfattet af EU-reglerne, ikke kunne ophæves, uanset om særlige grunde måtte tale herfor. Som konsekvens heraf foreslås det endvidere, at der i udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, 1. pkt. tilføjes en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 32, stk. 3, 3. pkt.

Det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, der dømmes efter straffelovens terrorbestemmelser, i alle tilfælde, uden at der foretages en konkret vurdering af de forhold, der er nævnt umiddelbart ovenfor, skal udvises efter udlændingelovens regler, vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

7
0:000:00