Torsten Schack Pedersen
 svarer 
Peter Hummelgaard

Torsten Schack Pedersen (V) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, at ATP går ind på det velfungerende marked for privat kapitalforvaltning

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 139, Spørgsmål 1
Mener ministeren, at regeringen overholder ånden og intentionen i ”Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører” af 5. april 2018, som blev indgået af et bredt flertal bestående af VLAK-regeringen, S, RV og DF, når regeringen tillader, at det veldrevne ATP går ind på det velfungerende marked for privat kapitalforvaltning, mens det af delaftale-teksten fremgår, at ”I de tilfælde, hvor tungtvejende hensyn taler for offentlig erhvervsaktivitet, skal det ske på fair og lige vilkår i forhold til private aktører”?

Svar fra onsdag den 1. juni 2022
”Mener ministeren, at regeringen overholder ånden og intentionen i ”Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører” af 5. april 2018, som blev indgået af et bredt flertal bestående af VLAK-regeringen, S, RV og DF, når regeringen tillader at det veldrevne ATP går ind på det velfungerende marked for privat kapitalforvaltning, mens det af delaftaleteksten fremgår, at ”I de tilfælde, hvor tungtvejende hensyn taler for offentlig erhvervsaktivitet, skal det ske på fair og lige vilkår i forhold til private aktører.”?” Svar:

Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) er en selvejende institution oprettet af Folketinget ved lov, og som ledes af sin egen bestyrelse og repræsentantskab, hvis medlemmer for langt de flestes vedkommende udpeges efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter. Bestyrelsen har ansvaret for, at ATP drives i overensstemmelse med lovgivningen og relevante hensyn i øvrigt.

Bestyrelsen har ved lov til opgave at sikre de bedst mulige pensioner til medlemmerne, og i den opgave ligger, at ATP skal investere ATP-midlerne og sikre bedst mulige afkast. Det indebærer, at der ved investering af ATP-midlerne skal tilstræbes betryggende sikkerhed, opretholdelse af midlernes realværdi samt det højest mulige afkast.

Det er min klare forventning, at ATP´s bestyrelse, hvor arbejdsmarkedets parter er repræsenteret, varetager denne opgave. Jeg er bekendt med, at ATP investerer gennem kapitalfonde som en måde sikre ATP-midlernes realværdi med henblik på at skabe det bedst mulige afkast for alle, der indbetaler til ATP.

Det er som led i denne opgave, at ATP ønsker at forvalte ekstern kapital i en parallelfond.

Jeg er bekendt med, at der har været bekymringer om hvorvidt ATP udøver ulovlig statsstøtte, herunder hvorvidt ATP agerer på markedsvilkår i den nye PEP-fond VII og parallelfonden. Derfor har Beskæftigelsesministeriet anmodet statsstøtteudvalget om en vurdering af sagen.

Jeg har tidligere i år orienteret Beskæftigelsesudvalget og Erhvervsudvalget om statsstøtteudvalgets vurdering.

Statsstøtteudvalgets vurdering er, at der ikke er nogen indikationer på, at ATP yder statsstøtte i forbindelse med etableringen og forvaltningen af PEP-fond VII og parallelfonden. Udvalget har i den forbindelse navnlig lagt vægt på, at etableringen af PEP-fond VII og parallelfonden er udtryk for markedsvilkår, ligesom investeringerne generelt foretages på markedsvilkår med henblik på at optimere ATP-pensionsmidlerne. Udvalget har endvidere vurderet, at det er tvivlsomt, om etableringen og forvaltningen af PEP-fond VII og parallelfonden er dispositioner, der foretages med statsmidler, som kan tilregnes den danske stat Jeg henholder mig til vurderingen fra statsstøtteudvalget i denne sag.
0:000:00